Gå til innhold
  • 0

Tørr eller våt?


Drammensfiskern

Spørsmål

Hei hei, jeg er vel det man kaller helt grønn, dvs at jeg nettopp har begynt med fluefiske.

 

Jeg trenger litt hjelp, jeg har meldt meg på nybegynner kurs, men lurer nå på litt rundt dette med fluer og hvordan man fisker med de forskjellige fluene.

 

Enkelt sakt så ligger vel tørrflue oppe på vannflaten, men hva med våt flue? Hvor dypt ligger den? Synker hele snøret? Bruker man 2 helt forskjellige snører?

 

Hvordan fisker man med de to forskjellige typene? lar man den ligge? drar inn litt for så å la den ligge i 20 sec?

 

Fint hvis noen kunne forklart litt rundt dette. Evt tatt for seg både ved et stillestående vann, samt elv.

 

Banjovi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hmmm, her spør du om fryktelig mye, men jeg lurte på de samme tingene da jeg startet for en mannsalder siden  :). Skal prøve å gi deg et kortfattet svar:

 

Tørt:

Her fisker du med flyteline og fortom som flyter. Fluene du bruker er bundet slik at de flyter (materiale\utforming) eller du impregnerer dem slik at de flyter.

 

Vått:

Du kan fiske som med tørt, men la flua synke. Da er det bare ytterste del av line\fortom som er under vann så du vil ikke nå spesielt langt ned. Du kan jo fiske med laaaang fortom, men som nybegynner vil du antagelig slite litt med å kast med slike lange fortommer.

Du kan også bruke flyteline med sinktip, intermediate synkeline og synkeliner som synker fortere. Sinktip snøre synes jeg er vanskeligere å kaste. Ikke start med disse. Intermediate lina synker hele lina sakte. Med denne kan du fiske flere dybder, men er vel mest ideell hvis du ikke skal fiske altfor dypt. Synk3 liner synker hele lina fortere enn intermediate. Synk7 liner synker enda fortere enn synk3 og er for våtfluefiske på dypt vann, eller hvor du ønsker å komme fort ned i strømmende vann.

 

Inntrekk:

Inntrekk vil variere både ved tørr og våtfluefiske. Igjen vil dette variere om du fisker i stille vann eller i strøm. Noen fluer fungerer best når de ligger stille på\rett under overflaten. Her kaster du ut og venter. Hvis ikke noe skjer så tar du inn litt og venter igjen. Andre fluer krever mer aktivitet. Stripende vårfluer krever at du tar inn line hele tiden, men hastigheten på inntrekket kan variere fra svært fort til langsomt. Fikser du døgnfluer i rennende vann er vel hovedregelen at flua skal flyte nedover elva uten å stripe. Dette får du til ved å bruke lang fortom, mende eller bevisst legge inn slakk på fortom når du hiver.

Vått så varierer også inntrekket. Her må en gjerne prøve seg frem. Noen fluer fungerer dead drift nedstrøms i elv, andre krever inntrekk eventuelt med pauser.

Det står skrevet mye om dette på forumet her. 20 sec er laaaang pause når du fisker vått.

Jeg vil si at det ikke finnes noe facit svar på inntrekk. Faciten er at du må variere selv, hele tiden, og finne ut hva som fungerer der og da.

 

I starten lurte jeg  på om en skal ta fisk inn på snelle eller ikke. I praksis så tar jeg så og si aldri fisk inn på snella. Det er kun nødvendig dersom du virkelig har på stor fisk.

 

Som alt annet fiske så er det lureste du gjør å bli med noen som har fisket en stund og som er villige til å dele sin kunnskap med deg. Det er mange slike hyggelige fiskere på forumet her. Observer hvordan og hvor de hiver. Lær hvordan inntrekket varierer ved ulikt fiske. Du kan få med deg mye på noen få turer. Det fine med denne sporten er at du aldri blir utlært så det trenger ikke være kjedelig selv om du har fisket i 40 år  ;D ;D ;D.

 

Lykke til!

 

bjorni

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Supert! Takk for hjelpen.

 

Bare en ting........, hvis det ikke er stille på vannet, så kan man bruke det snøret som man bruker til tørrflue, men kanskje bruke litt lenger fortom og våtflue? Slik at man får fisket litt under overflaten?

 

Banjovi

 

Jada, det går fint. På stille vann og sky fisk så mener jeg det ofte er bedre med  lengre fortom. Blåser det trenger den ikke være altfor lang. I mørket trenger heller ikke fortom være ekstrem lang. Du finner en del info om fortomslengder her på forumet.

En ting til som nybegynnere ofte glemmer: smør snøret ditt jevnlig. Selv bruker jeg blå Tiemco's smøremiddell. Dersom jeg har fisket i skittent vann, mye alger, pollen etc, så vakser jeg snøret i ei bøtte lunket vann tilsatt en dråpe  Salo. Vask,skyll godt med reint vann og tørk  før du smører det inn. Dette gjør eg også med nye liner. Du blir overrasket over forskjellen :o :o.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...