Gå til innhold

Ny splitcane til sommerens intimfiske


Anbefalte innlegg

En ny stang til sommerens spennende ørret-jakt er klar til levering  8)

Liten, lett og delikat....  :)

Det skal bli spennende å smyge seg innpå både ørret og harr, med denne stangen bygget av Gunnar Teigsmark.

Fortsettelse følger.....

 

post-856-13949864798594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser strøkent ut. Gratulerer!!  :D

 

Litt mere tekniske data hadde også vært OK    ;)

 

 

Hei Stian  :)

 

Ingen hemmelighet dette, stangen som Gunnar nå har bygget til meg er en Paul Young Midge variant.

Midge stangen er 6`3" lang, 2/2 med "mirror-tips". Rykene skal ha det til at den kaster som en drøm med et DT4 snøre.

 

Selve stangen er bygget ihenhold til Carl-Johan Anderbergs byggefilosofi.

Midge stangen min er medium "flammeherdet", den har blånert nikkelsølv(Cap & Ring, winding check og holker), Agatering, snake rings og tip-tops fra Mike McCoy(Snake Brand), snellefestet er av Black Ash som er farget oliven. Agateringen og silkesurringene er også oliven.

 

Et foreløpig bilde til, Gunnar sin Midge til venstre, min Midge til høyre...

 

 

 

 

 

post-856-13949864799989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ser og høres spennede ut  :D

 

Har for lite kunnskaper om dette til å vite hva Carl-Johan Anderbergs byggefilosofi er...  :-[

 

Uansett. Kult med alt det blånerte!! Har du en spesiell snelle tenkt for denne stangen? Skal bli moro med ett bedre bilde av snellefestet også. Ser tøft ut!  :)

 

Og smygfisking med denne stangen høres ut som en helt grei måte i slå ihjel en kveld på  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ser og høres spennede ut  :D

 

Har for lite kunnskaper om dette til å vite hva Carl-Johan Anderbergs byggefilosofi er...  :-[

 

Uansett. Kult med alt det blånerte!! Har du en spesiell snelle tenkt for denne stangen? Skal bli moro med ett bedre bilde av snellefestet også. Ser tøft ut!  :)

 

Og smygfisking med denne stangen høres ut som en helt grei måte i slå ihjel en kveld på  ;)

 

 

Snellevalget er alltid enkelt når en har et par smykker fra Ingvar Nilsson liggende.

Det blir nok en Philbrook/Antique 65 med et Airflo Presentation DT4.

 

Det går rykter om at du også driver å sniker deg rundt på kveldstid med spitcanestang og en snelle fra Ingvar  8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å spørre om kostnadene ved en slik stang?

 

 

Hei Fluenes Herre

 

Siden jeg bare er en kommende lykkelig eier, så er det best du snakker pris med "byggherren", Gunnar Teigsmark. 

Jeg kan sende deg en PM med Gunnar sin e-post adresse, synes det blir ryddigst på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ser og høres spennede ut  :D

 

Har for lite kunnskaper om dette til å vite hva Carl-Johan Anderbergs byggefilosofi er...  :-[

 

Uansett. Kult med alt det blånerte!! Har du en spesiell snelle tenkt for denne stangen? Skal bli moro med ett bedre bilde av snellefestet også. Ser tøft ut!  :)

 

Og smygfisking med denne stangen høres ut som en helt grei måte i slå ihjel en kveld på  ;)

 

 

Snellevalget er alltid enkelt når en har et par smykker fra Ingvar Nilsson liggende.

Det blir nok en Philbrook/Antique 65 med et Airflo Presentation DT4.

 

Det går rykter om at du også driver å sniker deg rundt på kveldstid med spitcanestang og en snelle fra Ingvar  8)

 

 

Litt sniking blir det  8) Men kunne godt ha tenkt meg å fått tid til mere sniking. For det er virkelig en av livets behageligheter  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fortsatt på at Midge stangen skal dukke opp på mitt lokale postkontor, følger daglig med på stangens reiserute fra Stavanger til nordvestlandet. Skal legge inn noen flere bilder av den til helga, samt en lite beskrivelse av hvordan den kaster/fisker.

 

I mellomtiden tenkte jeg kanskje at noen splitcane interesserte ville glede seg over et bilde av hvordan Gunnar vanligvis herder sine stenger.

 

Giraffe-herdingen øverst gir et vakkert mønster langs hele stangemnet synes jeg. Denne måten å herde på krevet en meget stødig hånd og stor erfaring. Giraffe-mønsteret skal ikke være noen tilfeldige brune flekker her og der, men symetrisk langs hele klingen.

