Gå til innhold

Renaelva


Mortek

Anbefalte innlegg

Hallo folkens. Jeg har nå omsider funnet veien hit. Jeg har bedrevet fluefiske noen år nå, og fisket en rekke steder. I år skal jeg ta turen til Rena elv for å forsøke lykken der også ;)

 

Er det noen her inne som kan kan gi meg noen tips på noen fluevalg der oppe? jeg har sett for meg at små baetisdøgnfluer og vårluer er tingen der oppe, men er ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Henning

Hei, og velkommen til dette sykehuset :)

Vårfluer er tingen der for tiden ja. Døgniser er det vel og, men siden det er så mangen hygglige folk her inne på siden (hint hint) kan jo sikkert de svare deg mer eksakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Du bør ha med deg vårfluer/klekkere i forskjellige størrelser.

Fremdeles MYE døgnfluer enda, så døgnfluer/spent spinner er et must.

Men det er ikke alltid like lett og konkurere med de orginale :)

Tatt i kveld kl:23.30.

[attachimg=#]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for fine anbefalninger:) jeg har bunnet meg noen vår fluer i str 14, 16 og 18. satser på at disse dekker spekteret? I tillegg har jeg fikset med noen baetis i både grønt og brunt str 16 og 18 (2gen) både i dun og spent spinner. Maur og mygg tar jeg uansett med. Altid kjekt å ha det;) Har det blitt tatt noe stort der oppe i det siste da? Hvordan er vannstanden der nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Ikke bare kjekt Bjørnar, han !!!!!! ha med vårfluer større enn 14 str ;D Vårfluer i str 12 og 10 gjerne noen skikkelig store også. De kan i nødsfall illudere Dinocras også om det lusker noen av den sorten rundt om.  Renaelva i August= Vårfluer iallefall når mørten siger på.  Selv om det er veldig variert med klekkinger er det ikke nødvendigvis alt som trigger så mye.

 

PS: Ta en titt Staffans utmerkede prosjekt er heller ikke dumt Mortek. Dagsrapportene gir en pekepinn, selv om vannstand, vær, og temperatur selvfølgelig ikke er likt år for år.

http://renariver.com/Flash_N/fiske_N.html

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte råd dette her folkens:) setter veldig pris på¨hjelpen dere gir her. Det eneste jeg synes er dumt, er at jeg ikke har funnet veien til dette "sykehuset" som det er blitt kalt tidligere;) Jeg har satt i gang å binde noen større fluer enn det jeg har. kan være enig at det jeg har bunnet er litt smått;) hehe... men dette fikser jeg da på nå. Er det noen råd å få om hvor i renaelva det er gode muligheter å få stor harr og ørret da? Skjønner jo som en fisker selv at det ikke er lett for oss å avsløre slike plasser, men kan jo altid håpe på at det er noen her som kansje kunne tenke seg å dele litt av godplassene sine med meg;)

 

Noen som har tatt stor fisk der i år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kom fra Rena i går. Fisket kun på fluefiskestrekket. Det er absolutt verdt å ta seg en tur. Jeg fikk mine to største harr der, 800 og 900 g. Virker ikke som om det er liten fisk der. Det er mye vann og det meste av fiskingen foregår fra bredden med mye overhengende trær og busker. På dagtid var det bare sporadiske vak, men fra kl. 2100 - 2400 var det heftig. Det klekket mye vårfluer, anbefaler stigende vårfluepupper.

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

noen som kan gi meg en tilstandsrapport på renaelva nå om dagen???

 

Elva har blitt tappet ned ganske så mye, men det betyr ikke at det er umulige forhold. Det rapporteres fortsatt om vakende ørret og harr, men du må regne med at fisken har flytta på seg en del og kan være noe mer sky/urolig. Størst sjans for stor ørret er helt klart utover kvelden og når mørket begynner å falle på.

 

Tok akkurat en tlf til noen kompiser der oppe og de kunne fortelle om bra klekkinger og vakaktivitet utover kvelden i går.

 

Jeg har hatt knall fiske på lav vannstand før, så det skulle være greit nok.

 

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hørte noen rykter om denne tappingen av vannet, og har nå fått det bekreftet. takk:) ser frem til å fiske der oppe til helgen. Vært alt for lenge siden jeg har fått fisket med flue nå. Er det noen spesielle steder der oppe som er "bedre" da vannstanden er lav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

noen som kan gi meg en tilstandsrapport på renaelva nå om dagen???

