Gå til innhold

Andre ørretelver i Norge?


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Bøelva i Telemark har til tider vært bra' date=' lenge siden jeg selv fisket der. Går fra Seljord forbi Bø i Telemark, ca samme størrelse på elva som Hemsila. Lang elv så man bør snakke med kjentfolk. Hvis noen har opplysninger om hvordan det har vært de siste årene hadde det vært hyggelig. Ellers finnes det mange bra småelver og småvann i Vest Telemark som er bra. Lite kjent for mange.

Noen steder gir bra størrelse på fisken og hyggelige priser.[/quote']

 

Joda nydelig elv, men alt for mye småfisk, om det ikke er gjort noe med elva da :) siden jeg var der for ca 5 år siden, fisket på de øvre delene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette ut radiomerket gjedde av en viss størrelse og kun steriliserte hanner i overbefolkede vann/tjern?

Det burde jo gjøre biffen?

 

He-he,grøss....På familiegården vi har i Engerdal er det en ca 2 mil lang bomvei(som heldigvis bare vi og et par til har nøkkel til) Nesten i enden på veien og dermed langt fra folk ligger det er par småvann..Er tilsig ut og inn av vannene, men er rimelig sikker på at det ikke er gyteforhold...I vannet over veien er det satt ut ørret av en lokal gubbe, tydligvis alt for mange så ørreten der har elendig kondisjon,ser nesten mer ut som ål en ørret..(triste greier)

Han fortalte meg for mange år siden at han hadde satt ut fisk i det andre småvannet på nedsiden av veien også..

En kveld hadde en venn jeg hadde vært og fisket lenger inn vi stoppet bilen og gikk ned til vannet for å prøve noen kast med en spinnstang..På andre kastet reiste det seg en bølge etter sluken og en diger fisk tok,bråsnudde og røsket fireline`n tvers av..Jeg var totalt uforberedt, men både jeg og kompisen tenkte naturlig på et ørretbeist og vi mente begge å ha skimtet en brun side på fisken..

Opp i bilen å hente slukboksen og ned igjen...etter noen minutter beit det på hos kompisen og "mysteriet" ble løst...han landet en laaang og tynn mørkebrun gjedde(sikkert gått i myrvannet i årevis). Fisken hadde nok veid 5 kg om den hadde hadde sett ut som gjedder flest..Vi dro svineriet på land og sprettet den opp,ingen ting i magen...Den hadde en øyenstikkernymfe i svelget og var sikkert totalt utsultet..Det satt ingen sluk i munnen etter den jeg mistet først,men er sikker på at det var samme fisk...

Har aldri fisket der igjen,men ofte stoppet og tittet når det har vært store klekkinger,men ikke et vak...I det andre vannet "koker" det under samme forhold...Det virker rett og slett som om gjeddebeistet har tømt vannet fullstendig...Aner ikke om gubben har satt ut gjedde med vilje eller har fått tak i foruenset yngel ?Uansett en skummel historie om hvordan det ikke skal gjøres med utsetting av fisk.....

 

Wolly som synes gjedda kan holde seg nede i lavlandet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...