 

Den underste stangen viser en stang med "ordinær" herding, altså der hele stangemnet har en mest mulig ensartet farge. Kun bladknutene får en litt lysere farge.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, spennende  :D

 

Og jeg er interressert, men lite kunnskapsrik (enda), så derfor spør jeg  :) :

 

Har denne måten å herde på andre fordeler enn det rent estetiske?

 

Gleder meg til å høre hvordan den oppleves  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, spennende  :D

 

Og jeg er interressert, men lite kunnskapsrik (enda), så derfor spør jeg  :) :

 

Har denne måten å herde på andre fordeler enn det rent estetiske?

 

Gleder meg til å høre hvordan den oppleves  :D

 

Hei Stian.

Godt å høre at det ikke bare er meg som mangler kunnskaper, men er lærevillig  ;)

Jeg synes også at splitcane-stenger er spennene, historikken, byggingen og selvfølgelig kastingen/fiskingen.

Mine kunnskaper kommer fra kontakt med hovedsaklig tre stangbyggere, og selvfølgelig gjennom å lese bøker og ellers det jeg kommer over på nettet.

 

Alle stangbyggere tilfører bambusstokkene/spilene varme, men det er to ulike "skoler" i forhold til selve metoden.

Den første og kanskje eldste, er bruk av gass-flamme. Disse stengene kjennes lettes igjen på at klingen har en eller annen variant av amber/brun farge og at bladknutene er lysre siden disse ofte slipes/files ned etter herdingen. Game mestere som Eustris Edwards(den aller første?), Fred Thomas og Paul Young benyttet seg av denne måten å herde stokkene på.

 

Garrison og hans "bibel" utgjør den andre metoden, bruk av ovn. Dette gir ofte lyse/honning fargede stenger, men kan ved bruk av eks. "ammoniakk" få en noe mørkere farge.

 

Noen stangbyggere hevder at de to ulike metodene gir tilnærmet samme effekt, andre mener at forskjellene er store. Hovedmålet er vel å drive ut fuktighet, gjøre stengene litt mer spenstige, samt å forebygge dannelsen av "sets". Jeg vil tro det viktigste for et bra resultat er at stangbyggeren er dyktig mht sin arbeids-metode, det være seg flamme eller ovn.

 

Når det gjelder bildet av de to stengene som Gunnar har laget, så er begge herdet med flamme. Jeg vil tro den største forskjellen på de to klingene er av kosmetisk art. For noen stangbyggere blir måten å herde på en slags "signatur". Noen stangbyggere er kjent for lyse stenger, andre mørke og noen er også kjent for å bygge stenger med klinger som har både lyse og mørke parti. Når deg gjelder "giraffe-herdingen" så er denne måten å herde på krevende å utføre, sies det, så slik sett vitner det om erfaring og godt håndlag. Et kvalitetsstempel i seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig informativt svar "Morgan Cane" (Jeg har kanskje hørt navnet ditt før, men husker i så fall ikke - Jeg vil ha ett ordentlig navn å prate til !!  ;D )

 

Du kan i så fall trøste deg med at du sitter inne med mere kunnskaper enn meg  ;)

 

Hehe.. Jeg lagde meg noen teorier oppe i hodet da jeg så denne herdingen. Hmmm... kan det ha noe med at mere "svidd" parti, gir stivere del der....?...mens de lyse partiene er mykere...??...ett hjelpemiddel for å dempe vibrasjoner/ettersleng, samtidig som stanga er myk.......  ;D ;D

 

Det er iblandt greiere at man rett og slett spør. Det enkle er ofte det beste  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intimfiske  ??? Trodde det var noe man drev med mellom klekkingene, når man er hjemme?  ;D

 

Nei, det kalles bunnmeite  ;D

 

 

Paul Young sin Midge er en 6 fot 3 tommers stang, eller 187.5 cm lang. Min Midge variant har samme lengde og er bygget etter en av de "mange" Midge taperingene som er publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se om ikke jeg bytter til mitt egentlige navn....som ikke er like tøft som Morgan Cane  8)

 

Jeg vil tro at stangbygging, på linje med fluebinding og fluefiske er en livslang læreprosess, egentlig litt godt å tenke på, aldri utlært....

 

Når det gjelder om et mørkere parti blir stivere enn et lyst, så tror jeg vel ikke det, siden selve brun-fargen sitter i det ytterste skiktet.  