 

Elva har blitt tappet ned ganske så mye, men det betyr ikke at det er umulige forhold. Det rapporteres fortsatt om vakende ørret og harr, men du må regne med at fisken har flytta på seg en del og kan være noe mer sky/urolig. Størst sjans for stor ørret er helt klart utover kvelden og når mørket begynner å falle på.

 

Tok akkurat en tlf til noen kompiser der oppe og de kunne fortelle om bra klekkinger og vakaktivitet utover kvelden i går.

 

Jeg har hatt knall fiske på lav vannstand før, så det skulle være greit nok.

 

 

Terje!

 

 

 

 

Er ikke så farlig om fisken har flytta seg når en ikke vet hvor den pleier å stå :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

jeg hørte noen rykter om denne tappingen av vannet, og har nå fått det bekreftet. takk:) ser frem til å fiske der oppe til helgen. Vært alt for lenge siden jeg har fått fisket med flue nå. Er det noen spesielle steder der oppe som er "bedre" da vannstanden er lav?

 

Først og frems steder hvor man har rellativt dype høler. Der blir ikke vannstandsendringene riktig så store.

Vil tro at område rundt hengebrua fortsatt er interessant, da det er er ei kraftig dyprenne nedover hele strekket fra Storsjødammen og noen kilometer nedover. Fisken der trenger nødvendigvis ikke flytte seg veldig langt ut.

 

Du ser fort hvilke partier av elva hvor det er mest sannsynlig at ørreten og harren har flytta på seg og hvilke som etter all sansynlighet ikke blir så kraftig berørt.

Som tidligere nevnt har jeg hatt knall fiske mens elva er lav så det er i høyeste grad muligheter.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

noen som kan gi meg en tilstandsrapport på renaelva nå om dagen???

 

Elva har blitt tappet ned ganske så mye, men det betyr ikke at det er umulige forhold. Det rapporteres fortsatt om vakende ørret og harr, men du må regne med at fisken har flytta på seg en del og kan være noe mer sky/urolig. Størst sjans for stor ørret er helt klart utover kvelden og når mørket begynner å falle på.

 

Tok akkurat en tlf til noen kompiser der oppe og de kunne fortelle om bra klekkinger og vakaktivitet utover kvelden i går.

 

Jeg har hatt knall fiske på lav vannstand før, så det skulle være greit nok.

 

 

Terje!

 

 

 

 

Er ikke så farlig om fisken har flytta seg når en ikke vet hvor den pleier å stå :D:D

 

Men jeg vet da hvor den pleier å stå jeg Henning ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som kan gi meg en tilstandsrapport på renaelva nå om dagen???

 

Elva har blitt tappet ned ganske så mye, men det betyr ikke at det er umulige forhold. Det rapporteres fortsatt om vakende ørret og harr, men du må regne med at fisken har flytta på seg en del og kan være noe mer sky/urolig. Størst sjans for stor ørret er helt klart utover kvelden og når mørket begynner å falle på.

 

Tok akkurat en tlf til noen kompiser der oppe og de kunne fortelle om bra klekkinger og vakaktivitet utover kvelden i går.

 

Jeg har hatt knall fiske på lav vannstand før, så det skulle være greit nok.

 

 

Terje!

 

 

 

 

Er ikke så farlig om fisken har flytta seg når en ikke vet hvor den pleier å stå :D:D

 

Men jeg vet da hvor den pleier å stå jeg Henning ;D ;D

 

Terje!

 

Det syns jeg nesten at du skal bevise for meg du terje! :D

 

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

du får slenge deg med i helgen da Terje. så kan du gi meg noen tips der oppe;)??

 

jeg er på plass fra i morra jeg, bare å stikke nedom Kvarven/Persvika ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Går det ann å få en oppdatering i rena når du er innendørs igjen terje?  skal dit snart selv... ;)

 

David.

 

Oppdatering kommer på mandag :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

da ses vi kansje da Terje. skal leie rom hos paul lenger oppe i Renaelva. Ikke så langt unna hengebrua tror jeg. kjenner du til stedet? reiser opp dit på torsdag ettermiddag...

 

Kjenner godt til Paul og Kona. Kjempehyggelige folk.

Persvika er før du kommer til Paul, så hvis dere ikke er alt for gira stikk nedom Persvika/Kvarven først, så kan jeg alltids gi noen gode tips ;D ;D

Persvika/Kvarven er skilta og du finner det en 600-700 meter på venstre side etter at du har passert Rødsbrua.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...