Gå til innhold

Andre ørretelver i Norge?


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Ettersom det er fare for at tråden om prisnivået for norske elver har blitt så trevlete og tynnslitt at den ryker, vil jeg heller stille noen nærliggende spørsmål i en ny tråd:

 

Er det andre ørret/harr-elver enn Hemsila som har noe av det samme problemet med overfisking og trenger til regulering i form av eksempelvis fluesoner, høyere prisnivå eller kortbegrensning?

 

Jeg tror at det er mange elver i Norge med et stort potensiale når det gjelder antall og størrelse på fisk. Problemet er ofte at det enten blir fisket for lite eller at det blir fisket for mye. Dette er vel noe vi kan styre litt selv også, ikke sant?

 

I de elvene hvor det er overfisket burde vi kanskje bli flinkere til å opplyse om situasjonen til både lokale foreninger og andre fiskere, og ikke bare håpe på at det blir bedre av seg selv.

 

Der det er alt for mye småfisk kunne vi jo rett og slett fiske hardere og på den måten skape oss et paradis til ved å regulere uttaket etter hvert. Men da må vi samarbeide litt og ikke stikke kjepper i hjulet for hverandre. Vi må også ha tiltro til hverandre og ikke mistenke alle andre for bare å mele sin egen kake.

 

Mulig jeg er naiv, men er ikke de fleste fluefiskerne dagdrømmere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vil vel tro at veldig mange godt besøkte elver i Norge har et potesiale til å bli langt bedre enn de er i dag dersom man strammer inn litt på reglene.....

 

Problemet i dag er at "alle" vil ha større fisk, men ikke alle skjønner at de da må yte noe tilbake. I dette tilfellet vil denne ytelsen være å IKKE ta livet av de største eksemplarene, eller ikke ta opp flere enn én eller to fisk pr. dag. Personlig synes jeg dette er et veldig veldig lite "offer" for å få et bedre fiske, men folk er rare... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Kan jo ta et eksempel som Folla. Nydelig elv med kjempepotensiale. En gang huset elva mange og store fisk, i dag er elva bare en skygge av seg selv. Ødelagt av grådighet, og fiskeres trang til å vise troféfisken(e), eller så stor dagsfangst som mulig, for omverdnen..... :cry:

Her kan mye endres til alles fordel, ved enkle tiltak fra forvalterne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket Folla på et par år, men må vel innrømme at jeg muligens har syndet ved å drepe noen store kubber der. På den annen side; så lenge det ikke finnes et fornuftig regelverk, og så lenge det ikke utøves regelmessig oppsyn, så lenge du opplever at lokalbefolkningen driver ulovlig garnfiske - vel, da blir det slik at du føler det er fritt fram for din egen fiskeutøvelse også (selv om du holder deg til fluestanga).

 

På den annen side: ingen problemer for mitt vedkommende med bag limit, vektbegrensninger etc dersom Folla f.eks. fikk fluesoner og ble fulgt opp. Men det virker som grunneiere rundt omkring er erkekonservative og ikke ser mulighetene som ligger i forvaltning og dermed langsiktig økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Folla er lang. Jeg fisket der i sommer og jeg må si at du skal lete godt før du finner fisk over halvkiloen. Det er min erfaring. I partiet nedenfor verket er elva så og si død. Lenger nede der den møter Grimsi kan det være langt bedre. Ovenfor er det mye småfisk har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folla er lang. Jeg fisket der i sommer og jeg må si at du skal lete godt før du finner fisk over halvkiloen. Det er min erfaring. I partiet nedenfor verket er elva så og si død. Lenger nede der den møter Grimsi kan det være langt bedre. Ovenfor er det mye småfisk har jeg inntrykk av.

 

Hva med Grimsa da, noen erfaringer der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre ørret/harr-elver enn Hemsila som har noe av det samme problemet med overfisking og trenger til regulering i form av eksempelvis fluesoner' date=' høyere prisnivå eller kortbegrensning?

[/quote']

 

Renaelva er til tider svært godt besøkt og fiskerne har av en eller annen grunn tendens til å klumpe seg sammen (f.eks ved hengebrua). Jeg synes for å bevare den fine stammen i Renaelva at bag-limiten burdestrammes inn til f.eks 1-2 fisk i døgnet mot 5 :?: idag samt at kortprisene gjerne kunne ha økt litt i høysesong (såfremt de økte inntektene pløyes tilbake i elva igjen i form av kultivering). Ser ingen grunn til at fiskekortpriser bør være flat gjennom sesongen, men derimot bør de være som høyest når fiskepresset er høyest. Dette blir på samme måte som charteroperatørene skrur opp prisene i skoleferiene.

