Gå til innhold

Årets første lar vente på seg...


Stian - tbg

Anbefalte innlegg

Da var endelig isen gått i vannene mine i vestfold, og sesongen som smått i gang. Årets første tur ble en kombinasjon av familiehygge, og fluefiske. Dette kan være en hyggelig, men også krevende kombinasjon.

 

Når vi ankom vannet i 300 meters høyde, var spenningen stor om isen hadde gått. Det hadde den, med unntak av en stripe i skyggesiden av vannet. Det ble dessverre ingen årets første brunørret denne dagen. I tillegg til at fluefiske med barn under to ord får et visst krampeaktig preg over seg, åpenbarte heller ikke fisken seg i et eneste vak i løpet av hele dagen. Noen entomologiske observasjoner ble likevel gjort:

 

- Små fjærmygg som klekte på vannet

- Større mygg av annen sort som svermet på land

- Noen fantastisk store flyvemaur, både på vannet og på land (krokstørrelse 10)

- Et par puppeskinn som fløt i vannet

- Noen buksvømmere som vømte på bunnen

 

Selv om det var litt av mange insekter, ble det aldri noen tett klekking av noen. Mulig fisken heller vill jage bunndyr på bunnen, enn å stige etter klekkinger i så beskjedne kvanta. For all del en flott tur, hvor man vender hjem med god samvittighet over å ha formidlet naturopplevelser og turglede til vesletulla. Må jo ha noen som kan drasse meg rundt i skogen når jeg blir gammel og skrøpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror jeg ville ha følgt med litt i det vannet det nærmeste dagene!! Det er kanskje litt kaldt i vannet enda, eller at fisken ikke har "fått opp øya" og sett at isen faktisk har gått  :)

 

For når maur i krok 10 begynner å sverme, bruker fisken som regel å våkne til liv.

 

Kan det være stokkmaur allerede? Eller er det bare veldig stor skogsmaur? Stokkmauren bruker ikke dukke opp før i juni her (Hedmark), men med denne fine våren vil det kanskje skje før. Vet ikke hvordan det er i vestfold...

 

Er egentlig litt bekymret for denne tidlige "sommeren"... Det er jo snart så de store døgnfluene begynner å klekke omtrent før isen har gått  :o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme som deg på ett vann som ligger litt i skyggesiden her. Bra med innsekter på overflaten, men disse trigget ingen interesse hos fisken. Nå hender det jo at det er slik om sommeren også da  :). Da jeg fisket vått derimot  ;D ;D. Har også sett store flyvemaur og antar det er stor skogsmaur. Stokkmauren svermer vel ikke før ut i juni.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette var store skogsmaur. De var rød-brune av farge i ledd og framkropp, med en mørkere bakkropp. Stokkmauren svermer senere som dere nevner, og er vel i tillegg mørkere av farge? De var virkelige gigantiske, og burde være en skikkelig proteinbombe for sulten fisk.

 

Som det også blir nevnt, så er det mulig at det er kaldt i vannet. Ettersom jeg hadde veslejenta mi, så begrenser effektiviteten med fluestanga seg. Ettersom det heller ikke var noen vak, forsøkte jeg å fiske dypere ned i vannlagene med flue og dupp (kanskje ikke helt stuerent i disse kretser, men flott for de små), men fisken ville ha dette heller.

 

Hva slags våte fluer hadde du suksess med bjorni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...