Gå til innhold

Skytesnøre #7-8


Gjest Tobbe

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

ette er faktisk en ganske bra skyteline.....koster 34.- på coop bygg, den gamle burersnora lever og funker

[attachimg=1]

 

post-0-13949864803468_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok anbefale en coated skyteline  ;)

Disse plastlinene har en tendens til å ha kvalmende mye minne, og jeg syntes også de blir for glatte, faktisk.

Det er klumpen du må ta hensyn til ang vektklasse, skyteline kan du bruke hva som helst av, alt etter smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg anbefaler deg Varivas skyteline fra Tiemco. I den TYKKESTE diameteren.

Det er en av de få gode mono skyteliner som finnes av de jeg har testet.

 

Brukte hakket under diameter i natt, og hold på å knekke stanga i ren forbannesle :rolleyes:

Tror jeg hadde 98 av 100 kast med "kluss".

 

Men den tykke, ja den er meget fin!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

men dere, kom til og tenke på en sak! Registrerer at di fleste skyteliner er ca 30m lange, med skyteklump system enda blir hele snøret ca 40-45m langt avhengig av hvor lang klumpen er. Bruker dere da de samme snelle spolene til dette fiske som med et vanlig WF snøret?? Ett vanlig wf snøre er jo + - 30 meter ca. Må jo ha mye mindre backing på spolen til skyteline/klumpfiske enn til flytesnøre fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dere, kom til og tenke på en sak! Registrerer at di fleste skyteliner er ca 30m lange, med skyteklump system enda blir hele snøret ca 40-45m langt avhengig av hvor lang klumpen er. Bruker dere da de samme snelle spolene til dette fiske som med et vanlig WF snøret?? Ett vanlig wf snøre er jo + - 30 meter ca. Må jo ha mye mindre backing på spolen til skyteline/klumpfiske enn til flytesnøre fiske.

 

Hei

 

Har egne spoler til dette jeg med mindre backing-bruker da skytelina som "backing" de få gangene jeg trenger litt ekstra.

Meget greit å være klar over dette. Jeg skjønner dem som foretrekkner coata skyteline gitt, i vind og med tynn diameter.

Her om dagen tok jeg frem en Stren sak og den er gullegull i ca en måned så skifter jeg den bare ut.

Tror det finnes et par flotte alternativer på hjemmesiden til Stren, i USA brukes en ny type av mange "klumpfiskere". Dette skal helt klart utforskes. Til nå er Varivas i tykkest diameter numero 1 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

Okei. Med andre ord det lønner seg nesten og kjøpe en ny spole da. Må vel sjekke litt rundt om kring hvor jeg får tak i en ny spole tx2 snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå er Varivas i tykkest diameter numero 1 ;)

 

Varivas Airs er rett nok en veldig smidig line, men 0,70 mm (47lb) må da være i tykkeste laget for en (mono) skyteline til et enhåndsoppsett, som jeg går ut fra at vi snakker om her, i klasse 7/8? Det er i hvert fall betydelig tykkere enn hva jeg selv ville valgt. Til sjøfisket mitt med klasse 6 har jeg brukt Varivas Airs som måler 0,495 mm (30lb) i godt over et år nå, og det har fungert helt eksemplarisk. Neste gang tror jeg likevel jeg kommer til å prøve 0,53 mm (36lb), siden mekanisk slitasje kan være en liten akilleshæl for 30lb-versjonen. I klasse 7/8 hadde 36lb-utgaven definitivt vært utgangspunktet mitt, og jeg mistenker at det kanskje kan være denne du også sikter til, Toggi, siden du har skrytt av den tidligere?

 

Det bør også nevnes at Varivas Airs ikke er det beste alternativet hvis man planlegger å fiske dypt, da "knekken" som oppstår mellom den flytende skytelinen og en hurtigsynkende klump fører til veldig dårlig kontakt med flua. Ellers er jeg absolutt enig i at dette er en fantastisk skyteline til sitt bruk - fiske høyt i vannmassene - så jeg har lenge vært på utkikk etter en synkende mono skyteline med like gode egenskaper til synkelinefisket mitt. Jeg har muligens funnet en kandidat for jobben, slik at Amnesia endelig kan pensjoneres for godt. Jeg gleder meg i hvert fall veldig til å prøve den under sommerens fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå er Varivas i tykkest diameter numero 1 ;)

 

Varivas Airs er rett nok en veldig smidig line, men 0,70 mm (47lb) må da være i tykkeste laget for en (mono) skyteline til et enhåndsoppsett, som jeg går ut fra at vi snakker om her, i klasse 7/8? Det er i hvert fall betydelig tykkere enn hva jeg selv ville valgt. Til sjøfisket mitt med klasse 6 har jeg brukt Varivas Airs som måler 0,495 mm (30lb) i godt over et år nå, og det har fungert helt eksemplarisk. Neste gang tror jeg likevel jeg kommer til å prøve 0,53 mm (36lb), siden mekanisk slitasje kan være en liten akilleshæl for 30lb-versjonen. I klasse 7/8 hadde 36lb-utgaven definitivt vært utgangspunktet mitt, og jeg mistenker at det kanskje kan være denne du også sikter til, Toggi, siden du har skrytt av den tidligere?

 

Det bør også nevnes at Varivas Airs ikke er det beste alternativet hvis man planlegger å fiske dypt, da "knekken" som oppstår mellom den flytende skytelinen og en hurtigsynkende klump fører til veldig dårlig kontakt med flua. Ellers er jeg absolutt enig i at dette er en fantastisk skyteline til sitt bruk - fiske høyt i vannmassene - så jeg har lenge vært på utkikk etter en synkende mono skyteline med like gode egenskaper til synkelinefisket mitt. Jeg har muligens funnet en kandidat for jobben, slik at Amnesia endelig kan pensjoneres for godt. Jeg gleder meg i hvert fall veldig til å prøve den under sommerens fiske...

 

 

Hei

 

Du har rett, meget fornøyd med den ja. Oppfører seg eksemplarisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...