Gå til innhold

Altaelva


altalaks

Anbefalte innlegg

mange fine fangster i Alta,var selv på døgn  i går og fikk 3laks mellom 9og12kg.en kompis av meg fisket Langstilla for noen dager siden og fikk 6laks mellom 10og 16kg,på 1døgn. 6 utlendinger leide elva en uke,fikk 26laks mellom 8 og 20,2kg på 1 av døgnene,og det er 7 timers fiske på hver av dem hvert døgn! i morgen skal jeg fiske på en av elvas fineste strekninger og gleder meg!!har ett bilde her inne på dette forumet fra samme plass ifjor ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med det ;).

det var jo ganske mange lakser.

etter det jeg så når bård og lars var der så fikk jeg ikke noe inntrykk av at det var så lett og få så mye laks der.

men du har jo bevist det motsatte. ;)

gratulerer og skitt fiske i morgen. ;)

 

hilsen morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Påskenøtteknekker

Lange kalde "dager" og netter i Finnmark om vinteren. Slikt blir det store familier av Flemming. Dårlig stilt er det med finnmarkingen også. Det er slett ikke sikkert at de har noe annet å spise. Bestemora mi har lært meg at man skal ta ekstra store hensyn overfor folk det er synd på. Derfor synes jeg ikke vi skal plage altalaks mer i denne tråden.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mataukgenerasjonen er en utdøende rase også her i nord.......... heldigvis!

Jeg fisker for å ha det gøy, ikke for å overleve ;-) Selvsagt blir noen med hjem til middag, men de blir aldri et døgn eldre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, der sporet både jeg og andre rett av temaet... :P

 

Det var en passe unødvendig kommentar av meg også. Blir bare litt provosert av hva som defineres som "måtehold" noen ganger...

Men det er DIN mening Flemming. Og det er jo lov å ha EGNE meninger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, der sporet både jeg og andre rett av temaet... :P

 

Det var en passe unødvendig kommentar av meg også. Blir bare litt provosert av hva som defineres som "måtehold" noen ganger...

 

Bra du tar selvkritikk på den kommentaren ;) Husk at når en fisker i Alta kan det være så mange som 3-6 fiskere på et kort. Og da er ikke et uttak på 4 laks så ille. Ofte deler alle fiskerne fangsten likt seg i mellom og en røkelaks per person er da ikke så galt ???

 

De som ikke kjenner Altaelva og fisket der bør vær litt forsiktig med flåsete kommentarer. I Alta fiskes det kun med flue. Det er begrenset antall fiskere sammenlignet med andre elver, særlig i sonene oppe i elva. Det praktiseres et selvpålagt C&R fiske spesielt blant utlendingene/amerkikanere.

 

Og slik sesongen i fjor og i år har vært spesielt med tanke på antall stor laks er det ikke uvanlig med 3-4 storlaks på et døgn på de beste plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel også si at jeg sklei ut veeeldig... Bare datt ut...

 

Men nå er tråden på vei til å spore ut i en ny retning...

 

Uansett, det er jo ganske ekstremt med så mage storlaks på de beste stedene?

 

Er disse valdene høyt priset?

 

Gratulerer med storlaks forøvrig, hvor mange slike får du på en sesong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske riktig som en skrev i en kommentar så er vi 3kompiser som fisker ilag og deler fangsten uansett hvem som har fått laks eller ikke...er man på tur ilag så gjør man det!! :)En komis av meg og hannes kompiser fikk 11storlaks på 2døgns kort,så på di beste plassene kan det være eventyr fiske til tider,men trur 6laks fikk friheten tilbake :) prisen på 1døgn ligger på rundt 1400kr,delt på 3 er det ikke SÅ ille,men vi har jo en god del døgn så det blir fort nån tusen.fisker men nederste sone som også kan være bra,kan man få 3døgns kort mellom 1-18aug og prisen ligger på ca1800kr der. har selv fått 10laks mellom 10-14kg i år pluss noen grills,tilsammen har vi 3stk fått 26laks pluss grills.Og det sier seg selv at det må være måte på hvor glad man skal være i å spise laks ha,ha ;D  selv tar vi og slipper ut all laks som vi får i august også hannfisk,har tatt 3laks til meg selv og 3til min far som er pensjonert gammel laksefisker som setter stor pris på å få noen feite fine lakser hjem til flekking.kan bli litt små provosert av all gneginga fra enkelte om c&R,her i Alta er der liksom gammel tradisjon å komme hjem med Laks som skal røykes å kokes,men ingen tradisjon for å fylle fryseren for laksen SKAL spises mens den er fersk!!!trur vel heller ikke at en by snobb fra f.eks Bergen skal kunne fortelle meg eller andre entusiaster om hva som er bra å ikke bra!!??? trur kunnskapen om akkurat det er størst for di fluefiskere som tross alt fisker kanskje hele sommeren og ser hva som er forsvarlig og ikke. Til opplysning så var jeg med å slapp ut 11storlaks over 10kg,største var nok rundt 18-19kg pluss 14lakser som guide...var det noen som snakket om å Fylle fryseren???eller har di som har kommentert dette noen gang vært i Nærheten av å slippe ut så mange storlaks på en sessong?? ;) god helg til alle laksefiskere :) Nå er fiske over for i år,nå starter jakta ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bysnobben er vel meg det da?

 

Har slekt over hele vest-finnmark fra Alta ( bl.a Ernst Daniloff) til Øksfjord, Bergsfjord, Sør-Tverrfjord og sikkert en nisse på Loppa ;D 

 

Vel er fisket spesielt i Alta med mye grov laks om man treffer, men det samme gjelder også junifisket i Trøndelagselvene og i Etne der jeg fisker. Kritikken er ikke rettet mot deg personlig, men mot alle fiskere som tar opp mer laks enn de har bruk for selv. I min "egen" elv er det en lokal helt som tar opp kanskje 200kg laks på en god sesong, dvs nesten 7-8% av totalfangsten >:(  Laksen røykes, selges eller kastes i søpla neste vår... En bruker på et annet forum tar alene opp imot 400kg laks på en sesong!!!

 

Så jeg personlig blir jeg opprørt og lei meg når jeg ser bilder av folk med 8-10 storlakser foran seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...