Gå til innhold

Vakker Laks på det vakre Vestlandet :-)


Nils Kvisgaard

Anbefalte innlegg

En kompis av meg leier et vald i Strutlaelva sammen med noen andre som han disponerer annenhver uke. Gleden var stor da jeg for en mnd siden fikk tilbudet om å fiske etter laks og SØ i noen dager. Etter nitidig tilpassing av timeboka og godkjenning av fruen (hun sier forresten aldri nei...heldige meg), satte jeg meg i bilen ved 18-tiden torsdags kveld etter jobb for å ta den lange turen fra Glåmdals-distriktet til den velrennomerte elva på Vestlandet. Turen gikk så radig som mulig, kjente jeg ble trøttere etter hvert, men cola og kaffe holdt meg våken nok. Så, etter nesten 5 timers kjøring har jeg bare 12 km igjen å kjøre. Da møter jeg dette skiltet foran en tunell:

[/img]

 

 

Den siste tunellen jeg skulle kjøre gjennom var stengt i 2 timer pga vedlikeholdsarbeide. For å komme til fiskeplassen 12 km unna, måtte jeg kjøre en omvei på 13 mil, og klokka var halv ett på natta. For meg som var rimelig gira på å komme meg ut i elva fort som fy, virka det mildt sagt jævla urimelig at veivesenet hadde ordna seg til på denne måten...men det er jo hyggelig at de i alle fall vil vedlikeholde den skrale veistandarden vår da.

 

Heldigvis lå dvd-skjermen til minstemann i bilen og jeg hadde med "Havabbor på flue". Så de 2 timene gikk i grunnen ganske fort. Da jeg endelig kom frem, hadde de andre køya for lengst. Satte bilen et stykke unna "Base Camp" for å ikke vekke de andre. Så rigga jeg opp G-Loomisen min med ny Scierra skyteklump. Vurderte å ta noen sleng i elva, men var da så stuptrøtt at jeg la meg i forsetet med soveposen over meg. Sov som en stein og drømte om feite, store fisker :-)

 

"Nebbet" (kompisen min) kakker i bilvinduet mitt klokka 8 neste morgen. Er trøtt som en alke (som vanlig..hehe), men ikke noe problem å komme seg ut. Stanga står klar. Bare å hoppe i vaderne og vasse rett ut i elva. Velger en selvbundet streamer dobbeltkrok str. 12 med ekornhår. Har trua på denne flua, da jeg tok SØ på denne i fjor.

 

Ser mye stor og pen fisk som er oppe fra kl 8.30 til rundt kl 11. Så roer det seg. Kun et og annet vak, men det er stor fisk! Pulsen øker litt hver gang en storing viser seg. Kjenner ikke noe de første timene, men hva gjør vel det. Bare det å stå ute i fint vær med en helt vanvittig vakker vestlandsnatur rundt seg, hoppende fisk, og med fluestanga i aksjon, og gode venner, er noe som fyller opp batteriet mitt nok for en lang vinter i alle fall.

 

Etterhvert kommer de andre ned. Nebbet kommer ut til meg. Vi prøver stengene til hverandre. Utveksler erfaringer. Han går inn til leirplassen etter et kvarters tid. Selv om jeg er helt nederst i hølen, tenker jeg at jeg like gjerne kan ta et par tre kast til. Så på kast nummer to skjer det noe. Tar et ikke alt for langt kast,mender snøret oppover,  og lar flua skli sakte i den rolige strømmen. Akkurat i det flua snur, er det som om noe suger seg forsiktig fast i flua mi. Kjenner det napper. Er ikke sikker på vekta, men sveiver inn overskytende line på snella mi. Når stanga spenner seg opp, kjenner jeg at det er solid tyngde i andre enden i snøret. Fisken begynner å flytte seg ut i strømmen. Stanga spenner seg max, og snella hyler av glede. Får kjørt fisken litt lenger inn igjen, og dette gjentar seg 2-3 ganger. Laks tipper de andre, hvilket skulle vise seg å stemme. Laksen drar seg så oppover i hølen. Jeg følger etter. Den går ut i strømmen 3 ganger, snella funker upåklakelig, og enhånds 11-fotern er en drøm å kjøre laks med. Dette er helt sykt vanvittig morro!!

 

Til slutt kommer laksen sigende inn, velter over på siden. Nebbet tar et godt godt grep med ullvanten om sporen. Han løfter laksen inn på land. Den er stor, den er vakker, og fangsten er sikret. Min største laks på flue. Det gjorde heller ikke noe at jeg tok den på enhånds, og med selvbunden flue. Rett og slett en dag jeg alltid kommer til å huske :-)

 

Åh..ja..det glemte jeg nesten...laksen veide 4,5. Fortærte noe av den til middag i kveld. Resten blir til spekelaks..namnam.

 

Bilder følger i morgen!!...så stay tuned :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...