Derimot vet jeg at eks. far og sønn Jenkins mener at en flammeherdet/mørk stang kan virke litt mer "spenstig" enn en tilsvarende stang som er lys/ovnsherdet, men at det kreves en veldig god og erfaren kaster for å oppdage dette. (Dette og mye mer kan du lese i boka "Splitting Cane - Conversations.... skrevet av Ed Engle. Jeg tror de har denne boka i Oslo hos Nfisk).

 

For mye/sterk varme med gassflammen vil ødelegge bambusstokken, så det gjelder å være forsiktig har jeg hørt.

Vil man ha en grafittstang, kan man vel lettest kjøpe en i karbon  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se om ikke jeg bytter til mitt egentlige navn....som ikke er like tøft som Morgan Cane  8)

 

Jeg vil tro at stangbygging, på linje med fluebinding og fluefiske er en livslang læreprosess, egentlig litt godt å tenke på, aldrig utlært....

 

Når det gjelder om et mørkere parti blir stivere enn et lyst, så tror jeg vel ikke det, siden selve brun-fargen sitter i det ytterste skiktet.  

Derimot vet jeg at eks. far og sønn Jenkins mener at en flammeherdet/mørk stang kan virke litt mer "spenstig" enn en tilsvarende stang som er lys/ovnsherdet, men at det kreves en veldig god og erfaren kaster for å oppdage dette. (Dette og mye mer kan du lese i boka "Splitting Cane - Conversations.... skrevet av Ed Engle. Jeg tror de har denne boka i Oslo hos Nfisk).

 

For mye/sterk varme med gassflammen vil ødelegge bambusstokken, så det gjelder å være forsiktig har jeg hørt.

Vil man ha en grafittstang, kan man vel lettest kjøpe en i karbon  :D

 

 

En ting er i hvert fall sikkert. Til vinteren skal jeg kjøpe meg mye bøker om emnet og lese myyye. Men nå er det sesong, og fokuset ligger på fisket  ;)

Jeg har forstått det slik at de viktigste spenstfibrene ligger ytterst i bambusen. Og at man kan påvirke disse med varme/brenning. Var derfor jeg lurte på om det var annen grunn enn utseendet som denne herdingen/bruningen var gjort for  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de spesielt interesserte kan det være gøy å lese Wolfram Schotts artikler "bamboo in the laboratory" og "bamboo under the microscope". De tar blant annet for seg hva som skjer når man utsetter bambus for høy temperatur. Anbefales!

 

PDF kan lastes ned her:

 

http://www.powerfibers.com/html/bamboo_in_the_laboratory.html

http://www.powerfibers.com/html/bamboo_under_the_microscope.html

 

Mvh Sjur

 

Edit: Glemte å si at jeg er svært misunnelig på stangen din Morgan. Jeg har hatt lyst på en Midge lenge, men ting jeg ikke er herre over har kommet i veien. Satser på at jeg neste vår kan starte myggsesongen med en ny Midge. Håper du poster og beskriver hvordan den kaster når du mottar den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel ankommet midge!!  :D

 

Og prøvekasting har ikke funnet sted enda??

 

 

Hei Stian  :)

 

 

Lørdag kveld ble Midge stanga rigget med Antique 65 snella og et Airflo Presentation DT4.

Tvunnet fortom ala Staffan og en svart CDC epoxy buzzer str. 16.

Å kaste og fiske på samme tid er ingen god kombinasjon, men jeg lykkes likevell å overliste to mindre ørreter  8)

 

Midge stangen kan kanskje virke som et leketøy vurdert ut fra sine fysiske mål, men dette er en skikkelig "pocket rocket". Mye stang i et kompakt format. Den deliktate tuppen gjør det mulig å få god overrulling og pene presentasjoner med kun fortommen utenfor topp-øyet. Et godt tegn for en stang som også skal levere på korte hold.

 

Med et litt "trått" DT4 snøre, var det ingen problemer å kaste opp til 15 meter og samtidig ha nok overrulling til pene presentasjoner. Midge stangen kaster godt både mht overhånds-kast og rulle-kast. En overraskende lettkastet stang, som alt etter kasteteknikk laget både vide og trange bukter.

 

George Maurer beskrev sine semiparabolic stenger på følgende måte, og hans beskrivelse passer også veldig godt til denne Midge stangen:

"A light tip with the lever in the middle and then the flex in the butt section".  :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post-856-13949865124192_thumb.jpg

post-856-13949865126165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med stanga, den så flott ut!

 

Sjur

 

 

Takk for det  ;D

 

Her er et bilde av "storebror og lillebror", en PHY Perfectionist variant og en PHY Midge variant bygget av Gunnar Teigsmark.

 

 

 

 

 

post-856-13949865127645_thumb.jpg

post-856-13949865129234_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...