Gå til innhold

kan man gjøre om format fra 4:3 til 16:9


dalislama

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det lar seg gjøre i studio9, for det har jeg aldri brukt, men har fått det til med et annet program jeg ikke husker navnet på i farta.

Problemet er bare at bildet enten blir dratt ut og dermed ser ting litt rare ut, eller at topp og bunn av bildet rett og slett blir borte, men da ser det som er igjen normalt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du taper en del oppløsning i bildet. Ting som er filmet i 16:9 fyller (selvfølgelig) en 16:9 skjerm. Rent logisk, for å fylle samme skjerm med et 4:3 bilde må du "zoome" inn slik at topp og bunn forsvinner, mens sidene fylles ut. Det er det disse programmene gjør.

Hvis det er beregnet på PC bruk så spiller det ikke så stor rolle. Men når det vises på en TV skjerm er det veldig synlig.

Alternativet er å kjøre alt som "letterbox", med da vil de sorte kantene over og under være synlige hele tiden - også på en 16:9 TV. Men på en 4:3 TV vil det se likt ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for svar alle sammen! Jeg fant aldri den "TPMGencoder'n", men en del andre programmer som skulle klare det som tmags beskriver her. Etter noen timer på videohelp.com klarte jeg å lage det i widescreen, men studio 9 ville ikke godta det og mente fortsatt det var 4:3. Etter mye banning, prøving og aller mest feiling, høyreklikka jeg på et filmklipp i studio 9. Nå fatter jeg ikke hvorfor jeg ikke hadde sett dette før, men her kunne man velge mellom 4:3 og 16:9! Legger med et bilde slik at de som er like grønne som meg skal kunne forstå :)

 

post-1191-13949852282282_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalislama, regner med at den bare strekker bildet? Da ser du feit ut  ;D

 

Det merkelig er at alt ser bedre ut i widescreen, meg selv inkludert  ;D  Det står også 720x576 på alle filene selv om noen står oppført som 4:3 og andre 16:9. Det er akkurat som om alt ble filma i 16:9 også har studio bestemt at noe skal være 4:3 og noe 16:9. På noen filer kan jeg switche mellom de to formatene, andre ikke. De jeg ikke får gjort om til 16:9 i studio 9 (slik at det ser mest riktig ut) får jeg gjort om i "virtualdub", ser bra ut, lagrer, men når jeg åpner fila er fisken på filmen unormalt kort igjen :-\ begynner å bli hårsår nå, men gir ikke opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...