Gå til innhold

Hvor klekker Dinocras????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Kan noen fortelle meg hvordan klekkerytmen til den store Dinocras steinflua er???

Går den fra nymfestadiet og til ferdig Steinflue på land eller begynner den å dra seg ut av nymfeskallet allerde i vann.

Drar den seg ut i vannfilmen eller hvordan er dette?

 

Trenger info hvis noen kan hjelpe meg.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymfene lever 3-4 år i vannet før de kryper til land og klekker i steinene langs bredden. Den kryper opp på land og klekker der.

Hannen har reduserte vinger og kan ikke fly. Derfor er det hunnene vi som regel ser.

Reff: insektslære

 

Kan ikke se det står noe om hvordan eggleggingen forgår ???

Ikke så mye info men det var det jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

som nesten alle andre steinfluer krabber disse på land.....opptil 200 merer innpå land. naturlig sett finner man de store steinfluenymfene / larvene på bunnen.....og de kryper derfra og inn.......meg bekjent så er det bare de mindre gulaktige artene som klekker i vann.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for hjelpen og info. :D

Jeg skal selvfølgelig ikke begynne å fiske med nymfe, det får da være grenser, men jeg hadde et ørlite håp om at denne gampen av en Steinflue

klekket i vann slik at den klekker imitasjonen jeg bandt i sted kunne vært aktuell å ta i bruk, for synes jeg ble litt tøff :D

 

...... men vent litt..... et sted må den jo komme opp av vannet og hva om det står en stor ørret akkurat inne ved torva i det Dinocras`n er oppe i vannflata ;D ;D...... må jo bli vak av sånt og da kan jo den klekker imitasjonen funke :D :D...... det skjer sikkert 1 av 1 trillion ganger men allikavæl da gutt ;D ;D

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen og info. :D

Jeg skal selvfølgelig ikke begynne å fiske med nymfe, det får da være grenser, men jeg hadde et ørlite håp om at denne gampen av en Steinflue

klekket i vann slik at den klekker imitasjonen jeg bandt i sted kunne vært aktuell å ta i bruk, for synes jeg ble litt tøff :D

 

...... men vent litt..... et sted må den jo komme opp av vannet og hva om det står en stor ørret akkurat inne ved torva i det Dinocras`n er oppe i vannflata ;D ;D...... må jo bli vak av sånt og da kan jo den klekker imitasjonen funke :D :D...... det skjer sikkert 1 av 1 trillion ganger men allikavæl da gutt ;D ;D

 

 

Terje!

Helt enig, man må være skodd for alle forhold ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

å ha tro på akkurat det er som å satse på et asylopphold på Lier......eller binde ligustersvermere og dersom tilfeldigvis skulle få en rocka stor ørret på den og da i ren vilfarelse tror at nettop denne fisken var selectiv på den........

post-0-13949860544998_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ha tro på akkurat det er som å satse på et asylopphold på Lier......eller binde ligustersvermere og dersom tilfeldigvis skulle få en rocka stor ørret på den og da i ren vilfarelse tror at nettop denne fisken var selectiv på den........

 

Hehehe, Ligustersvermeren er en av de flotteste innsektene som finnes i norsk natur spør du meg, sammen med de andre svermerne. Men, som deg Staffan, tror jeg nok aldri ørreten blir selektiv på disse der de flyr høyt over elva om natta. En av svermerne, humlesvermeren, er veldig kul. Ligner veldig på en humle og flyr midt på dagen. En må se nøye etter for å se det er en svermer.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har opplevd klekkinger på dagtid. Riktig som Staffan sier..... MEN ofte rekker de såvidt på land før de klekker og de store voksne innsektene flyr gjerne ut over vannet/elva igjen... LAVT. Har sett vakorgier når ørreten plukker disse beista som flyr 10 cm over vannflata....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

SOM direkte svar på tråd, i vannet :) Har opplevd ovennevnte i Eidsstryken mellom norefjorden og kravikfjorden 5-20 juli. Truffet et par ganger i nedre rena mot rena sentrum i august....

post-0-1394986054827_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at fisken har gått bananas under intens steinflueklekking i ei lita elv i Rogaland. Dette var tidlig i sesongen, april hvis jeg ikke husker helt feil. Det var tusenvis av forlatte skall rundt steinene som stakk opp av vannet. Men mange fluer fløt på  vannet nedover, og ble ivrig plukket av ventende fisk.  Dette har jeg kun opplevd en gang, men har et håp om å få oppleve det igjen. Dritlett og dritgøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så m

SOM direkte svar på tråd, i vannet :) Har opplevd ovennevnte i Eidsstryken mellom norefjorden og kravikfjorden 5-20 juli. Truffet et par ganger i nedre rena mot rena sentrum i august....

 

Så masser av disse i Rena, i august! Dæven for noen dyr! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...