Gå til innhold

Trenger hjelp til innkjøp av nytt kamera


bjorni

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg 2 kamera, ett kompakt til å ha i fiskevesten og ett speilrefleks. Vil gjerne at begge kan fungere til å ta insektbilder\fluebilder. Jeg vet det finnes mange gode fotografer her og her er jeg på amatørenes banehalvdel. Har dere noen anbefalinger? Hva bruker dere til å fotografere innsekter\fluer med?

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, erfaring med macro bilder Gisle?

 

bjorni

 

Jepp, har knipsa mye døgnfluer opp igjennom. Har brukt Canon i alle år på speilrefleksesiden. Bruker nå en D350. Her finns det en rekke kameraer som er bedre en dette, men jeg vile putta oengene mine i et macroobjektiv hvis du skal satse på dette. Du kan bruke pentaxen på nærfotografering også. Jeg bruker Tamron 90 mm macro 2,8  på mine macrobilder.

 

Vedlagt bilde er tatt med canon D350 og 90 mm tamrom macro

 

Gisle

 

 

post-2382-13949856143499_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus har også gode kompakt kameraer til å ta makro bilder med.

Har et Olympus mju 770SW som kan benyttes ned til 10 meter under vann.

Nyere modeller nå med flere pixler.

Legger med et utsnitt av et makrobilde.

Trygve ;)

post-820-13949856145148_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Staffan , det er noen minus med kameraet. Kamera er  bra nok for fiskevesten  og tåler røff behandling. Den nye Pentaxen ser lovende ut (hadde den bare hatt svingbar skjerm bak, så hadde den vært perfekt til undervanns bilder - man kan jo ikke stikke hue under vannhver gang man skal ta et bilde  ;D  ). Sanyo(Xcacti) har et alternativ med svingbar skjerm og 5X zoom som også tar bilder under vann - hvordan bildekvaliteten på dette kamera er har jeg ikke peiling på.

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Jeg er også på utkikk etter at kamera av denne type.

Var i kontakt med pentax i går, dette kameraet kommer neppe ut i norske butikker før godt ut i juli.

Kikker også litt på Olympus 1030, men syns ikke dette fikk så veldig bra karakterer på bildekvalitet i tester jeg leste.

 

Det er kanskje verdt å vente på Pentax'n, den har bedre zoom og lavere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helmer, jeg kjøpte 1030en idag og skal avgi rapport etter helgas tur. Valgte den fordi den tåler å være på tur uten at jeg trenger å ta noe hensyn. Røft kamera for ganske røft bruk, og passer fint i lomma på fiskevesten :D

 

Flott, jeg venter med spenning. Gjerne noen bilder også !  :)

Det at det er så robust teller helt klart til olympusens fordel, hadde vel nesten bestemt meg for det når pentaxen dukket opp i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra tur og kan så langt ikke si noe negativt om mju 1030en :o:D. Det er rett og slett et fantastisk bra kompaktkamera for de av oss som liker å knipse godt utenfor hjemmets vegger og storbyens tak ;). Kan nevne 10,1mpx, støtsikkert fra 2m fall, frostsikkert til -40 (testet), tåler 100kg trykk (tåler faktisk mer - har blitt teset ved at en bil har kjørt over den :o) og er vanntett ned til 10m. Altså et kamera for guttan hår på brystet og gjør fra seg i skauen ;D. Den tåler like godt ferskt som saltvann. Brukervennligheten er av de beste.

 

På turen fikk jeg tatt bilder i mange forskjellige lyssetting og stemninger. Bare et par av de var litt uklare, men det skydes i hovedsak at jeg ikke var helt stø i mørket.... litt for mange jegerdram gjør sånt med en stakkar ;D. Stedet var Isteren. Været upåklagelig, og selv om fisken var treg så ble det da noen. Største fikk turkameraten andre kvelden på sluk fra kano. Tenk dere settingen; blikkstille, rundt 20 i lufta, ingen insekter eller vak, og man sitter der alene i kanoen (brukte hver vår) og slenger avgårde en sluk og nyter stillheten når plutselig det hogger og en ørret på 1,8kg blir håvet og ender på bålet samme natt 8):D.

 

Skal prøve å legge ut noen bilder når jeg får lagt de inn på laptopen min. Det var forresten  så varmt at vi tok årets første villmarksbad  :D og det var helt under vann :o. Hypotermisk kaldt, men det ble overraskende bra bilder av det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...