Gå til innhold

Cow dung. noen som kjenner til dette fluemønsteret


bjorni

Anbefalte innlegg

Dette minner langt mere om versjonene jeg har sett.

De jeg har bundet tidligere har hatt blanding av brun og gul selull i kroppen.

Ellers ser jeg mønsterbeskrivelser hvor vingen er laget både av stær og grå stokkand (quillfjær).

Mener mustad brukte brune fjær i vingene på "Cow Dung" før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vi snakker vel i bunn og grunn en flue som ikke er så veldig viktig å imitere som de fleste andre landinsekter......jeg tror heller ikke at det er PTJ som står bak mønsteret, men at det kan spores tilbake sålangt tilbake som Waltons tid......for å binde en god imitasjon  av flua bør vel man enkelt bare etterligne denne[attachimg=#]

post-0-13949858927875_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan opplyse om at trådstarter er meget fornøyd med tilbakemeldingene på spørsmålet  :D :D.  I tilegg til orginal mønsteret,  så har det dukket opp en del alternativer også.  Jeg har aldri fisket med flua. Men, det skal jeg få gjort, fordi den utvilsomt vil være god i en del vann,  når det dukker opp så mange varianter av den.

Skal binde opp noen av disse og legge dem ut her når jeg er klar.  :) :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi snakker vel i bunn og grunn en flue som ikke er så veldig viktig å imitere som de fleste andre landinsekter......jeg tror heller ikke at det er PTJ som står bak mønsteret, men at det kan spores tilbake sålangt tilbake som Waltons tid......for å binde en god imitasjon  av flua bør vel man enkelt bare etterligne denne[attachimg=#]

 

Staffan har et poeng her. Muligens denne flua var mer aktuell før, i den tida hvor utbredelsen av krøtter var mye større enn nå og da ku rukene var mer vanlig  :). Men jeg synes alikevel det vil være artig å prøve, særlig i det vannet hvor de opplyste om at flua i sin tid var suveren på våren.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et kjapt forsøk...

 

Dobbelkrok #12

Kropp: gul og brunoliven selull blandet

Hackle: Brunt hønehackle

Ving: Mallard Quill, naturell

 

 

 

Takk Lars, der tror jeg du er veldig nærme,  og penere går det vel ikke an å binde den.  :) :) :). Den skal jeg etterligne, og det blir veldig spennende å prøve  :D :D :D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...