Gå til innhold
  • 0

Hva med flua er det fisken reagerer på?


Busk

Spørsmål

Heisann,

 

Jeg lurte på om det er noen som vet hva det er med fluer som faktisk får fisken til å bite. Når man binder en flue så binder man gjerne inn øyne etc, man har gjerne flua i forskjellige farger, i forskjellige materialer, men er det for fiskens eller fiskeren sin del?

 

I sommer var jeg på en brygge å fisket pir med vanlig slukstang (whops, banne i kirka;)). De som fikk mest fisk fisket faktisk med Sorte kroker, altså ingenting som flashet eller farge, hvorfor i all verden biter fisken på det?? Kommer jeg til å få Sjøørett hvis jeg fester en sort krok på fortommen og kaster ut? (eller kanskje makrellen ikke er skarpeste kniven i skuffen)

 

I tillegg er det vel også slik at fargene forsvinner jo lenger ned i vannet man kommer, slik at om man fisker dypt skulle man tro det var likegyldig hvilke farger man fisket med?

 

Fisker man med reker er det viktig at man trekker inn slik at kroken beveger seg som en reke gjør, og dette gjelder vel om man fisker med sildeimitasjon og alle andre byttedyr.  Men er det bevegelsen som gjør at fisken biter eller det utseendet. Hadde jeg festet en ulldott på en krok og trukket den inn med reke-bevegelser, hadde jeg fått like mye fisk da?

 

Regner med dette er ting som er diskutert før, men jeg klarte ikke finne noen tråder som tok det for seg så jeg tenkte jeg skulle spørre om noen har erfaringer, meninger, eller vet om forsøk som er gjort og beskrevet, bøker som tar det for seg etc.

 

Busk

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

hmm. hva skal jeg si ;D Jeg så en som fanget blekksprut med klokka si på tv..rett ved fjellkanten!! sykeste jeg har sett. først trodde jeg liksom at "jaaaa, skal han liksom fange blekksprut ved å dippe klokka si en cm ut fra land!!" 10 sekunder etterpå hadde han blekksprut i handa..

 

PS: Bruk sort whollybugger istedet for svart krok ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe, takk for det, jeg tror nok det kan være ett godt tips ja ;D

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er jo fordi jeg nå har begynt så smått å binde fluer, og jeg er ganske dårlig til dette, men om dette har noe å si kommer jo an på hva fisken egentlig ser av flua. Om man feks fisker etter Havabbor drar man jo gjerne inn flua med to hender for å få det raskt nok. Da kan ikke jeg helt forstå at fisken faktisk ser de gjellene som jeg med stor flid har tegna på med rød tusj.

 

De parameterne jeg kan se for meg har noe å si er:

Bevegelse  intrekk,

Kontrast mot bakgrunn

Kanskje lyder/virvlinger i vannet?

 

Kanskje jeg må binde ei flue, fiske med den en måned om gangen, og fjerne en og en bestanddel, for å se når jeg slutter å få fisk.

 

Busk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

først...velkommen til forumet...

 

 

det er nok riktig det du sier med at fargene forsvinner jo dypere du kommer...

 

de to siste fargene som forsvinner er rød og blå, der blå er sist av de to...men da snakker vi rundt 20 meter...

 

i fluefiske så er det ikke så mange som fisker så dypt at fargene forsvinner (ikke jeg iallefall) og da legger vi på fargene som gjør at vi kommer inn på imitasjonsfaktoren og gjenkjennelsesmomentet.

 

lager man en imitasjon som gjenspeiler maten til fisken, så vil nok fisken tenke og studere mindre før den hogger til.

 

 

la oss si at du skal ha et glass med fanta...på bordet står det en kopp med kaffe, cola, fanta og et glass med vann.

 

hvordan finner du frem til fantaen som du har lyst på?

 

jo du ser at denne er gul og du vet at fantaen også er gul så da må det være den gule du har lyst på...

 

enkleste måte jeg kan si det på egentlig....

 

 

samme tror jeg nok gjelder for fisken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fisk har nok, uansett art, ikke evnen til å tenke i det hele tatt. Den agerer nok utelukkende etter instinkt . . .

Som fluebinder vil du nok bli forbauset over hvor shabby flua kan være, og alikevel fange fisk.

Slike fluer regnes ofte for å være atraktor-fluer, men vi vet vel egentlig ikke sikkert om den tar verdens lekreste imitasjon for å være ekte vare heller ?

Ekte vare har jo ikke denne kroken hengende under seg, og når fisken alikevel gjerne gaper over flua så viser vel først og fremst det at denne skapningen er tilnærmet dum som et brød, og/eller har usedvanlig dårlig syn ;D Mener å ha lest at fisk har en iq på ca 6.

Men den har tydeligvis evne til å lære av sine feil, da fisk som er kroket og gjenutsatt flere ganger ofte blir vanskelige å komme på talefot med  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...