Gå til innhold

Ørretfluer for vest-finnmark


Kent Skaje

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Heia.

 

Vel, jeg har alt anna enn full kontroll! Men kan likevel komme med noen råd på bakgrunn av egne erfaringer. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Har med hell brukt E12 på stille vann, både til ørret og røye! Bind den i store og små størrelser, varier gjerne fargen på den dubbete kroppen.

Jeg har bl.a en variant med claret-farga selull som er blitt en favoritt. ;)

 

Ellers "Klinkhammer"!! Den funker overalt synes jeg, både i elva og på stille vann. - Eller har jeg også et godt utvalg døgnfluer, "fallskjerm og no-hackle-varianter"!

 

Nymfer: tradisjonell mønster som hareøret, med og uten fortynging!

 

Selv bruker jeg også av de gamle våtfluene (er ikke fanatisk når det gjelder imitasjonsfiske!!)slik som varianter av March Brow, Mallard and Claret og Jungel Cock! Sistnevnte fisket på streamervis kan være ordentlig dødlig! Prøv den! :D:D

 

 

Ellers: Fisker du i kyststrøkene i Vest-Finnmark er du gjerne utsatt for mye vind!! Det kan være lurt å tenke mer "vått" enn "tørt"! - Kan også være lurt å ha med seg ei #6-er-stang! Da har du mer å stå i mot med i tilfelle "ruskevær" og vind!

 

hilsen nilsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midten av juli kicker vårfluene inn for fullt. Da kan man komme borti store teppeklekkinger!!! Bruker mest streaking caddis og CDC-caddis.

 

Ellers så har man døgnfluene da. Bruker no-hackle og parachute str. 14-18, brunlige, grålige og olivenfarga.

 

Ellers så kan du vel dumpe borti myggklekkinger, men det er vel helst hordene med stikkemygg som er aktuelle å imitere. De blåser ut på vannet.

 

Stankelbein er vel det innsektet jeg har imitert med mest hell. Her kan man få opp selv den lateste "gampen" til å ta. Jeg bruker JKs Tipula, som du finner bindebeskrivelse på på denne sida...

 

Hvor skal du?

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er på høyden da, JKs Tipula er bundet opp i alle varianter. Og når det gjelder våtfluer så er det en liten plass også for det i min flueboks. Jeg har inntrykk av at de enkelte ganger imiterer nymfer bedre enn det ei nymfe gjør. Skal sende ett eksempel på dette senere i kveld!

 

<<<<<<<<<<<<<<takk for alle tips>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibio må man jo også ha i boksen

 

Bibio er bundet opp i flere varianter, men hvis du har en killer så er jeg glad for det. Har bundet opp de som står på denne siden. Men har hatt dårlig resultat med nye og ukjente mønster før. Men det skal sies at jeg har stor tro på Rune sine mønster!

Tips tas i mot med takk!

 

Tight lines

 

Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Igor Stancevs bibio, den er knallbra tidlig på sommeren.. Svarte fasanfibre el lign bakkropp, svart mink el annen mørke dyrehår med guardhair og underull spunnet i loop rundt thorax med foamstripe over. Hacklespisser dunfarget deltaformet over bakkropp, også selvfølgelig rødfarget hotspot nær thorax.

post-368-1394984536803_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...