Gå til innhold

Vannstand i Ådalselva og Begna og tips til plasser


Gabrielsen

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøre fra Oslo til Leira i Valdres på fredags ettermiddag og tenkte å stoppe og titte litt på plasser i Ådalselva og Begna. Og muligens fiske litt.

 

Men er vannstanden slik nå at det er noe vits i å stoppe for å gjøre seg kjent med elva, eller er det for høy vannstand? Tanken er ikke i hovedsak å få fisk på fredagskvelden men å utforske plasser til senere turer.

 

Dersom elva er fiskbar og vannstanden ikke er før høy, hvilke plasser bør jeg stoppe på? Ber ingen om å røpe sin hemmelige favorittplass, men kjente plasser det er greit å starte med. I Ådalselva har jeg skjønt at Eriksplassen er en populær fiskeplass. Der kan man vel kjøre helt ned til elva? Er det campingplass der eller bare campingområde om sommeren? Kongsstrømmen helt øverst har jeg vært ved før og svinger gjerne innom igjen.

I Begna er jeg derimot helt blank.

 

Vel oppe på Leira blir det nok også muligheter for litt fiske, og Faslefoss er vel et brukbart sted å prøve? Vet ikke, men fisket der med hell i min ungdom - og mye kan jo ha forandret seg siden da. Ellers er det jo båtutleie og fiskemuligheter i Strondafjorden. Noen som har erfaring med fiske derfra?

Og det er flere som nevner Ferisfjorden. Kanskje en grunn til det?

I Slidrefjorden er det vistnok ikke lov til å fiske enda  :o

Noen som vet grunnen til det + at det er nattefredning der?

( http://www.jaktfiske-oppland.no/Vestre-Slidre/fiske/slidrevassdraget.html)

 

Er det ellers plasser det kan være verd å prøve der oppe? Hvordan er f.eks elva som renner fra Sæbufjorden og ned gjennom Fagernes?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannstanden var litt i høyeste laget for fiske på de plassene jeg så på i Ådalselva, men flere plasser i Begna så greie ut. Valgte likevel å vente med fiskingen til jeg kom opp til Valdres  - og der fisket jeg og fikk fisk i Pjåten og Faslefoss. Ingen på flue desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der sent på fredagskvelden og da fikk vi ha plassen for oss selv, men det kan jo også komme av at folk skygger banen når det er så høy vannstand. Vet ikke hvordan det pleier å være - slik som det var nå hadde vi ikke mange meterene å velge mellom når vi skulle velge plass å stå ved utoset.

Her er noen bilder:

260520080958aczbfPugq73mwRY3aa.jpg?69

 

260520080958EWABWS4RyUfslMv8RR.jpg?96

 

Og her er ørreten jeg fikk på den plassen:

2605200809599YRHQ2lyhVcChfPUkj.jpg?16

Grunnen til at jeg smiler så bredt er at jeg fikk den på "overtid". Kompisen min hadde allerede satt seg i bilen og var utålmodig på at vi skulle komme oss videre.  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...