Gå til innhold

Helgens tur - med PB


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

I søndags fikk det være nokk og jag hade planert en tur til 07.00. B-menneske som jag er så satt jag i bilen 08.30. Ikke værst må jag si. Kjapt smurte jag tre brøskiver og kom meg i veg. I Oslo var der ingen snø så langt øye kunne se. Når jag nermet meg målet sør før Oslo så er det snø overalt på bakken og jag blir urolig at der også skal ligge is på deler av fjorden.

 

Solen har nettopp begynt å trenge gjennom morgentåken og det er et sagolikt lugn over fjorden og omgivelsen. Jag hører noen svaner og litt annen sjøfugl, ellers er jag alene på stedet. Stemninga roer meg litt ned og jag sitter og super inn atmosferen noen minutter. Lufta er fuktig men jag kan kjenne at solen kommer til å gi en del varme i dag. Trur vanntempen ligger på et par grader, vilket kommer å bekreftes litt senere.

 

69486_s.jpg

Sportfiskefjorden ...

 

Det er ikke mye aktivitet å se i vannflaten. Rundt syv var det full flo så det er på grensen at vannet skal begynne til å gå ned igjen. Jag vader forsiktig ut en bit og kaster samtidlig av det nermeste området. Jag beveger meg bortover i vannet langs stranden,  etter en bit ser jag et vak der jag sto for en liten stund siden. Jag lurer på om jag skal gå tilbake å kaste og bestlutter meg for å gjøre det, helt resultatløst.

 

Etter en time kommer min kompis Thomas. Samtidlig har jag sett litt aktivitet i vannflaten bare noen få meter foran meg, et vak, en virvel fra en fisk som enten graver ned i bunn eller som var opp i vannflaten å vende. Jag kaster og legger noen ok kast mot plassen og plutselig ser jag at der er tre fisker som går å spiser noe. Når flua min, en orange deceiver, går forbi di stikker fisken og jag ser bare tre piler gjennom vannet i hver sin rettning. Det blir spennende. Hvor kaster jag? En intens kamp å lokke på fisken begynner. Resultatet blir null! Intet intresse fra fisken. Jag ser dem et par ganger men de trøttner på mitt kastende og forsvinner. Jag bestemmer meg for å varme føttene som hvert i vannet nå i snart to timer. Jag går opp og snakker med min kompis der han står på en moloe og kaster. Vi ser fisk i flaten og Thomas får kjenning fra en som nafser bak fluen. Det er et par pene sjøørreter men ingen av di vil fastne. Thomas fisker også med en deceiver, men en knallgul. Vannet har nå begynt å bli veldig kaldt og vi ser at det begynner å kristalisere seg til is på en del steder som ligger i skygge fra solen.

 

Nå har stedet jag fisket ved tidligere fått vile litt og jag bestemmer jag meg for å gå tilbake å gi det en ny sjanse. Denne gangen har vannet sunket en bra bit og jag går forsiktigt ut på en plass der jag ikke står i vannet. Jag står liksom opp på et lite stenanlegg som en gang skal bli en del av en brygge. Jag har bytt til en helvit flue som minner om en liten fisk, vet faktisk ikke hva den heter. Jag kaster et kast og ser etter hvor skyggen min faller. Jag har solen rett i siden og vil hvite hvor jag er i forhold til skyggen så jag ikke står og fisker i min egen skygge. Da smeller det til, ikke det kraftigeste hugget, men jag ser at der er en alright fisk som spratler i vannflaten. Kampen blir ikke så intens så jag lurer en stund på om det virkelig er en sjøørret jag fått. Etterhvert så ser jag siden på den og fisken viser meg en majestetisk hale og jag skjønner kjapt at det er bra size på ørretten. Et par minutter senere kan jag lande den i håven. For et sekund trur jag det er en gjytelaks men det viser seg være en pen sjøørretdame som ikke rukket å spise så mye etter gjytingen. Hun er slank som en slips med stort hode men helt blank. Halen er veldig stor og det er ikke noen problemer med å ta grep rundt den og hålle den der.

 

69487_s.jpg

Driller fisken

 

69488_s.jpg

Dagens fangst

 

69489_s.jpg

2,150 kg - Personbeste

 

69490_s.jpg

Catch`n release

 

Vekten stanser på 2,150 kg vilket er personbeste for meg. Hun får gå tilbake å spise seg feitere til neste gang. Det blir ikke noen mer fisk denne turen, men vi ser en del aktivitet og når vi går tilbake langs stranden ser vi mye småreker og skjønner at det var det vi så fisken spise tidligere.

 

 

cred til Thomas Hildrum for nydelige bileder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...