Gå til innhold

Kveldstur i elva


Gjest Påskenøtteknekker

Anbefalte innlegg

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg blåste forvaltningskrangel, Renaelva og hard vind en lang marsj og tok med meg guttungen til ei annen elv i Åmot. Jeg med kamera og Christoffer med sin første fluestang som han fikk av bestefar for ei uke sia. Fisk blei det ikke på Christoffer, men han fikk trent mye kasting/presentasjon. Plutselig sto han på en stein uti elva og dobbeltrakk! Aldri har vel en guttunge på ni år blitt skamrost som han blei da. ;D

 

26348_s.jpg

Det finnes mange vakre småelver i distriktet vårt. Denne er sterkt regulert og nærmest ødelagt av menneskelig inngripen. Men nydelig er det langs denne elva, og som opplæringselv for unger er den suveren. Her får man ofte godt med steikefisk.

 

26349_s.jpg

Nå må man vel selv her i Renadistriktet kunne si at sommeren nærmer seg med stormskritt.

 

26350_s.jpg

Guttungen kasta så jeg fikk tårer i øynene. "Jamen gutten min, du dobbelttrekker jo!"

"Ja...? :rolleyes: Ække no vanskelig det vel."

 

26351_s.jpg

Det er trolsk stemning mange steder langs denne elva. Det er såpass med ørret i distriktet, at det ikke bare er ørret i hovedelvene Renaelva og Glomma. Det er fisk i disses sideelver og fisk i sideelvenes bekker, slik som denne. Det er til og med fisk i sidebekkene til sidebekkene til sideelvene av hovedelvene. Bare sånn for å si det så vanskelig som mulig! :D

 

26352_s.jpg

Sittende på denne steinen kom Christoffer med en bra kommentar. "Jeg er så glad når jeg er ved elver og bekker jeg pappa. Ække lei meg for at jeg ikke fikk fisk engang!"

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Knall fin rapport, Jostein: ;D

Ikke så rart at gutten allerede drar dobbeltrekket så det suser, han jo fått det inn med blodet ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Finfine bilder Jostein :D,

og hils til Christoffer og gratuler han med fluestang og fine holdninger til fiske og friluftsliv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Takk alle sammen!

Joda, Henning. Koser meg fælt innimellom slaga jeg. Var i ganske godt humør fra morran av i dag blant annet. Helt til jeg så anleggsvirksomheten ved vadetraseene, og helt til jeg så at de fortsatt ikke har sluppet vann i fisketrappa ved Storsjødammen. De eneste gangene de kjører vann i fisketrappene her oppe, er de periodene på året som fisken ikke vandrer. >:(

Ja Terje, det er nok lettere for Christoffer å lære seg fluekasting enn det er for mange andre. Kanskje eneste fordelen han har på grunn av meg. ;D

André, du kan virkelig glede deg. Første gangen guttungen din dobbelttrekker overgår lykkefølelsen den gangen du selv klarte dette for første gang. Jeg lover deg! ;)

Jeg skal hilse og skryte til guttungen, Kenneth! Han er litt kry hver gang han ser seg sjøl på forumet. Og Bjørnar, det var et godt spørsmål. Den elva var av mange karakterisert som den beste ørretelva i hele kongeriket Norge den. Før reguleringa. Naturen taper på alle fronter, og nå skal jeg ned å sjekke om de kjører vann i fisketrappa i Løpet. Tar med meg kameraet jeg. 8);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...