Gå til innhold

ord og utrykk - nybegynner tråd


steffn

Anbefalte innlegg

lager denne tråden for nybegynnere som lurer på hva forskjellige ord og utrykk innen fluefiske betyr :)

jeg (og sikkert flere også) som er nybegynnere og ganske grønne trenger litt veiledning med tanke på ord og utrykk.

jeg starter med et ord som ofte blir brukt: striping. jeg vet egentlig ikke hva det betyr, selvom mange bruker det veldig ofte :-[

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

En kjempelur tråd Steffn!

 

Først og fremst vil jeg svare på "striping". Striping eller ukontrolert striping er noe vi elvefiskere forsøker å ungå. Mange insekter driver uten å bevege seg i en raskere hastighet enn vannets hastighet, du med din flue bør forsøke å la flua drive i denne hastigheten som strømmen gir, driver den saktere  så vil flua stripe på vannflata, ja eller ikke under vannet vil heller ikke nymfa bevege seg naturlig.  Noen insekter, som regel vårfluer beveger seg ofte på eller under vannet, en kontrollert striping er når du kan bevege flua litt for så å la den drive videre i samme hastighet under eller på overflata! Var det en grei forklaring.

 

Jeg oppfordrer hermed at det på hjemmesida blir laget en bolk som heter ord og utrykk på inngangsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Hei Steffn!

Striping er å bevege flua på vannflata. Enten med vilje for å prøve å etterligne bevegelsen til f.eks. vårfluer, eller ved et uhell ved døgnflueimitasjoner. Det er forskjellige måter å gjøre/unngå striping på. Fisker du med en døgnflueimitasjon, kan du f.eks mende snøret, altså slå en bue på snøret. Dette gjøres oppstrøms ved fiske i elv. Dette gir deg lenger stripefri presentasjon, noe som er ønskelig ved slikt fiske.

Mender/slår du ei bukt på snøret nedstrøms, fører dette til en raskere bevegelse av flua når strømmen strammer snøret.

På vann kan man stripe en vårflueimitasjon mot seg selv ved å trekke inn snøret.

Håper du skjønte noe av detta! ;D

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende steffn!  :D

 

Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

 

Det er masse uttrykk vi bruker uten å tenke over det. Spesiellt innenfor fluebinding og insektslære er det masse rart. Har du flere uttrykk du lurer på så bare spør!

 

(Selv trodde jeg lenge at "standplass" betydde at det var der fiskeren skulle stå for å fiske, som standplass på skytebanen. Helt til noen forklarte meg at "standplass" er der FISKEN står i elva - gjerne under en overhengende busk, bak en stein, i en bakevje...) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan foreksempel ta med ordet "mending" siden det var snakk om striping. Dette er noe vi gjør med snøret/stanga for å HINDRE striping. Dette kan gjøres på mangen måter, det kommer an på situasjonen.

 

http://www.mollanmedia.com/Bilder/Flashfilmer/video.html    .....trkk på "intro Renaprosjektet"

Kan forresten ambefale de fleste av de filmene der....også Staffan monterer.

I slutten av dette klippet kaster Staffan på en fisk....to kast...etter det siste, ser du et SNEV av mending...er vel egentlig for å dra flua inn i "sporet" til fisken, men det ligner iallefall på mending :)

 

Sikkert noen her inne som kan forklare dette bedre en meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...