Gå til innhold

Baetis ???


stemelli

Anbefalte innlegg

 

Var ute en tur i ettermiddag og fisken vaket til tider bra .

Plukket opp ett par døgnfluer som var på vannet . Rimelig stor klekking synes jeg . Lufttempen ligger på 4 grader så det er ikke spesielt varmt .

Mener dette er baetis slekt , men er ikke helt sikker .

Noen som vet ??

 

Kroken som ligger ved den ene er st 15 . Omtrent like store begge to .

post-404-13949851157748_thumb.jpg

post-404-13949851158474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første er jeg usikker på, men det er neppe baetis.. Den andre (er jeg også usikker på) men synes den ligner mest på en Heptagenidae Dalecarlica. http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Entomologi&op=viewarticle&artid=13

 

Her er en annengenerasjons baetis rhodani, ca krok 20. Bildet er tatt for tre timer siden.  ;D

 

[attachimg=#]

post-526-13949851160956_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 ligner mest på en Metretopus Borealis. Den andre ligner fælt på en heptagenia Darlecarlic som du nevner øyvind. Døgnflua på det flotte bildet ditt er nok ingen baetis.  Er nok en Ignita eller mucronata. Baetis har ikke slike store bakvinger.

 

Legger ved et bilde av en Baetis Rohdani.

 

Gisle

post-2382-13949851163902_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 ligner mest på en Metretopus Borealis. Den andre ligner fælt på en heptagenia Darlecarlic som du nevner øyvind. Døgnflua på det flotte bildet ditt er nok ingen baetis.  Er nok en Ignita eller mucronata. Baetis har ikke slike store bakvinger.

 

Legger ved et bilde av en Baetis Rohdani.

 

Gisle

 

Hmm, nå ble jeg veldig satt ut her pga det du nevner med bakvingen. Var rimelig 100% bombesikker på at dette ikke var noe Ephemerella. Plukka flere, og de hadde to haletråder. Fargen (grønnskjær) og størrelsen passer jo perfekt.. Ignitaen her pleier å være mye mørkere. Se bildet jeg postet her -> http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6405.15

Men jeg er enig i det du sier; den bakvingen er vel stor til å være baetis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...