Gå til innhold

Hjelp til oppgave om fisketurisme


oraastad

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en student ved Høgskolen i Hedmark avd. Evenstad der jeg studerer utmarksforvaltning.

I år tar jeg ett kurs som heter "Fiskeforvaltning" og i den forbindelse skal jeg skrive en semesteroppgave om "Fisketurisme basert på gjeddefiske".

 

Oppgaveteksten lyder slik:

Fisketurisme basert på gjeddefiske. Noen plasser på Østlandet, vesentlig Østfold og Akershus, har grunneiere i løpet av de siste åra greid å skape ettertrakta tilbud innenfor gjeddefiske (bare få år tilbake var gjedda sett på som problem og ugrasfisk!). Det er interessant å se på hva som ligger til grunn for dette oppsvinget, hva som skal til for å etablere gjeddefiske på markedet for fisketurisme.

 

Hvis det er noen her som kan gi meg eksempler eller har kjennskap til dette produktet, virkninger og eller ringvirkninger så ikke nøl med å svare!

Jeg kunne også godt tenke meg å få noen holdninger til gjedde generelt og utvikling i turisme på denne spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdninger kan du i hvertfall få.. ;)

 

Holdningen om at gjedda er "et problem og en ugrasfisk" er nok fortsatt rådende i Norge dessverre, men takket være internasjonale tidsskrifter og Internett, så har mange nordmenn fått opp øynene for denne fiskens betydning de siste årene. I dag er det en del, men ikke mange nok, som har skjønt at det flere steder bør satses mer på kultivering av gjedda, og jeg tenker da spesielt på redusert uttak av den viktige storgjedda.

 

Selv om det ligger utenfor "oppgaven" din, så ville jeg kontaktet de som driver "Lödde å" i Sverige, for å høre hvordan de (for mange år siden) klarte å få folk til å innse verdien av storgjeddene, og hvordan de har forvaltet elva til å kanskje være Skandinavias "mekka" innen gjeddefiske-turisme. Da har du et referansepunkt, og et sammenligningsgrunnlag mot de norske aktørene du vil finne.. ;)

 

Noen kan ha betenkeligheter med å fiske på en art "midt i gyteperioden" om våren, men helt ny svensk forskning har påvist at fisket har null innvirkning på gjeddas helse og gyting. Alle gjeddene som ble fisket opp og radiomerket i den svenske undersøkelsen, levde videre som normalt, spiste som normalt, hadde gytt som normalt, og tok ingen skade av håndteringen. Eneste "bivirkning" var at de var litt mer stasjonære under en periode etter fangst...

 

(For de som nå ønsker å innføre fiske på gytende laks og ørret, så kan jeg bare si NEI!. Gjeddas gyting kan ikke sammenlignes med laksens.. ;) )

 

Jeg tror nok "gjeddeturisme" vil få en oppsving i Norge fremover, Ole Andreas, så du bør kontakte en del turistkontorer i nevnte fylker for å få en oversikt på guider etc. Kontakt disse, så får du nok den infoen du er ute etter...

 

Lykke til med semesteroppgaven!   :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, Ole Andreas. Hvis det er en semesteroppgave, så vil du kanskje formulere oppgaven som en hypotese (hvis du lager oppg. teksten selv).

 

Gjedda blir nok fortsatt av noen sett på som mindreverdig fiskeart. Jeg synes i likhet med mange andre at den er veldig spennende!! Dessverre hvis "godtid" for gjeddefiske falle sammen med "godtid" for ørret, så må den ene vike  :) Men at gjedda er mindreverdig synes jeg ikke.  ;D

 

