Gå til innhold

Hvor stor sjørøye er tatt i norge ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden "Hvor stor kan ei gjedde bli ?", kom jeg på å spørre om noen vet hvor stor den største sjørøya tatt på sportsfiske-redskap i norge er ?

Jeg mener å ha lest at dokumentert norgesrekord er på rundt 2,5 kg så langt !

I reisaelva i sommer ble fiske-kompisen min helt i ekstase da det ble fortalt om sjørøye på 5kg som nylig var tatt i elva, men dette kan vel ikke stemme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er stor forskjell på hva som har blitt tatt og hva som finnes, jeg selv har fanget på 1,9 kg litt lengre sør i Troms, men jeg skal garantere at den jeg så i Målselva for endet år siden måtte veie fire kilo, men jeg fikk den ikke til å ta, selv ikke tunge nymfer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på hva som har blitt tatt og hva som finnes, jeg selv har fanget på 1,9 kg litt lengre sør i Troms, men jeg skal garantere at den jeg så i Målselva for endet år siden måtte veie fire kilo, men jeg fikk den ikke til å ta, selv ikke tunge nymfer!

Interessant . . .  :o

Selvfølgelig har du rett i at det er stor forskjell på hva som blir tatt og hva som finnes  ;)

Mener selv å ha sett sjørøye som må ha veid over 2,5 kg , også det i reisaelva !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jevnlig tatt slike fisker rundt om. Har selv fått tre på 2,2 samt ei på 2 blank. Fisket på ei røye i fjor som garantert var mellom 3 og 4 kilo.

Onkelen min har avisutklipp av seg selv som guttunge med ei utgytt sjørøye på 3,5 kilo, tatt rett etter isgangen.

I fjor fikk en kompis av meg ei slank røye på 2,5 kilo i sjøen....

Selvfølgelig finnes de der ute!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjø røye = Røye

Norges rekorden på sjø røye har vært 2,6 Kg men er nok tatt større sjø røye en det i Norge.

I sommer blei det tatt en Sjø røye 5 Kg i garn i sjøen i Finnmark.

I canada er det ikke sjeldent med sjø røye på 4-5 Kg. .

Har sett bilde av røye på 9 Kg som er tatt i et fjell vann.

Er ikke all sjø røye som er smell feit variere fra elv til elv.

Kan være være noen som har andre erfaringer en meg når det gjelder variasjoner fra elv til elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket sjørøye mange plasser og erfarer at om sjørøya har bikket 8-9 hg når den går på elva er den stort sett like feit overalt!?

Har samme erfaring som deg ! Nygåtte sjørøyer jeg har fått på rundt kiloen og større har alle vært feite, og skikkelig brede over ryggen !

Merker meg også hvor mye mer kamp ei nygått sjørøye gir sammenlignet med ei som har stått på elva en stund !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket sjørøye mange plasser og erfarer at om sjørøya har bikket 8-9 hg når den går på elva er den stort sett like feit overalt!?

Har samme erfaring som deg ! Nygåtte sjørøyer jeg har fått på rundt kiloen og større har alle vært feite, og skikkelig brede over ryggen !

Merker meg også hvor mye mer kamp ei nygått sjørøye gir sammenlignet med ei som har stått på elva en stund !

 

Kan ikke si meg mer enig!! Og hvilken sportsfisk! Har selv sett røyer godt over "norgesrekorden"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er sikkert stor forskjell på hva rekordene er og hva som har tatt, de fleste av oss som har vett i hue utbasunerer ikke hvor vi har tatt de største fiskene. Mange av de som har fisket i N-Norge har sikkert fanget harr som er langt over rekorden tatt på flue.

 

Satffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg erfarer så er disse fiskene fra stedegen stamme, ikke havgående art

 

...i tillegg til at de er "oppdrettsrøyer"!!

Slik ser ei skikkelig villrøye ut

3,75-kg-II.jpg

 

3,75-kg.jpg

 

Legger til jentenes selvfangede sjørøyer

Andrea-og-dinas-fisker-004-.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...