Gå til innhold

Appropos alternativ til bellyboat


GeirB

Anbefalte innlegg

Tar opp igjen denne tråden. Er det virkelig ingen som har erfaring med bruk av kajakk eller kano som hjelpemiddel ved fluefiske?

Jeg har sammen med en kamerat bygget det to som er avbildet.

Neste prosjekt er en kajakk, men jeg er usikker på om jeg skal bygge en liten som Dagger Delta eller om jeg skal bygge en "fullsize" 18" havkajakk. Kajakken er ment som et "fremkomstmiddel" ikke en plattform å fiske fra.

Vil gjerne ha synspunkter.

 

Mvh Geir

post-235-13949845202887_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg har en perception sierra ,(en touring kajak lignende daggeren),og jeg er veldig fornøyd, det er litt vanskelig å få til et bra dobbelttrekk men ellers har jeg ingen ting å utsette på den.

 

jeg fisker ikke så mye fra kajaken men jeg bruker den mest til å finne nye plasser å fiske fra,jeg har funnet utrolig mange flotte fiskeplasser/fisker fra denne kajakken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daggeren er kort og bred, dvs stabil. Er en slik kajakk "lettpadlet", retningstabil osv, er den stor nok til å ta med seg utstyr for en helg på fisketur? Eller bør en kanskje satse på en større kajakk som er raskere og kan ta mer last?

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har hatt en Dagger i 3 år nå, og er veldig førnøyd. Siden den er så bred er den utolig stødig, uten at det går nevneverdig ut over retningsstabilitet og framdrift. Det blir jo aldrig noen racerbåt, men det er vel ikke det vi er ute etter heller. Eskimorulle går ikke p.g.a. bredden. Som fiskefarkost er den optimal. Jeg har montert stangholder

og anker(halvdel av manual 2kg.) akter, med tau fram som enkelt festes med en klemme som det er på seilbåter.

Stort rom både foran og bak, så det er ikke problemer å få med seg nok oppakning.

Det negative er at rommene ikke er vanntette. Hadde det vært vegger foran hvert rom, så hadde de vært fylt med luft og sikkerheten hadde blitt bedre (lurer på om ikke nye modeller av Dagger har dette).

Kan anbefales, men skulle jeg handlet idag hadde det nok blitt en Ally kano p.g.a. plass og muligheten for å få den med på reiser.

 

mvh Kyrre

post-168-13949845203371_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser super ut. Det var denne type kommentar jeg var ute etter. Har søkt litt på nettet og funnet en del tilsvarende.

Jeg har fått designtegninger på en kajakk som er tilnærmet lik Daggeren. Kommer nok til å bygge denne i gran (som den lyse av de to kanoene) med dekor i et mørkere treslag. Vanntett skott er ikke noe problem å lage, men det er vel bare plass bak(?).

Er for øvrig veldig godt fornøyd med kanoen, men den krever jo at man er to.

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for øvrig veldig godt fornøyd med kanoen, men den krever jo at man er to.

 

Geir

 

Når jeg fisker fra kano foregår det i all hovedsak alene, og det går helt fint. En forutsetning er imidlertid at det ene setet er plassert i nærheten av midten av kanoen og at kanoen ellers er egnet til solopadling. I sterk motstrøm vil nok en kajakk ta seg lettere frem men dette er sjelden et problem. I sommer så jeg forresten en som hadde montert åregaffler på kanoen sin ala dem som konkurranseroerene bruker. Så ut til å fungere helt supert i strømmen.

 

Et alternativ dere bør se nærmere på er sitontop kajakker. Dette er lette, raske, stabile og sikre fiskefarkoster som er lite utbredt i Norge men som i statene brukes både til havfiske og dykking :) Ulempen (?), er at man må sitte i vaderene og medbrakt utstyr må pakkes vanntett (det bør man jo forresten gjøre uansett).

 

Fungerer faktisk glimrende til norsk fluefiske også :)

 

Ta en titt på disse: http://www.oceankayak.com/anglers.html

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanoen lar seg utmerket padle solo. Dessverre er den blitt litt for tung til å bære alene. Skal man ha noen overnattinger og ha med litt utstyr og kanskje får en bæring, bør (må) man være to for å ha med en kano som er over 30 kilo.

Jeg vil ha en farkost som er litt mer anvendelig enn en belly eller en kano, den må kunne laste nok til at den kan brukes på en helgetur, den må kunne håndteres (bæres) alene (og jeg vil gjerne bygge den selv). Vekten bør kunne bli ned mot 15-16 kilo.

 

Geir

post-235-13949845203908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ dere bør se nærmere på er sitontop kajakker. Dette er lette' date=' raske, stabile og sikre fiskefarkoster som er lite utbredt i Norge men som i statene brukes både til havfiske og dykking :) Ulempen (?), er at man må sitte i vaderene og medbrakt utstyr må pakkes vanntett (det bør man jo forresten gjøre uansett)[/quote']

 

Jeg har padlet en del forskjellige "sit-on-top" kajakker i sommer og min erfaringer at de er hverken spesielt lette eller hurtige farkoster. Dessuten var tre av fire kajakker utstyrt med dreneringshull for vann i setepartiet, som gjør at du definitivt blir våt i baken (kanskje derfor du anbefaler vadere?). Disse kajakkene oppleves definitivt som stabile og kan padles i stående stilling dersom dette skulle bli nødvendig :roll: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har padlet en del forskjellige "sit-on-top" kajakker i sommer og min erfaringer at de er hverken spesielt lette eller hurtige farkoster

 

:D Her må jeg kanskje skyte inn at hva fart og vekt angår, sammenlignet jeg med kano og til en viss grad også kajakker av Dagger type. Sammenlignet med feks en havkajakk(eller en offshore 1 båt laugh.png' alt=':lol:'> ) er de selvfølgelig supertrege. De er heller ikke spesielt lette i din målestokk (vekt 20-25kg), men igjen, sammenlignet med en glassfiberkano som ofte veier 40 kg er de jo forholdsvis lette, og svært overkommelige å hive opp og ned av biltaket alene.

 

Hullene i dørken gjør vadere nødvendig ja :) men scupperholes'a kan tettes om man stort sett ferdes i smule farvann.

 

Er det som GeirB antyder et poeng å frakte farkosten med seg kilometervis over land i vanskelig terreng er selvfølgelig verken kano eller kajakk noe veldig godt alternativ (da blir jo allyen også litt tung da). Det skal imidlertid sies at en bra transporttralle kan være gull i slike sammenhenger.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanoen er bygget for å kunne brukes ved varierende forhold. Dessverre ble den ikke ferdig før helt på tampen av sessongen så jeg har ikke fått prøvd nok ennå. Fikk padlet ned Verdalselva og hadde en formiddag på flattvann der disse bildene ble tatt. Det er jo helt suverent å komme til som en gjør med en slik farkost, og det å kunne stå og fiske er jo også en fordel. Allikevel tror jeg ikke kanoen blir førstevalget når jeg skal ut alene, dette skyldes i hovedsak vekten(ca 35 kg). På den annen side laster den mye, så tre mann på tur med denne og en liten kajakk tror jeg blir det ultimate. ;)

 

Geir

post-235-13949845204597_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...