Gå til innhold

Sneipflua


Nøkken

Anbefalte innlegg

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=11722.15

 

les litt hva erik skriver om illusjoner ;)

 

de fiskene i oppdrettsanlegg tar alt for og være spiselig....der tar de bare en krok for og være spiselig og.... ;D

 

Jeg husker bestefar skulle ta med oss barnebarna på "fisketur" som han kalte det...jeg gleda meg skikkelig husker jeg,det var nemlig han som fikk meg på "kjøret"...vi hoppet inn i bilen stinne av forventninger...gravd mark for harde livet....

kjøreturen var lang...dovre hvis jeg ikke husker feil...sikkert 10-15 mil fra der vi bor!

Gjett hvor han tok oss med?

 

Oppdrettsanlegg for ørret....

 

vi fikk mye fisk...det var var og hove inn det man orket...markboksen ble tom...bestefar visste råd...ulltråd ble greia...og til slutt ble det bare krok når bestemor mente det var for jævlig og ødlegge mariusgenseren til søskenbarnet mitt ;D

 

Jeg tror det er derfor mange av søskenbarnene mine ikke havna på kjøret...det var rett og slett for for enkelt...da det ble skikkelig nedtur og og komme til ei elv eller vann etter den turen! da var det ikke bare og håve inn..og markboksen ble aldri tom...krokboksen den minket det bra på...og søkkene...og duppene ;)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre det klart til alle som har misforstått eller kommer til å misforstå ordet "illusjon" sin mening i denne og lignende illusjonstråder kommer jeg nå med en definisjon av illusjon.

 

En illusjon er noe falskt som skaper et sansebedrag, synsbedrag, ja vrangforestillinger av ymse slag o.l.

 

For å avgrense ordets betydning er det ikke snakk om en illustrasjon eller en imitasjon. Dvs. at f.eks. sneipeflua, som imiterer (etterligner) en sneip, som faktisk fisken spiser, ikke er en illusjon.

 

Et eksempel på en flue som skaper en illusjon er f.eks. Bruns Hvitvinge, som skaper en illusjon av bevegelse, vingeflaksing osv.

 

Da er det på det rene og jeg ser frem til å se flere illusjonsfluer på denne tråden :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig...en imitasjon av en sneip skaper ikke en illusjon av noe levende spiselig innsekt...som en vanlig vittaug villfisk tar for og være mat ;) denne tråden her vil skape enda mere misforståelser på hva en illusjonsflue er :-\

 

forandre navnet på emnet...kall det haller en sneipimitasjon for pelletsspisende fisk eller oppdrettsrømlinger ;)

 

Det er litt som villende markedføring for min seriøse illusjontråd og...det mangler bare att den salamanderimitasjonen havner der og ;D

 

Men jeg vil bare få si en ting og det er att du er hjertelig velkommen til og legge inn en killerillusjon  i den tråden jeg har laget...for jeg er rimelig sikker på att du har en del killerillusjoner i flueboksen din ,og så er du en dyktig fluebinder og må jeg få sagt,pluss att du er en kul fyr som fisker i g.lågen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk harr på "sneip" i Lågen ved Fåberg en høst for et par år siden. Fikk først en som jeg sjekka mageinnholdet på og den inneholdt fire fem veps. Hadde ingen "Geting" eller annen vepseimitasjon men "sneip" med svarte tusjmarkeringer funka det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Til bruk på svensk oppdrettsregnbue :)

Ambefaler ALLE å lese denne....De som ikke allerede har gjort det da ;)

 

http://www.drammenssportsfiskere.com/invicta/fluer/sneip.htm

 

Denne er gulle god. Så er det litt historie her også da :)

 

 

Ho ho ;D ;D ;D Det her kan jeg virkelig leve meg inn i og ser det for meg. Jeg så sikkert like forundra ut som når dem så att fisken tok den roterende sneipen, når jeg besökte kompisen i England og han viste meg en elv som randt i gjennom et torg full av  harr, regnbue og örett som var jävlig feite av å spise alle bröd bitene som folk kasta til endene fisken sloss med endene om brödet. Skal besöke han nå igjen i juni så kanske noen har en bra imitasjon ups jeg mener illusjon av bröd biter som jeg kan ha med meg. Faren er vel att den blir forbudt ganske fort men kanske jeg rekker å ta noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...