Gå til innhold

Dognflueklekking


piscator-

Anbefalte innlegg

Jeg var på fjellet i helgen (Vikerfjell, 10 mil fra Oslo) og opplevde en døgnflueklekking jeg ikke har sett i stille vann før. Ca 750 - 780 moh. klekket det lørdag en lys oliven døgnflue, krokstørrelse 18. I et annet vann litt lavere klekket samme flua på søndag. Vanntempen lå rundt 12 grader i begge.

Hva slags døgnflue var det?

Jeg utelukker baetis og tror det er caenis (Anglers Curse).

Er det noen som har forslag?

 

Piscator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du vil utelukke Baetis?

Nå er tiden for annengenerasjon baetis eller baetidae.

Noen av artene innen Baetidae, riktig nok ikke baetis, klekker i stille vann.

 

Baetidae har slektene baetis, procloeon, cloeon og centroptilum. Baetiser finnes i rennende vann med unntak av en art: Baetis Macani som er ganske skjelden. Cloeon, procloeon og centroptilum klekker i både stille vann og i elv. Alle slektene kan ha 2 generasjoner i året.

 

Nå har jeg ikke sett alle typer caenis, men mitt inntrykk er at de er jevnt over kremfargede alle sammen med sort thorax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du vil utelukke Baetis?

Nå er tiden for annengenerasjon baetis eller baetidae.

Noen av artene innen Baetidae' date=' riktig nok ikke baetis, klekker i stille vann.

 

Baetidae har slektene baetis, procloeon, cloeon og centroptilum. Baetiser finnes i rennende vann med unntak av en art: Baetis Macani som er ganske skjelden. Cloeon, procloeon og centroptilum klekker i både stille vann og i elv. Alle slektene kan ha 2 generasjoner i året.

 

[/quote']

 

Nei - jeg utelukker ikke baetis, men det skyldes nok manglende erfaring med både baetis og caenis. Kan det tenkes at de i utgangspunktet hadde tilhold i bekken som renner inn i vannet, men at de har drevet (drift) ut i vannet og klekket der? Det må ha vært et eller flere kraftige regnskyll den siste tiden for det var uvanlig høy vannstand.

 

Ellers takk for svar.

 

Piscator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...