Gå til innhold

Native Ultimate 12 kajakk


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Ser i andre tråder at det skrytes av denne. Den ser jo veldig interessant ut, og jeg har noen spørsmål:

 

Hvor lett går denne i vannet? Tenker f.eks på pading motstrøms. Hvordan er den i forhold til en stødig "vanlig" 12-foter, f.eks? (Dagger, Pungo Angler, Featherlite).

Går det an å bruke den uten å bli våt, eller er vadere et must? (sprut fra årer, over ripa m.m)

Noen som har erfaring med "Tegris"-varianten?

 

--

Marius

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Båmmgjedda,

Ser du har sendt meg PM, denne får jeg ikke opp, av en eller annen grunn. Svarer her istedet, sikkert noen andre som også lurer.

 

Artikkel du nevner og konklusjon, stiller jeg meg bak :)

Jeg bruker som regel vadebukse, ihvertfall nå vinterstid, rett og slett mye grunnet varmt og godt, samt muligheten til å være så fri som jeg kan. Nettopp dette med at jeg stiger inn og ut av kajakken som jeg vil, nesten hvor som helst, er en vesentlig suksessfaktor.

I Ultimaten føles ikke dette som er nervepirrende stunt. Dette tror jeg, sammen med stabilitet i vann/sjø er avgjørende faktorer for at mange velger denne kajakken.

Jeg trivdes godt når jeg padlet i både Pungo (første kajakk) og Heritage Featherlite også.

Men å fiske ifra en "åpen" løsning, har gitt meg en helt ny glød å bedrive aktivt og allsidig fluefiske ifra kajakk. Og alle kan gjøre det, trenger ikke være kaste ekspert, ei heller være en Knut Holmann i farkosten.

Vannet kommer inn i kajakken på samme sted som i de øvrige overnevnte: Sete regionen. Der har de andre gode åpninger også, vannet følger åre skaftet, og ned på som oftest lår.

Mye av denne vann ledingen kan fjernes med små mansjetter.

Om sommeren fisker jeg også med shorts, eller lette bomullsbukser.

Er ikke nevneverdig plaget med for mye vann, dersom temperatur er noelunde bra.

Men vadebuske er å abnbefale til mye av fisket, finn en odde, stig ut av kajakken, fisk fra odden om du vil.

Likeså i elv. Glitrende.

Med det nedfellbare roret, går Ultimaten snorrett i vann.

Er jeg på små plasser, med lite vind, har jeg roret oppe (hendel ved din sitteposisjon). Enkelt å bruke :)

Utviklerene av denn kajakken har nok jobbet mye for at den også skal gli godt, om den er 20 sek seinere over noen hundre meters padling er jeg ikke helt sikker på, mulig. Men alle øvrige fordeler overskygger evt dette helt. :D

 

Jeg har skrudd fast et "øye" fremme og bak, samt "clam cleats" liten plast ting som holder tauverk fast med tannhjul grep, som på seilbåter).

Da kan jeg sitte helt rolig å avslappet, senke og heve evt lodd uten å bruke mye tid og krefter.

Samt at et drivanker en nyttig i vann, der du får vinden til å blåse deg sakte og flott over utvalgte spotter.

Ingenting er som å sitte i rolig drift langs en vindgate midtfjords i et vann å fiske flyteline med fjærmygg eller andre fluer som dekker dagens meny. Behagelig og svært effektivt.

 

Hvor bor du Bånngjedda?

På østlandet har det etterhvert begynt å ble en del utvalgte steder du kan se /prøve Ultimaten.

Min oppfordring: Gjør det, og før sommeren er her. Du vil ha mye glede i sjøen ogsp med denne :D.

 

OBS! Glemte å si at du kan "kle den igjen" også, som en tradisjonell kajakk...det har ikke jeg ønsket å gjøre enda. Synest den fungerer så godt som den gjør. Men greit å vite at man har muligheten, den dagen du absolutt skal over dammen i høye bølger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars,

Prisen er god. Produktet "bedre" :D

Fikk du testet den, sittet/padlet/kastet flue fra den?

 

Det var tandem utgaven (16') av Ultimate jeg hadde tenkt å ha deg med i da du besøkte gamlelandet ijor.

Et meget godt alternativ til solo utgaven, dersom man skal fiske to stk sammen.

En herlig opplevelse å få sitte fremme å fiske, når èn sitter bak og skyver kajakken lydløst inn på grunna, eller holder akkurat passe avstand ifra overhengende busker og trær ved bratt skrenten.

Eller i rolig drift, gjerne med drivanker ute, og begge fisker... :)

 

Gi en lyd når og hvis erfaringer med Ultimaten skulle bli realitet.

 

Stig (som er litt irritert for ikke å kunne være ute i det flotte "kajakkfiske" været som er meldt idag) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Var ute på jomfrutur med min Ultimate 12' i gå. Fisket etter sjøørret, selv fikk jeg bare napp men en kompis, Stig fikk SØ på 2,6 og regnbue på 4,1. Kajakken var helt utrolig å fiske fra, stødig som bare det. Utstyrt med 2 lodd à 1 kilo, et foran og et bak, så var det ikke noe problem å ligge stille, selv om det var litt vind og drev i sjøen. Var bare å senke loddene ned på bunn, og ligge rolig og kaste. ikke noe problem å reise seg opp i kajakken og hente ting heller, stødig som bare det. Anbefales på det beste ;-))

 

Og som dere ser, så er børstemarken på stedet også.

 

[attachthumb=#]

post-886-13949855323759_thumb.jpg

post-886-13949855324008_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...