Gå til innhold

Torsdag 12. og Fredag 13. i Oslo-fjorden


Anbefalte innlegg

Torsdag 12. var dagen da alt stemte.

Jeg var på Ingierstrand-sida av Bunnefjorden - ei lita vik med holme, strand og perfekte forhold.

Dettevar kvelden da alt stemte - dvs alle teorier viste seg å være riktige.

 

Følgende "regler" ble bekreftet:

 

- Det er litt tregt på fjære sjø.

- Mens sola går ned, tar fisket seg opp.

- Ingen børstemark i fjæra = fisken beiter på reker i stedet.

- Let etter marbakken - der bunnen går fra langgrunn til brådypt. Det er her det skjer.

- Jo mørkere det blir, jo større og svartere flue.

- Uansett - svart Wolly Bugger er aldri feil.

- Fisken tar når man minst venter det - helst når man tenner en røyk - eller som i dette tilfellet - når man finner frem hodelykta. flua lå ca 15 meter ute, med kanskje 5 meter løssnøre innenfor stangringene- Plutselig begynnte snøret å sige uover - med et tydelig "kjølvann". jeg satte lykta på plass, strammet opp og der satt'n.

- Torsk er utrolig lett å kjenne igjen på måten den fighter.

- Det samme er ørreten - den tok på samme flue like etterpå. Skikkelig rykking og svømming hit og dit - det var ingen tvil om forskjellen på torsk og ørret!

- Man bør alltid knyte på nytt når man har kjørt fisk på en flue - ellers mister man den neste. Det stemte også. Hadde jeg ikke hatt det så travelt, hadde jeg landet ørret nummer 2 også.

- Når det blir for mørkt, går kastinga i dass, sofaen lokker og man kjører hjem.

 

Alt ovenfor er teori som stemte denne ene kvelden, med resultat:

1 Torsk ca 1,5 kg

1 Sjøørret ca 0,9 kg

1 Sjøørret ca 1,0 kg - mistet

1 Stk veldig veldig deilig kveld.

 

Det gir en egen følelse av å ha lykkes når teorien stemmer - da er det jo ikke HELT feil det man gjør. Det er litt sånn "Hvis jeg gjør dette, så skjer dette etterpå."

 

;D

 

 

Fredag ble det en tur på en av øyene i fjorden med Kent og Jan - samme tidspunkt, litt annet sted.

Det var med et unntak veldig stille. Vi fikk en fisk og så to andre. Men nesten ingen overflate-aktivitet og lite fugl og mat for fisken.

Mot slutten var det 5 fiskere på 200 meter strand - da satte jeg meg ned og pakka sammen.

Kent og Jan fiska fremover mot midnatt på andre siden av øya og fikk en del torsk - største på 4 kilo, Kent?

 

Jeg da?

Fikk en sjøørret på ca 1,5kg på sjette kastet. Blank og fin, tok på en rosa reke str 6. Den hoppa og spratt som bare pokkern - 6-7 ganger med hele kroppen over vannet. Utrolig gøy og årets hittil største høydepunkt!

Takk til Jan for perfekt håving - takk til Kent for foto - gleder meg til å se bildene!

 

Lars Erik

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...