Gå til innhold

November morgen....


HåkonH

Anbefalte innlegg

Så er vi allerede i november,snart vinter. Når unga er i seng så er det bekmørkt ute. Ingen mulighet for en liten kveldstur og speide vak. En voldsom omstilling etter å ha fiska 3-5 kvelder i uka siden begynnelsen av mars. Alt fluefiskerelatert litteratur i hyllene er lest for 3dje gang, Gierach`s bøker er lest så mange ganger at en kan telle antall ganger han nevner "Adams" i bøkene uten å gå glipp av storyen. Binder fluer annenhver kveld, et lissomsubstitutt som funker like bra som lettøl på en alkoholiker. Fiskekamerater har kapitulert til synkesnører og lyr i sjøen. Nettbutikker er saumfart og har ingen nyhetsverdi lenger og selv på FFS.no så begynner meldingene å tikke inn om snø - is - planer for 2009 og annen elendighet. Blir sur tverr & rastløs, en og annen tur i helga er ikke nok. Madammen er lei av å bo med en uforløst tørrfluefisker, mener vi kan bruke tida på maling og gulvlegging i kåken. Krise. Noe må gjøres, tiltak & beslutninger må fattes!!

 

Onsdag kl 1540 : "greit om jeg kommer litt seinere på jobb i morra, har et ærend av privat karakter", er jo ikke helt usant det heller!? Ingen problem.

Torsdag morgen kl 0545. Stå stille opp, pakker vaderne og boblejakka, organiserer fluene ( alle 8 ) i snusboksen, skifter ut 2. Legger sakene i bilen og lusker stille inn under dyna igjen. 0654 våkner minstesjefen, nistepakkeproduksjon-morgenstell og tannpuss som vanlig. Madammen undres over at jeg har stilongs under dressbuksa. "Kaldt på jobb vettu", drar den lett i land. Hjernen jobber ikke med full effekt så tidlig, heldigvis. Kaster unga i bilen og parkerer de i barnehagen.

 

Haha. så er jeg avgårde, fri mann som Tørmoen ville sagt det. Deilig. Innom Shell og hanker inn kaffi, og så til vannet. Stanga rigges og vaderne er på iløpet av sekunder. Forbausende effektivt, er absolutt ikke et A-menneske. Føler meg alene i verden.

 

 

Vader ut på stranda, lang sandstrand med innslag av småstein og litt bunnvekster. Myggbiotop.

Nesten vindstille, en ørliten bris, perfekt. Er spent, nesten nervøs. Et vak nå skiller mellom suksess eller fiasko. Så brer de deiligste ringene seg fra et sipvak 15 m lenger borte, grunt vann, ca halvmeter`n. Forløsende, knytter på en CdC myggklekker str 18 og legger ut et forsiktig kast. Litt fra vaket, grunt vann, vil ikke skremme. Smokk!!!!  Etter 12 sek sitter den første. suksess. nydelig fisk på 32cm. dagens vakreste sålangt. Roen risler nedover skulderbladene og forplanter seg i ryggmargen. halleluja.

 

Like etter titter de første solstrålene opp i horisonten.

god morgen. Let`s go fishing.....

post-2175-13949859377359_thumb.jpg

post-2175-13949859378543_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott skrevet Håkon!  :D

Kjenner meg igjen her...gir meg ikke jeg heller! Det handler om å tyne sesongen maksimalt.... :D

I helgen blir det kansje sesongens siste lavvotur, på jakt etter myggspisende ørret.. På vei til "govannet" stopper jeg garantert på den samme Shell stasjonen i aksdal og kjøper meg en kaffi!! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...