Gå til innhold

Amadou - lav det selv !


Torben Berg-Sørensen

Anbefalte innlegg

Så hvis jeg har forstått dette rett: Når en skal gå løs på kjuka med sag/kniv så er det det laget som er rett ovenfor cellene/sporene som er amadou? 

MB

Jeps - lige laget under det grå, hårde skin på svampen....og så ned til lamellerne....varierer meget. Fra papirstyndt, til nogle cm på rigtig store svampe (og det på den del, der er tættest på træfæstningen)

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hvor tykke skiver bør man sage til? Regner med de blir en del tynnere etter en runde med hammeren?

Lettest med 2-3cm tykke skiver ! Lykke til med produktionen

/Torben

Ser jeg postet under  kjerringas bruker i går, men det spiller vel mindre rolle. 2-3 cm høres rimelig ut. Banker det ned til 0,5-1cm eller?

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jaggu ikke bare bare... Nå vekser det sopp på skivene jeg har banket flat og lagt til tørk. Sikkert ikke fått tørket de raskt nok? I tillegg så er de blitt ganske harde. Mistenker at jeg rett og slett ikke har funnet noe godt råmateriale enda. Tynne lag mellom lamellene og "skallet".

Sager dere vertikale eller horisontale skiver? Skal man banke "med" eller "mot" fibrene i amadoulaget? *frustrert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...