Gå til innhold

Fiskeregler i Åkersvika.


hansemann

Anbefalte innlegg

Registrer at fiskereglene i Åkersvika ikke overholdes.

Synd å se at personer som er meget aktive på dette forum ikke har respekt for regler som gjelder andre steder enn sin egen ørretelv(Renaelva).

Dere kjemper en kamp for at Renaelva skal ha strenge regler når det gjelder baglimmit og for at forsvaret ikke skal ødelegge alt for mye, men hvordan kan dere forvente at andre enn fiskere skal få sympati for vår sak når dere driter i regler som gjelder for et naturreservat?

Åkersvika er ett av norges viktigste våtmarksområder for trekkfugler. Fuglene trenger mat på veien videre og det finner de mye av i Åkersvika. Ro trenger de også. Det får de desverre ikke så mye av....

 

Vi fritidsfiskere tillhører en marginal (og for de fleste i Norge en sær...) gruppe av norges befolkning, og sympatien for vår sak er på vikende front (næringsinteresser, dyrevern, TV skjerm og playstation). Mer sympati får vi ikke når tusenvis av mennesker(på E6 og i Hamar) hver dag ser at vi ikke bryr oss om annet enn våre egne sære interesser!

 

Bruk hue kjære medfiskere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansemann, dette er et problem som har vært i mange mange år. De skriveriene vi gjør her i vår er mest frustrasjon myntet på faktum at noen har satt opp ei grese hvor den aldri tidligere har vært (stor påle med "fiskegrense" skilt på). Selv om distansene nedskrevet i regelverket, og gjengitt på info-tavlene ved innfallsportene til Åkersvika, fortsatt er de samme som før. Og når denne pålen er plassert i gjørma rett i den ene kulpen man har lov til å fiske nedenfor E-6 brua så kommer det naturligvis reaksjoner. Den gamle pålen (som har råtnet vekk og blitt tatt av Svartelva) var ca 100m lenger nedstrøms enn dagens nye påle. Og ja, det var enkelte som også ga blanke i de regelene også. Når det er sagt så tror jeg ikke at de fleste folk (ikke-fiskere) vet at det er ei grense der, og reagerer ikke i det hele tatt. Sympati for sportsfiskere er det nesten ingen andre enn sportsfiskere som har, dessverre. Og de fleste ikke-fiskende trekker nok ikke samme konklusjon når det gjelder sammenhengen med å holde regelene i ett vassdrag vs et annet.

 

Mitt synspunkt er at hvis man er uenig i et regelverk kan man enten

1. protestere og fremme sine synspunkter, eller

2. holde seg unna

 

Renaelva debatten tok helt av ifjor, og jeg har ikke tenkt å starte en ny en her. Til det er sesongen for kort. Føler at jeg ar fått sagt mitt der, selvfølgelig uten resultat, så da fisker jeg ikke der siden jeg er uenig. Finnes titusenvis av andre steder. Samme gjelder Åkersvika; er man uenig kan man gjøre enten 1. eller 2., og det er det jeg tror du mener. Men det er klart at man skal gjøre folk som bryter regelene oppmerksomme på det. Kan hende de faktisk ikke vet hva som gjelder! Eller kanskje de rett og slett må bli tatt på fersken? Et innlegg i lokalavisenes debattspalter kan hjelpe iblant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Åddvar.

Skjønner ikke helt hva du mener, men du har rett i at jeg mener at man bør si i fra. Men å protestere mot noe ved å bryte fylkesmannens regler er feil. Har vært ved den nye pålen i Åkersvika, og om den står noen meter feil er uvesentlig (fortsatt mulig å tråkke rundt i gjørma etter gjedder). Men det jeg vet er at det du skriver i frustrasjon(leste det før tråden ble sletta) leses av potensielt veldig mange. Og da bør man være litt kritisk til hva en skriver(på alle områder). Holdninger om at det er greit å bryte fiskeregler kan umulig være bra!

Åkersvika er ett naturreservat, i Sverige har ikke mennesker lov til fiske i slike i det hele tatt. Ikke lag veien til et slikt vedtak for kort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de kjære trekkfuglene.

 

Tror ikke det er respekten for trekkfuglene det står på, sjb. Det er vel heller at reglene, noe om antall meter, og at grensen har blitt flyttet uten noen regelendring i bökene. Så jeg forstår frustrasjonen til fiskerene, men at man skal overholde reglene i forhold til reservatet og ha respekt for fuglene er jo klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"noen meter feil" er en veldig pen måte å si det på.... Nærmere hundre meter feil stemmer nok bedre, dvs en markert halvering av hva som egentlig gjelder. Altså har man plutselig 2 grenser, den ene står skriftlig 100m oppstrøms og 200m nedstrøms av E-6 brua. Sånn har det alltid vært. Pålen er kanskje tråkket opp feil, dvs at man har gått 200m langs bredden, og da skjønner jeg hvordan feiltakelsen kan oppstå. Regeler er regeler og de skal som kjent holdes. Har selv aldri brutt disse regelene, men vet om flere som ser andre veien og går og fisker for langt... Forresten er det rart at man ikke har forbud mot å gå langs elva så langt man bare orker, dvs Stangebrua  ;D, uten at det skulle ha noen konsekvenser for fuglenes aktiviteter. Mens fisking derimot er tydeligvis en helt annen sak. Og at Europas lengste motorvei deler reservatet i to er visst også helt okei... :rolleyes: Derav kommer det mye frustrasjon. Men fortsatt holder iallefall jeg regelene! Det jeg skrev i den tidligere tråden, som avsporet en avsporing ;D var helt enkelt at pålen står på feil sted.

 

Kan forøvrig nevne, siden vi allerede er inne på temaet Åkersvika, at det ikke er lov til å padle i tidsrommet 1/4-31/5. Og det står tilfeldigvis også på tavla i innfartsårene, for de som klarer å lese  :o;) Så da må jeg vente til 1/6 før jeg kan sjøsette kanoen i Åkersvika.

 

Har vel fått svart greit nok på kritikken nå.... Og hva som skjer i Sverige skjer i Sverige. Er man der får man se å gjøre seg kjent med gjeldende regeler der - og holde dem så klart. Og kan du tenke deg hvor mye fin fisk som får svømme rundt uten å bli plaget av sportsfiskere der eller? Kanskje det er nettopp de som har skjønt det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...