Gå til innhold

Gamle tørrfluer, noen som kjenner dem?


bjorni

Anbefalte innlegg

En god nabo kom innom med en gammel fiskeveske han hadde arvet etter en slektning som visstnok var en rev til å fiske med flue i marka rundt Skien. Var få som fikk så mye fisk som denne karen. Da er det jo spennende å se hva han hadde for noe lurt gjemt i flueveska si. Disse fluene var det mange av. Dem har jeg aldri prøvd selv, men de må tydeligvis ha vært en av favorittene. Noen her på forumet som kjenner til disse, hva de heter og hvordan en fisker med dem?

 

Bjorni

 

post-1017-13949860219047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bjorni, dette var spennende saker. Sitter og blar i min gamle fiskebibel; "Ørretfiske i elv og vatn" av J. Preuthun, opprinnelig skrevet i 1912, men den jeg har er en revidert utgave fra mars 1944. Siden det som er av bilder i boken, er i sort/hvit, er det umulig å kjenne igjen fluene du har her. De tørrfluene som oftest nevnes i boken er; Coch-y-bonddu, Humla, Baigents Brown, Daddy Longleg, Black Gnat, Coachman og døgnflueimitasjoner som Iron blue Dun, Olive Dun og Red Quill. Flere av disse er velkjente fluer også i dag, men det kan se ut til at det her skjedd en viss utvikling også av de kjente klassiske typene i takt med utviklingen av nye bindematerialer. Dersom du er interessert i gammel norsk fiskelitteratur og ikke får det på biblioteket, låner jeg gjerne bort boka. I tilfelle send meg en PM.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Fluene er nok lagd i en tid før metz og whiting hane hacklene kom på markedet. Tror derfor volum og hackel størrelse er et resultat av tilgjengelig materiale og ikke et resultat av et bevisst valg. Har sett slike fluer tidligere blant gamle og "billige" kjøpefluer.  Det var ikke mange små fjær tilgjengenlig på hanenakkene før i tiden og de fleste fluebindere den gang hadde nok desverre skralt med midler. Fluene ble mest sannsynlig bundet på akkord med svært dårlige satser. Fluebinding var den gang som nå en komplisert afære som ikke egner seg for akkord arbeid....

 

 

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...