Gå til innhold

Speyline til enhånds laksefiske


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

Javel, jeg innrømmer det. Jeg liker å fiske laks! :)

 

Jeg har i flere år brukt skyteklumper til min 10'' #7 GLX, men ønsker å kjøpe en flytende hel line. Linen må være egnet til vannkast siden 90 % av kastene er nettopp det. Fisket mitt foregår i større elver som Orkla o.l. Hadde vært interessant å høre erfaringer på dette området fra andre som fisker laks med enhånds. Lang klump eller laaang klump?

 

Burde vel stilt dette spørsmålet på fluefiske.net, men der er det vel bare raringer?

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke laksefiske masse blindfiske. Trodde du hatet blindfiske ;D

 

Jo det stemmer det!

 

Blindfiske er roten til alt ondt! Derfor fisker jeg kun på fisk jeg ser! Not...

Laksefiske er noe for seg selv. Det har faktisk sine sjarmerende trekk. Og så er det sosialt! I tillegg er det spesielt når en virkelig tung fisk tar flua di. Dessuten gjør det ingenting om jeg ikke får noe, det er jo bare laks.

 

Ørretfiske derimot, det er alvorlig det.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker loop sine multi liner til dette fisket ;) I mindre elver bruker jeg Opti stream, som har noe kortere klump. Begge disse linene er meget gode til underhånds kasting ;D

 

Ser at multilinene til loop har en klump på 9 m. Er egentlig ikke tilhenger av så korte klumper til denne type fiske. Synes de egner seg bedre til trange steder, under trær og der man må vade med vann oppunder armhulene. Men takk for svar!

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker loop sine multi liner til dette fisket ;) I mindre elver bruker jeg Opti stream, som har noe kortere klump. Begge disse linene er meget gode til underhånds kasting ;D

 

Ser at multilinene til loop har en klump på 9 m. Er egentlig ikke tilhenger av så korte klumper til denne type fiske. Synes de egner seg bedre til trange steder, under trær og der man må vade med vann oppunder armhulene. Men takk for svar!

 

Mvh Sjur

 

Njaa, 9 meter er vel i de laveste klassene, mener klumplengden varierer oppover i klassene. Kan iallefall garantere deg at dette er en god line, jobber sammen med flere garvede laksefiskere og samtlige bruker denne linen til enhåndsfisket sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ei Z-axis 10 #7 stang med et Rio Windcutter spey line på og kan ikke si noe annet en at det gikk så det grein. Husker ikke om det var klasse 4/5 eller om det var 5/6 som satt på snella.

Mener å huske at det hadde en lengde på en ca 15 meter så det kan jo være et alternativ.

 

SA har jo ei line som heter spey classic men den tror jeg er for tung hvis jeg ikke minnes helt feil.

 

Lykke til med lang line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...