Gå til innhold

Fluestang??


Anders42

Anbefalte innlegg

Hei alle, har en gammel fluefiske stang,, arvet den for mange år siden, tror den er i bambus, ser i alle fall slik ut

er seks kantet, det står "Nea" nr18468 og et 9 el 6 tall, og navnet: Hovgård tror jeg, er mulig navnet er feil stavet

fra min side, klarer ikke helt å se nøyaktig hva det står..står også "Norsk" på den..

 

Noe her som har peiling på dette, er den laget av en her i norge, håndlaget kanskje??

kanskje vært noe for en el annen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

den  heter Hørgård.....norsk stangfabrikant som blandt annet laget sptitcanestenger....desverre ikke mye verdt, men gøy å ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"NEA" 9' 3-delt stang med to topper. Utstyrt

med glidebeslag for snellefeste, veier stangen

170 g. Snørevekt som passer DT 33-35 g, det

vil at AFTMA 6/7 DT er et passelig snøre.

Stangen er lettere enn "TYA" og var tenkt

særs velegnet nå det gjaldt fiske på vann, der

det først og fremst var om å gjøre å legge flua

pent på vannet. Stangen ble også levert med

en topp. For øvrig var stangen tettsurret og

med agat topp - og endering.

"ENA" 3-delt 9 ½', vekt 180 g og 9' med vekt

170 g, begge med to topper. Stangen ble

betraktet som en variant av "NEA", en stang

hvor skjønnhetsfeil kunne forekomme, og var

derfor noe billigere. For øvrig med samme

utstyr som for denne. Ble også levert med 1

topp til en rimeligere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og det er langt fra det som betyr en virkelig gog canestang for de fleste......det er derfor de er verdt så lite, de ble "spytta" ut, i mengder, sim de også gjorde i usa og england

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke akkurat det jeg mente Staffan, men han lurte på opplysninger om stanga, og det fikk han :)

Men jeg mener å huske at jeg syns "Lillemor" var god. Men det var jo lenge før jeg hørte om Garrison bla, for ikke å si Vidar Steimler. Jeg er ganske så overbevist om at Steimlers taperinger er bedre enn Hørgårds fabrikkproduserte var, men det var nå stort sett det som var å få tak i på midten av 70 - tallet. Glassfiberen hadde jo nesten tatt over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

DET VAR NESTEN BARE HØRGÅRD----VANGEN----HARDY å få tak i.....var veldig glad for å ha onkel i vancuver eller øya på utsiden...victoria island som var oppdateret og sansynligvis har jeg den første carbonstanga i norge som han sendte til meg i 73 eller 74...fenwick Hmh....likte den ikke så jeg plukka fram canestanga igjen.....og den jeg likte best var en en tapering som var dedikert til frank saweyer...."nyphrod" den var så blaut at den var nesten umulig å kaste med, men likevelen stor sjarm......Lillemor var vel min første canestang......tagg meg til en god rabatt hos Albert Bøe i Sandefjord.....huff jeg kjenner denne tida da alt var nytt og spennende....læringsprosessen......gutta som er i den nå misunner jeg....ikke rart de ivrer, ute og fisker hver dag...som jeg gjorde.....og det er litt av et utstyr de har mulighet å skaffe seg....dette blir litt off T, på 60 og 70 tallet måtte man tilpasse seg det utsyret man fikk tak i...idag bytter man til seg et utstyr som man synes er best.....jeg og andre medbrødere på den tida måtte bare finne oss i at den lina vi hadde var den vi hadde og vi måtte tilvenne oss den....det samme med stengene.....for det var ikke så mange alternativer......og gutta idag har et luksusproblem......de kan velge mellom 100 vis av merker.......LUKSUS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...