Bjørn Larsen Skrevet 3. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 Ser jo at det generellt sett er veldig gode garantiordninger når man kjøper nye stenger av merker som Sage, Scott, Streamstix osv. Lurte på å kjøpe brukt her inne på forumet, men hva kan man forvente av garanti når man er andre el tredje eier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kalle Skrevet 3. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 Som regel ingenting, derfor er prisene kraftig nedsatt. Det er vel kansje noen merker der garantien går på stanga og ikke til første eier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Larsen Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 Ok, takk for kjapt svar. Men hvordan er reglene for dette med garantikort da? Ser at noen stenger blir solgt brukt, men med garantikort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim Skjerve Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 Ok, takk for kjapt svar. Men hvordan er reglene for dette med garantikort da? Ser at noen stenger blir solgt brukt, men med garantikort. Tja, hvis man er heldig og man får kjøpt med uutfylt garantikort, så er jo mulighetene der. Men, de fleste fyller ut disse ved kjøp, og garanti kortet stemples... ikke alle gjør dette, og da kan du jo være heldig:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Larsen Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 Ok, det er slik det fungerer altså. Den er grei, takk for opplysende svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulv Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 Som regel følger garantien produktet, ikke eier. Men i enkelte tilfeller der produsent gir ektraordinær garanti kan det være lurt å lese garanti-skrivet. Hvis produktet er kjøpt i Norge har du reklamasjonsrett i inntil fem år i følge forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsrett Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring. Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering. Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn-Tore Holvik Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 Ok, takk for kjapt svar. Men hvordan er reglene for dette med garantikort da? Ser at noen stenger blir solgt brukt, men med garantikort. Tja, hvis man er heldig og man får kjøpt med uutfylt garantikort, så er jo mulighetene der. Men, de fleste fyller ut disse ved kjøp, og garanti kortet stemples... ikke alle gjør dette, og da kan du jo være heldig:) Er det ikke slik at noen stangprodusenter har gjort det slikt at man må fylle ut garantikortet når man er hos forhandler nå? Ellers er det sånn at kortene er uutfyllt eller hold kontakt med han som har garantien og få han til sende inn for deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim Skjerve Skrevet 9. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2008 Ok, takk for kjapt svar. Men hvordan er reglene for dette med garantikort da? Ser at noen stenger blir solgt brukt, men med garantikort. Tja, hvis man er heldig og man får kjøpt med uutfylt garantikort, så er jo mulighetene der. Men, de fleste fyller ut disse ved kjøp, og garanti kortet stemples... ikke alle gjør dette, og da kan du jo være heldig:) Er det ikke slik at noen stangprodusenter har gjort det slikt at man må fylle ut garantikortet når man er hos forhandler nå? Ellers er det sånn at kortene er uutfyllt eller hold kontakt med han som har garantien og få han til sende inn for deg.. Er flere som gjør dette nå ja, ligger som oftest i stangrøret til stangen, scott, loomis m.fler.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg