Gå til innhold

Riffling Hitch i kald elv??


Anbefalte innlegg

Var en tur å fisket litt i går kveld på vei hjemover og observerte STOR fisk høyt over vann.

Jeg fisket med et flyt/synk3 (eller synk2 kanskje), da begynte jeg å lurer på om det kanskje ikke hadde vært dumt med et flytesnøre og noen Riffling Hitch fluer.

 

Noen andre som har en formening om dette når elva holder en 10-12 grader på en meter eller er det synkesnører som gjelder??

 

Mener å ha sett HM i en av filmene hans at han bruker denne teknikken på ei stor elv som holder en 6 grader og tar 5 - 6 laks på rappen, selv om det er på Island lurte jeg på om denne teknikken kan virke i våres elver uten att der er alt for varmt!!

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket en del med riffling i Finmark, med godt hell. Med vanntemp helt nede i 5-6 grader. Kan ikke tro at vanntemp er viktigste moment, heller hvor laksen står. Min erfaring er at jo grunnere elva er, jo lettere å få den til å ta rifflingtuba. Har vel også en opplevelse av at det er lettere i stryk og bølgete elv, enn på blanke flater og brekkanter. "Alle" snakker om å bruke riffling på brekkanter, men min erfaring er at jeg sjelden lykkes med å få laks der, hverken med riffling eller andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til Dere som har prøvd med RH en stund, hva er deres erfaring med fortomslengde? Har forstått det slik at man gjerne bruker kortere fortom ved RH fiske. HM nevner det i sin dvd men ikke noe om lengden :( Skal for første gang i Lakseelv om en uke og vil gjerne prøve metoden ;) Stang/stenger er klar, Hitchtubene er klare og jeg er spent som et moddælllllfly ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur mister  ;D så forresten kjempen du tok fra Ekso når jeg var der med Stig,kjemperått

 

hilsen Endre

 

Takker for det ;)

 

Hadde kjempetur, men desverre ingen Laks :-[ Skal heller komme med en mere utfyllende unnskyldning ved en senere anledning :rolleyes:

Hørtes som om du trivdes der oppe i Ekso, mange gode minner derfra gitt ;D ;D

Tar gjerne reprise på den som henger i butikken :P

Vi må få til en samlet tur opp dit. Kan desverre ikke bli med på turen til helgen da jeg skal i bryllup (Atle gifter seg :-X)

Men vet at Stig og hele Aktiv m/flere skal oppover. Fåreslo til Atle å ta bryllupsnatten der oppe (noe han syntes var en god ide), men ble desverre nedstemt av sin tillkommende :'(

Men nå har damene også hatt sin første dag på kastekurs så nå er det håp ;)

 

Skitt fiske

 

ps. Sorry folkens ikke meningen og kuppe tråen, siden jeg og Endre bor i samme by ser vi jo aldri hverandre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var en tur å fisket litt i går kveld på vei hjemover og observerte STOR fisk høyt over vann.

Jeg fisket med et flyt/synk3 (eller synk2 kanskje), da begynte jeg å lurer på om det kanskje ikke hadde vært dumt med et flytesnøre og noen Riffling Hitch fluer.

 

Noen andre som har en formening om dette når elva holder en 10-12 grader på en meter eller er det synkesnører som gjelder??

 

Mener å ha sett HM i en av filmene hans at han bruker denne teknikken på ei stor elv som holder en 6 grader og tar 5 - 6 laks på rappen, selv om det er på Island lurte jeg på om denne teknikken kan virke i våres elver uten att der er alt for varmt!!

 

Helge

 

eg har fått SØ til og stige etter rifling fra 4-5 meters dyp. men den bommet.

har og fått SØ i reint smeltevann, så eg tror nok at fisken stiger uansett hvis du klarer og presentere fluen riktig et par ganger slik at fisken får nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur mister  ;D så forresten kjempen du tok fra Ekso når jeg var der med Stig,kjemperått

 

hilsen Endre

 

Takker for det ;)

 

Hadde kjempetur, men desverre ingen Laks :-[ Skal heller komme med en mere utfyllende unnskyldning ved en senere anledning :rolleyes:

Hørtes som om du trivdes der oppe i Ekso, mange gode minner derfra gitt ;D ;D

Tar gjerne reprise på den som henger i butikken :P

Vi må få til en samlet tur opp dit. Kan desverre ikke bli med på turen til helgen da jeg skal i bryllup (Atle gifter seg :-X)

Men vet at Stig og hele Aktiv m/flere skal oppover. Fåreslo til Atle å ta bryllupsnatten der oppe (noe han syntes var en god ide), men ble desverre nedstemt av sin tillkommende :'(

Men nå har damene også hatt sin første dag på kastekurs så nå er det håp ;)

 

Skitt fiske

 

ps. Sorry folkens ikke meningen og kuppe tråen, siden jeg og Endre bor i samme by ser vi jo aldri hverandre ;)

 

hehe :) Det mr Syrstad må vi gjøre noe med,ikke sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...