 

Jeg tror også at hvis flere elver i Norge, ev. elvestrekker blir gjort om til rene flueelver/soner med tilpassede minstemål, bag-limit, fredning og kortpriser som gir anledning til å drive tilstrekkelig oppsyn og kultivering av elva vil dette på sikt gi mere attraktive elver med større fisk. Så får vi heller leve med at fisken har vært på land en eller flere ganger før i løpet av sitt liv. Jeg tror hele flueelver egner seg bedre enn kun fluesoner ettersom fisken vandrer og ikke er så stasjonær som mange tror i elv. Dette har vist seg ved merking av fisk blant annet i Trysilelva/gjerfloen.

 

Årsaken til at jeg mener det bør være egne fluesoner, er ikke bare fordi det er det som passer meg best personlig laugh.png' alt=':lol:'> , men fordi forskning fra blant annet American Kournal of Fisheries Management har påvist at dødelighetsprosenten ved fang og slipp er langt lavere ved fluefiske enn noen annen metode.

 

Det vi da trenger er en passende elv med potensiale og en grunneierforening som tør tenke litt nytt og satse (til Norge å være) utradisjonelt. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke den enste grunnen til at folla er en "Dårlig" fiskeelv. Det har jo mye med gruvearbeided som var der' date=' men har hørt at folla har tatt seg opp betraktelig. Det er jo en nydelig elv.[/quote']

 

Du har rett i det med at folla er ødelagt av grvedrifta men det er nedenfor folldal der du ser at bunnen har en rødbrun farge. Men strekningen fra hjerkindammen og ned til folldal er fin, men som sagt så er det nok mest småfsk i Folla nå.

 

Men et tips er jo å prøve Einunda da, der kan du få virkelig stor fisk, men har vel egentlig fått problemer med grådige fiskere som fisker før og etter fredningsperioden den å, for da tar de sveæringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke den enste grunnen til at folla er en "Dårlig" fiskeelv. Det har jo mye med gruvearbeided som var der' date=' men har hørt at folla har tatt seg opp betraktelig. Det er jo en nydelig elv.[/quote']

 

Du har rett i det med at folla er ødelagt av grvedrifta men det er nedenfor folldal der du ser at bunnen har en rødbrun farge. Men strekningen fra hjerkindammen og ned til folldal er fin, men som sagt så er det nok mest småfsk i Folla nå.

 

Men et tips er jo å prøve Einunda da, der kan du få virkelig stor fisk, men har vel egentlig fått problemer med grådige fiskere som fisker før og etter fredningsperioden den å, for da tar de sveæringene.

 

Det er vel ikke akkurat mye stor fisk i Einnuna, men man pleier å få en pen slenger!!! Det er jo sinnsykt mye små fisk der. Men det spørs jo veldig hvor i elva du er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg beklager at noen tror jeg med vilje poster to ganger, men det gjør jeg da altså ikke. Kanskje admin vet hvorfor dette skjer... automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nicolaj brekke,

Jeg beklager at noen tror jeg med vilje poster to ganger, men det gjør jeg da altså ikke. Kanskje admin vet hvorfor dette skjer... automatisk.

Nei, Nicolaj det vet jeg ikke. Er ikke litt "rastløs" da når det tar litt tid før du ser at innlegget postes (ser at det jobbes i statuslinja)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg trykker en gang på ok. Det må være noe utenfor mitt ansvarsområde som skjer her tror jeg. Det kan være noe Mac-greier kanskje som gjør det?

Det skjer bare en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøelva i Telemark har til tider vært bra, lenge siden jeg selv fisket der. Går fra Seljord forbi Bø i Telemark, ca samme størrelse på elva som Hemsila. Lang elv så man bør snakke med kjentfolk. Hvis noen har opplysninger om hvordan det har vært de siste årene hadde det vært hyggelig. Ellers finnes det mange bra småelver og småvann i Vest Telemark som er bra. Lite kjent for mange.

Noen steder gir bra størrelse på fisken og hyggelige priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...