Gå til innhold

Stor torsk tatt på nesodden


Random

Anbefalte innlegg

Kompisen min og jeg fisket litt på oksvald(nesodden kommune) Det resulterte i en 5 kg torsk. Jeg hjalp han med å dra den inn, da han er elendig på akkurat det området  ;D

 

Bildet kan jeg legge ut seinere..Har det kun på mobil for øyebliket! 5 kg er kraftig saker her i fjorden!!!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi oslofjorden da Henning! Borti vest er jo det småsild! Der er det stor torsk, og sei! Men 5kg er kanskje ikke veeeldig svært i oslofjorden heller? Men oslofjorden er ikke den fjorden hvor jeg ville satsa på rekordtorsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ytre Oslofjord, hvor jeg er oppvokst, ble det tatt mye stor torsk for 25-30 år siden, men det var før yrkesfiskerne tømte dypet og før selen kom i tusentalls. Min far var lystfisker, og fisket året rundt. Vinteren var høytid for fiske med bakke (det samme som line) med rå rek som agn. Var med da rekordtorsken ble dratt ombord i Spjærøykrysseren - 22 kg - den hang over fryseren til foto session når vi kom hjem. I dag er det relativt langt mellom torsk på 2,2 - så ja - 5 kg er stort både i ytre og indre Oslofjord - og pardoksalt nok spesielt i ytre. 

 

mvh

Jørn   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at yrkesfiske og sel har innvirkning på torskebestanden, men det er også en rekke andre ting som spiller inn. Naturlige svingninger kaller vi det når vi ikke helt skjønner årsakssammenhengen. Trenger ikke gå 25-30 år tilbake for å finne en fin torskebestand i Oslofjorden. Da jeg fiska mye der (fra Drøbak og utover) på slutten av 90-tallet kunne jeg om jeg fiska skumringstimen vinterstid og utover til tidlig vår, regne med torsk på 2,5 til 4-5 kilo...på flue altså) Fra ca år 2000 og utover var det en merkbar dipp i bestanden og frem til ihvertfall 2006 ble slike fisk langt mindre vanlig. Dette bygger ikke på annen vitenskap en en ivrig fluefiskers egne notater og erindringer. Hvordan det er nå har jeg mindre kontroll på. Men det skulle ikke forundre meg om vi vil oppleve nye oppturer med torsken også  :)

 

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i den delen av lofoten som vender mot vestfjorden er bestanden av all torsk veldig på retur, sikkert pga høyere vanntemp. torsken gyter lengre nord.....synd for lofotværingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om torsk på over 10 kg, og de er det langt mellom både i ytre og indre Oslofjord - men som Rolf er inne på: Torskefisket har holdt seg bedre innover i fjorden. Vet jo at Drøbak-gjengen med NRK- Otto Johansen & Co. har fått mye flott torsk i Drøbak-området i nyere tid -selv om det har blitt tynnere der også. I år har jeg fått en torsk på to kilo på flue. Tatt nesten inne i resepsjonen på Telenor Fornebu under sø-fiske i april. Slapp også den tilbake, da jeg er gnagende usikker på hele fiskebestanden i Oslofjorden, med et unntak for makrell. De tar jeg stort sett med meg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...