Gå til innhold

Loob... Danielsson ?


erland

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en Danielsson F3W 4seven snelle. Hva er forskjellen på denne og Loop Evotec. Eller Opti Dryfly.. Var disse Danielsson før???  ???Hvor kommer LTS fra?? ???

Veldig forvirret. Mange anbefaler Danielsson Dryfly. Denne finner jeg ikke noe sted. Regner derfor dette nå er Loop.    Noen anbefalinger hvem jeg bør velge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Siden man sitter her....Danielsson FW het først Loop FW, men etter at Danielsson brøt med dem er det Danielsson som har denne nå, anbefaler den absolutt, bruker den minste FW til femmerstanga hele tiden.

Etter at de gikk hver sine veger lagde Loop sin egen Evotec (som Danielsson lagde for dem før og fortsatte med selv), og den heter Loop Evotec. Tror den er litt tyngre enn Daneisson sin Evotec, uten å være sikker.

Loop Opti er ei ny Loopsnelle, ser ut som mange liker den også.

Lts er et resultat av en egen Loopsatsing i Norge med Syrstadene, disse er østenlagde, og det er vel alle Loopsnellene nå, mens Danielsson lager vel fortsatt alle sine sneller  i Sverige?

 

Håper dette ble noenlunde riktig.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Erland ikke hadde noen anbefalinger, drister jeg meg utpå.

 

Her har du forresten alle Danielsson snellene:  http://www.danielsson-flyreels.se/index.php?page=danielssons-original-teknisk-fakta〈=sv

 

Har selv den gamle utgaven av FW4seven og original dryfly, kjempesneller. Meget fornøyd. Lette og stor diameter. Ikke alle liker det, men det gjør jeg..

 

Loop Opti dryfly, har jeg ikke prøvd, men de ser bra ut. Og til den priser BØR de være meget gode.

 

DagB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dry fly original har ikke vanlig brems bare en slags stramming av lagerne.

 

På en sjuer stang tror faktisk jeg ville valgt noe annet. Kanskje noen andre har forsøkt, og kan bidra mer.

Jeg bruker disse på firerstenger selv, og er som sagt fornøyd. Men man kan gjerne bruke litt tyngre sneller på så kraftige stenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett og holde alle modeller fra hverandre. Huff.. nå føler jeg meg dum. :'( F3W 4seven snella har brems..og den skal være bra.. Tror jeg

 

hahaha ja, hvem er ikke forvirret nå?

 

F3W 4seven og F3W 7ten er sikkert udmerkede valg for en sjuerstang.

For å gjøre forvirringen total, kjenner jeg folk som er meget godt fornøyd med L5W 6nine også, til sjøørret. Den er litt tyngre.

Tror ikke noen av disse blir helt feil for deg uansett.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ikke lett og holde alle modeller fra hverandre. Huff.. nå føler jeg meg dum. :'( F3W 4seven snella har brems..og den skal være bra.. Tror jeg

 

Finnes ingen dumme spørsmål her gitt.

Føler du har fått en del gode svar også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, brems eller ikke brems, det er jo et spørsmål. Jeg personlig velger bort brems til nesten alt innenlandsfiske hvor stenger opp til og med klasse 5 skal benyttes. Du skal ha en rimelig stor rugg på før at ikke overløpsbremsen og en liten berøring på spolen er tilstrekkelig.  det har også mye med hvilke preferanser man har, hva man liker.  jeg er enig med Sandro at dersom snella du skal kjøpe skal stå på en sjuerstang, så ville jeg valgt brems, man signaliserer jo et helt annet fiske, enten sjø eller elv av en viss størrelse.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Trad-snellene har ikke brems i vanlig forstand, bare en motstand som skal strammes til under fisket for å hindre overløp (backlash) ved harde utras med stor fisk eller en ivrig fisker som trekker snøret litt for hardt av snella.

Tradsnellene bremses med hånda på spolekanten. Strammingen bør løsnes når snella ikke er i bruk, det bør alle vanlige bremsemekanismer også.

 

På sjuerstengetr bruker jeg tidligere Loop Evotec LW,  som nå heter Danielsson LW, i 4-7 og 6-9, alt etter behovet for backing og faren for alvorlig diger fisk.... :) LW 6-9 er ei flott snrelle for ei kraftig sjuerstang, men FW-serien kan absolutt abefales den også. Sats på Danielsson sine, med mindre du går for Loop Opti, som har fordelen av ektra stor spolediameter og en fordypning i spolebunnen som det påstås at reduserer faren for at backingen kjører seg fast.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Det var Danielsson F3W 4seven jeg lurte på. Tenkte jeg kunne bruke denne til fiske i klasse 5 og 7. Det skulle gå bra?

JA :D

Antagelig perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det var Danielsson F3W 4seven jeg lurte på. Tenkte jeg kunne bruke denne til fiske i klasse 5 og 7. Det skulle gå bra?

 

F3W er vel noe nytt, jeg vet bare om Trad, FW, LW og HD.

Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ok, det ser ut som ny versjon av FW - skal du ha 4-7 på ei sjuerstang må du antagelig ha backing av microtypen, jeg får så vidt på et Loop Opti Stream #7 med ca 100+ med slik backing på LW 4-7, så det same gjelder kanskje for FW 4-7..

Bruker den på en "lettere" sjuer  men bruker den gamle Evotec LW 6-9 om jeg kaster enhånds etter laks med en litt tyngre 9.9 fot, føler meg litt mer på den sikre siden da.

Til typen lettere sjøøretfiske på ei litt "lett" stang må den du tenker på være et bra valg, som Henning alt har fastslått... :)

 

 

ps...forutsetter at snørekapasitetene er de samme på de nye versjonene, så ikke det nevnt i farten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...