Vi skulle hatt en skribent av John Gierachs kaliber her hjemme også, som i likhet med ham,

plutselig skrev en artikkel om "abborfiske med flue" innimellom de gode ørretfiskeskriveriene sine,

bare på pur f... for å dra folk ned på jorda igjen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg kan si er at fisketurisme i norge generelt sett er ökende, også på gjedde! Og at gjedda også blir mer og mer populär. Norske guider ser markedet for gjeddeguiding til engelskmenn, tyskere, nederlendere, italienere osv som spennende, og ikke minst muligheten for en god inntekt. Norge har et ekstremt bra gjeddefiske, ikke noe serlig dårligere enn i sverige, de har bare benyttet seg av mulighetene tidligere og har derfor flere (ganske mange) Gode produkter for de som vil fiske gjedde. Det störste er kanskje västervik sportfiske på vestkysten, med flere guider og overnattingsmuligheter. Når det gjelder kultiveringen av gjedde som sportfisk har svenskene kommet mye lengre enn det vi nordmenn har gjort, som flemming nevnte er nok personene rundt lödde å gode kontakter i forhold til oppgaven din! Har skrevet en lignende oppgave selv, så bare kom med spörsmål hvis du vil... :)

lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill, de kommer godt med!

 

Noen kan ha betenkeligheter med å fiske på en art "midt i gyteperioden" om våren, men helt ny svensk forskning har påvist at fisket har null innvirkning på gjeddas helse og gyting. Alle gjeddene som ble fisket opp og radiomerket i den svenske undersøkelsen, levde videre som normalt, spiste som normalt, hadde gytt som normalt, og tok ingen skade av håndteringen. Eneste "bivirkning" var at de var litt mer stasjonære under en periode etter fangst...

Har du en nettadresse hvor jeg kan få lest om denne undersøkelsen, eventuelt hvem som har skrevet denne?

 

Hei, Ole Andreas. Hvis det er en semesteroppgave, så vil du kanskje formulere oppgaven som en hypotese (hvis du lager oppg. teksten selv).

Ja, jeg vil finne min egen problemstilling. Oppgaveteksten her har jeg fått utlevert og er vel ganske generell. Oppgaven blir nok også ganske generell om gjeddefisketurisme siden det er vanskelig å finne relevant litteratur. Jeg har tenkt å se nærmere på bl.a. disse punktene:

-Beliggenheten til hytter i forhold til vann

-Husvær – hvilken standard kreves

-Avstand flyplass

-Guide – hvilke krav stilles fra utenlandske fiskere

-Opplæring og utdanning av guider

-Pris – i forhold til andre land

-Satsing mot utlandet

-Holdningsendring/verdiendring

-Forvaltning og grunneiersamarbeid

-Hva gjør at utenlandske fiskere trekkes imot visse områder? eks gjedde

-Oversikt over hva fiskere legger igjen i distriktet/samfunnsmessige ringvirkninger

-Driftsplan

-Markedsføring i utlandet

-Pakker som blir tilbudt

 

Alt jeg kan si er at fisketurisme i norge generelt sett er ökende, også på gjedde! Og at gjedda også blir mer og mer populär. Norske guider ser markedet for gjeddeguiding til engelskmenn, tyskere, nederlendere, italienere osv som spennende, og ikke minst muligheten for en god inntekt. Norge har et ekstremt bra gjeddefiske, ikke noe serlig dårligere enn i sverige, de har bare benyttet seg av mulighetene tidligere og har derfor flere (ganske mange) Gode produkter for de som vil fiske gjedde. Det störste er kanskje västervik sportfiske på vestkysten, med flere guider og overnattingsmuligheter. Når det gjelder kultiveringen av gjedde som sportfisk har svenskene kommet mye lengre enn det vi nordmenn har gjort, som flemming nevnte er nok personene rundt lödde å gode kontakter i forhold til oppgaven din! Har skrevet en lignende oppgave selv, så bare kom med spörsmål hvis du vil... :)

lykke til..

Ja, jeg har også fått inntrykk av at gjeddefisketurisme er på fremmarsj i Norge. Hvis det hadde vært mulig få lese oppgaven din hadde det vært kjempeflott!

 

Takker nok en gang for alle svar, og hvis dere skulle komme på noe mer, please do not hesitate!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...