Gå til innhold

Symetriske vinger


Viggo

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort meg en del tanker rundt fluebindingen min, særlig med Spente spinners.

 

De aller fleste spinnere ligger som regel i en vase av vinger og bein, og vingene er nesten aldri synetriske.

 

Hvorfor ikke immitere dette, hvorfor binder vi en spent spinner med symetriske vinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Hvorfor?

Enkelt og fungerer meget bra?

 

Jeg er igrunn enig med deg, aldri sett en spent spinner med 3 eller 2 haletråder symetrisk ut fra kroppen. Heller fine symetriske vinger.

 

Men jeg har selv fisket med nohackel som har kælva, da fisker de jo som en invalid spent spinner med en vinge og haletråder som ikke stemmer overens.

 

Men når man binder ei spent spinner med feks hackel spisser som vinge. Trur du fisken ser og tenker "dæven den hadde fine vinger" kan vel hende avtrykket som blir gitt indikerer både på bein og vinger og knekte kropper i en sann saus. Hva veit vi dumme fluefiskere som trur at fluer må være perfekte og stilreine for å få fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke immitere dette, hvorfor binder vi en spent spinner med symetriske vinger ?

 

Vi binder vel ikke bare symetriske spentspinnere, gjør vi det ? ;)

 

Crippled duns kan godt passere som en usymmetrisk spentspinner, men de aller fleste spinnerene ligger vel ganske flate gjør de ikke ? Dessuten har haletråder en funksjon. Haletrådene skal stabilisere flua på vannet og sørge for at den lander riktig, ligger riktig på vannet, og i det hele gir inntrykk av å være the real deal.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Trur nok fleste binder symetriske spente. Crippled har jeg faktisk aldri bundet eller fisket med selv, men har tenkt å legge ett par i flueboksen min løpet av vinteren. Kan jo bli en ny opplevelse.

 

Klart haletrådene har en funksjon, men det ekte insektet ligger vel heller ikke altid like perfekt på vannfilmen ? Sett både spente med kroppen ned, vinger i alle retninger, ja igrunn veldig mange formasjoner.

 

Er vel bare å binde ei lurve og bruke den en gang fisken går forholdsvis selektivt på spente spinnere, selvom jeg ikke ofte opplever det. Kunn ved store spinnerfall av vulgata.

 

Men du kan ha ett poeng med at fluen skal ligge riktig. Jeg har enda ikke fått forsket i OM fisken tar disse spente spinnerne som ser helt mæla ut. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At symmetriske vinger ser pent ut er en ting og så lenge fisken tar de så fortsetter jeg med det. En fordel med symmetriske kan være at man beholder optimale flyteegenskaper i et ellers lavt flytende mønster. Spinnere skal være glisne fluer og det er ofte vingene som står for flyteegenskapene. To vinger paralellt holder flue lettere flytende enn en. Tenk på bæreflaten til en symmetrisk spinner.

 

Men den ene kan sikkert peke litt forover og den andre litt bakover.

Så lenge de er like horisontale så beholder de bæreevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At symmetriske vinger ser pent ut er en ting og så lenge fisken tar de så fortsetter jeg med det. En fordel med symmetriske kan være at man beholder optimale flyteegenskaper i et ellers lavt flytende mønster. Spinnere skal være glisne fluer og det er ofte vingene som står for flyteegenskapene. To vinger paralellt holder flue lettere flytende enn en. Tenk på bæreflaten til en symmetrisk spinner.

 

Men den ene kan sikkert peke litt forover og den andre litt bakover.

Så lenge de er like horisontale så beholder de bæreevnen.

 

Rune jeg er enig med deg, så klart, ville bare ha frem grunnen til at vingene bindes symetriske :)

 

Hva mener brorparten om vingemateriale her da ?

Cdc, som tåler noen få kast, og gammeldagse vinger med oppbundet hackel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være enig i at det er mange "attributter" på ei flue som ikke er nødvendig for at fisken skal akseptere den som et godt forbilde. Men den viktigste siden av saken er etter min mening fiskeegenskapene. Man kan gjerne kutte ut flere deler man da kan det fort gå utover f.eks flyteegenskapene i flua.

 

Vingemateriale ja, det som er viktigs på en spinner er vel gode flyteegenskaper og at vingene gir et naturtro avtrykk/silhuett. Jeg har hatt naturlig cdc som favoritt i mange år nå. Det flyter godt og lager et veldig rikig avtrykk på vannet. I tillegg holder vingene seg pene i boksen noe jeg ikke kan si det samme om når det gjelder antron og polygarn. Den vingetypen har dessuten en tendens til å bli ganske så ute av fasongen når man kaster med dem. Oppbundet hackel fungerer bra men flyter forholdsvis dårlig, bruker det fremdeles. Jeg har fått litt trua på det nye vingematerialet fra TMC som jeg har omtalt i egen artikkel. Skal teste det ut ytterliger til sommeren, flyteegenskapene er suverene samtidig som det ser svært bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være enig i at det er mange "attributter" på ei flue som ikke er nødvendig for at fisken skal akseptere den som et godt forbilde. Men den viktigste siden av saken er etter min mening fiskeegenskapene. Man kan gjerne kutte ut flere deler man da kan det fort gå utover f.eks flyteegenskapene i flua.

 

Vingemateriale ja' date=' det som er viktigs på en spinner er vel gode flyteegenskaper og at vingene gir et naturtro avtrykk/silhuett. Jeg har hatt naturlig cdc som favoritt i mange år nå. Det flyter godt og lager et veldig rikig avtrykk på vannet. I tillegg holder vingene seg pene i boksen noe jeg ikke kan si det samme om når det gjelder antron og polygarn. Den vingetypen har dessuten en tendens til å bli ganske så ute av fasongen når man kaster med dem. Oppbundet hackel fungerer bra men flyter forholdsvis dårlig, bruker det fremdeles. Jeg har fått litt trua på det nye vingematerialet fra TMC som jeg har omtalt i egen artikkel. Skal teste det ut ytterliger til sommeren, flyteegenskapene er suverene samtidig som det ser svært bra ut.[/quote']

Ja Tmc sine vinger ser utroilig bra ut, lurer på hvem som forhandler dette i Norge :)

Når det gjelder Cdc så er jeg delhvis fornøyd, men det som jeg ikke liker er hvis du fisker i Elver med litt fart i så synes jeg at Hackelfluer er mye bedre, og man slipper å skifte flue etter en fisk eller to.

 

men på stille vann er cdc helt klart å foretrekke, og som du sier så holder vingene på formen, du kan nesten ha dem i lomma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo,

Ja Tmc sine vinger ser utroilig bra ut, lurer på hvem som forhandler dette i Norge

Jeg skjønner hvor du vil hen Viggo, jeg prøver ikke å drive noen reklamekampanje her. Det kommer flere tips på fluebindeutstyr fra andre leverandører også. Til litt rasktstrømmende vann har jeg et par parachutespinnere på lur ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo' date='

Ja Tmc sine vinger ser utroilig bra ut, lurer på hvem som forhandler dette i Norge

[/quote'] Jeg skjønner hvor du vil hen Viggo, jeg prøver ikke å drive noen reklamekampanje her. Det kommer flere tips på fluebindeutstyr fra andre leverandører også. Til litt rasktstrømmende vann har jeg et par parachutespinnere på lur ;)

 

Neida Rune jeg siktet ikke til at du prøver å reklame for AF sine produkter.

 

Hvordan binder du parachute spinnerne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...