Gå til innhold

Tips til backing


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lett etter backing i en litt diskret farge. Forstår ikke hvorfor backingen må være hot orange, sjokkgul eller fluoriserende grønn. Det ser unektelig litt rart ut i kombinasjon med en klassisk snelle og f.eks silkeline. Derfor har jeg nå kjøpt Gudebrod Dacron Trolling line. Den er hvit med en grønn tråd i. 20 punds-linen er tynn og passer nok best i de lette snøreklassene og på sneller med liten kapasitet.

 

Billig er den også!

 

http://www.tackledirect.com/gudg6dactrol.html

 

Mvh Sjur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har lenge lett etter backing i en litt diskret farge. Forstår ikke hvorfor backingen må være hot orange, sjokkgul eller fluoriserende grønn. Det ser unektelig litt rart ut i kombinasjon med en klassisk snelle og f.eks silkeline. Derfor har jeg nå kjøpt Gudebrod Dacron Trolling line. Den er hvit med en grønn tråd i. 20 punds-linen er tynn og passer nok best i de lette snøreklassene og på sneller med liten kapasitet.

 

Billig er den også!

 

http://www.tackledirect.com/gudg6dactrol.html

 

Mvh Sjur   

 

Jeg dro på biltema og kjøpte 200 meter Dynema til backing. Glimmrende backing og en dyp oliven farge som ikke skriker i mot deg.

Enda hyggeligere er det at backingen koster 99 kroner for 200 meter og er vanvittig sterk :D

Kjøpte i 0.25 og den var så tynn at jeg kunne fylle med over 100 meter backing uten problem.

 

ANBEFALES!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge lett etter backing i en litt diskret farge. Forstår ikke hvorfor backingen må være hot orange, sjokkgul eller fluoriserende grønn. Det ser unektelig litt rart ut i kombinasjon med en klassisk snelle og f.eks silkeline. Derfor har jeg nå kjøpt Gudebrod Dacron Trolling line. Den er hvit med en grønn tråd i. 20 punds-linen er tynn og passer nok best i de lette snøreklassene og på sneller med liten kapasitet.

 

Billig er den også!

 

http://www.tackledirect.com/gudg6dactrol.html

 

Mvh Sjur   

 

Jeg dro på biltema og kjøpte 200 meter Dynema til backing. Glimmrende backing og en dyp oliven farge som ikke skriker i mot deg.

Enda hyggeligere er det at backingen koster 99 kroner for 200 meter og er vanvittig sterk :D

Kjøpte i 0.25 og den var så tynn at jeg kunne fylle med over 100 meter backing uten problem.

 

ANBEFALES!

 

Terje!

 

Det tipset fikk jeg av Preben (som du også kjenner?) i sommer, men de hadde ikke hørt om noe sånt "tau" på min lokale biltemabutikk.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det denne Terje : Dyneema fiskesene som finnes i 200 meter spoler.

 

Mvh

Rune

 

Jepp, kom i 100 eller 200 meters spoler og så sånn ut:

 

66196_s.jpg

 

Dyneema fiskesene

Med utsøkt balanse og følelse. Meget stum og slitesterk. Olivengrønn

 

Ø mm Lengde Bruddgrense Art. Art nr Pris Antall

0,21 200 m 9,1 kg 45-810 99,90 kr

0,30 200 m 12,7 kg 45-812 99,90 kr

 

Meget god og tynn backing til en fornuftig pris, noe som desverre ikke kan sies om all backing som "spesiallages" for fluefiske..........

Finnes forøvrig i flere tykkelser enn det som er oppgitt over.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

"Vanlig" tradisjonell backing fungerer meget godt. Finnes selvfølgelig i mange farger.. Har i mange år hatt SA 20Ibs bakline på mine sneller. Det mange ennå ikke har fått opp øynene for er at hvis man kjøper storspoler  (2500-3000 meter) så har man til MANGE sneller i årevis. Har man ikke mange sneller går det an å spleise med kompiser.. Uansett brøkdelen av prisen kontra småspoler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen "holdbarhet" på backing da :-\ ? Mente å ha hørt for en del år siden at backinga kunne råtne og mugle osv osv.

