Gå til innhold

Desinfisering


LAzyLeif

Anbefalte innlegg

Dersom de ikke har desinfisering i den elven du skal til så kjøp Virkon S på felleskjøpet. Følg dosering på pakken. Tror det er en porsjonspose til 10 liter. Bland det ut i en balje. Dypp vadesko og bukse godt ned i baljen. Sneller, snører, håv, fluer og alt annet som har vært i kontakt med vann fra annet vassdrag skal også nedi. Har du hatt vadesko og bukse i en pose eller balje så sørg for at dette også blir desinfisert. Stanga skal også få seg et bad. Du kan også ha det i en sprayflaske, men da må du passe på at du får et godt lag under filtsåla og lar det virke en stund før du skyller av. Vesken er virkbar så lenge den har en rosa farge. Når den blir blank må du lage ny.

 

Er det noen dager mellom fisketurene så kan du legge vadeskoene i fryseren og sette resten til tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere om dette også fungerer på kano? Desinfiserer gjør det nok helt sikkert, men om en kanoduk (ally duk) vil ta skade av det? Må jo tenke på desinfisering når man er på padletur og fisketur i ulike vassdrag også. Samme som for belly og pongtong skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på laksefiske til uka som kjem, så kanskje noen kan forklare meg på hvordan jeg desinfiserer utsyret?

 

De fleste elver har vel desifiserings "stasjoner" noen steder langs elva hvor du får desinfisert utstyret. Slik er det i hvertfall i Gaula og Orkla hvor jeg fisker. Da sprøyter de på veske, lar det trekke 10 minutter før de spyler det av igjen. Da må du ta med alt som har vært i et annet vassdrag. Fluer, flueliner, sneller, stenger og spesielt vadere og vadesko. Dette kostet vel 100 kroner i fjor hvis jeg ikke husker feil.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...