Er jo sjelden og (for min del aldri) at hele backinga blir dradd ut av spolen og får "lufta" seg, og den blir jo "våt" hver gang snella brukes. Etter fiske legger jeg bestandig spole og snelle oppå varmtvannsberederen for tørkig (fin lunk på toppen av den vi har). Men ser ikke for meg at backinga vil ha mulighet til å tørke skikkelig da den ligger i tette kompakte tørn på spolen  :-\

Noen råd og tips om dette ?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg bruker bare microdynema.......den tar liten plass på spolen, men jeg ville valgt 0.30 mm.......det er utolig mange varianter og merker ute i markedet........jeg tror ikke det er noe problem med at backingen svekkes (råtner) såpass mye at den svekkes til en bruddstyrke under fortommens bruddstyrke på noen genrasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bare microdynema.......den tar liten plass på spolen, men jeg ville valgt 0.30 mm.......det er utolig mange varianter og merker ute i markedet........jeg tror ikke det er noe problem med at backingen svekkes (råtner) såpass mye at den svekkes til en bruddstyrke under fortommens bruddstyrke på noen genrasjoner

Takker for tips Staffan ;) Men har du noen formening om denne biltemalina? Er jo unektelig mye billigere en en del kjente merker ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

jeg bruker bare microdynema.......den tar liten plass på spolen, men jeg ville valgt 0.30 mm.......det er utolig mange varianter og merker ute i markedet........jeg tror ikke det er noe problem med at backingen svekkes (råtner) såpass mye at den svekkes til en bruddstyrke under fortommens bruddstyrke på noen genrasjoner

Takker for tips Staffan ;) Men har du noen formening om denne biltemalina? Er jo unektelig mye billigere en en del kjente merker ;D

 

Dynema eller microdynema fra biltema minner litt om Fireline i oppbygging. Mitt tips er at denne backingen vil holde veldig lenge.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bare microdynema.......den tar liten plass på spolen, men jeg ville valgt 0.30 mm.......det er utolig mange varianter og merker ute i markedet........jeg tror ikke det er noe problem med at backingen svekkes (råtner) såpass mye at den svekkes til en bruddstyrke under fortommens bruddstyrke på noen genrasjoner

Takker for tips Staffan ;) Men har du noen formening om denne biltemalina? Er jo unektelig mye billigere en en del kjente merker ;D

 

Dynema eller microdynema fra biltema minner litt om Fireline i oppbygging. Mitt tips er at denne backingen vil holde veldig lenge.

 

Terje!

Takker Terje ;) Bruker du den på noen av dine sneller og hvor lenge har du brukt dem? Noen fordeler? (prisen selvfølgelig) Ulemper  :-\ ? Erfaringsmessig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

jeg bruker bare microdynema.......den tar liten plass på spolen, men jeg ville valgt 0.30 mm.......det er utolig mange varianter og merker ute i markedet........jeg tror ikke det er noe problem med at backingen svekkes (råtner) såpass mye at den svekkes til en bruddstyrke under fortommens bruddstyrke på noen genrasjoner

Takker for tips Staffan ;) Men har du noen formening om denne biltemalina? Er jo unektelig mye billigere en en del kjente merker ;D

 

Dynema eller microdynema fra biltema minner litt om Fireline i oppbygging. Mitt tips er at denne backingen vil holde veldig lenge.

 

Terje!

Takker Terje ;) Bruker du den på noen av dine sneller og hvor lenge har du brukt dem? Noen fordeler? (prisen selvfølgelig) Ulemper  :-\ ? Erfaringsmessig  :)

 

Har brukt Dynema hele sesongen. Fordelen er at den er tynn og bygger særdeles lite samt at den er meget solid. Denna her klarer du ikke å ryke ved å rykke eller rive i scena. NO WAY :).....Så langt har jeg kun positivt å si, og så vidt jeg kan se så farger den ikke av på fluesnøret heller som mange backinger desverre gjør. Og når man får så solid backing til en så lav pris sammenliknet med det som lages spesiellt for fluefiske, ja da blir valget enkelt på meg iallefall :D

 

Løp og kjøp Mr. Syrstad ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tracking backing liggende hjemme(300 yards) til large arbor V snella mi. Den har en drøss av farger som skal hjelpe deg med å holde snøringen på snøre  ;D Ment for laksefiske. 799,- i norge. 200 kroner i statene.

 

Anbefales til laksefiske!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...