Gå til innhold

spey eller underhånds?


Gjest erland fjell

Anbefalte innlegg

Gjest erland fjell

Kalmar, du som er en kyndig mann og behersker begge deler, hva mener du er forskjellen på enhånds spey og underhåndskast? Tenker her enhånds først og fremst.

Dekker de samme bruksområde? Krever spey mer plass bakover? Hva med vinkling? etcetc....

Når er spey å foretrekke fremfor underhåndskast?

 

 

(ps..skilt ut som egen tråd etter ønske fra høyere hold.... :))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei gamle ørn...slik jeg ser det, er et speykast vinkla rullekast, i underhånds kastet løftes lina og kastes rett inn i innkastet..det er et j..a minefelt....husk underhåndskast er en eldgammal betegnelse...så det blir vanskelig mange løfter vikler og kaster innkastet mest mulig i 180 grader er dette spey eller vinkla underhånds kast...? kanskje den beste definisjonen er å si at et spey kast er et vinkla underhånds kast? men da får vi sikkert mange fornøyde kunder..sikkert endel underholdning og....dette er jo en av grunnene til at jeg alltid har men at det er viktig at gørans teknikk har sitt eget navn..kjipt når alle begrepene blir så løse at de ikke sier en noe som helst ....annet en å henvidse til hverandre på forskjellig vis..det var kanskje en rar setning? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja - det er et interressant tema, en avklaring og noen definisjoner hadde mange hatt glede av tror jeg.

Jeg forbinder spey med en spesiell teknikk der det meste av kastelengden er i aktivitet under hele kastet, altså at det skytes lite snøre, mens uh-teknikken går på å skyte snøre som i et kast med baksleng, for en virkelig dreven kaster er det fult mulig å skyte 10-12 meter med femmerstanga, sikkert mer også for alt jeg vet...

Jeg syns speybegrepet skaper forvirring her - særlig det at det nærmest settes likhetstegn mellom disse to teknikkene fra instruktører, det snakkes stadig om kurs i spey/uderhåndskast - men det blir etter mitt syn nærmest en tilsnikelse siden instruktørene i de aller fleste tilfellene faktisk ikke behersker underhåndskastet etter Andersons prinsipper.

 

Navnet underhåndskast oppsto forøvrig ved en tilfeldighet, under en oppvisning i England på slutten av 80-tallet ble det spørsmål om hva kastet het, Andersson hade ikke noe navn på det, en i forsamlingen forselo underhåndskast, siden kastet foregår under kastehånda, og at det kativeres med den undre hånda på tohånds. Alle syns vist det var et godt forslag, og slik ble det - ingen tenkte på at en eller annen hade brukt dette navnet før en gang, men denne forvekslingen er rent språklig og ikke kasteteknisk - altså i forhold til det gamle underhåndsbegrepet som vel i det store og hele var gjemt og glemt, men som nå norske kasteprofiler med anderssonfobi har gjenopplivet for ha litt ammunisjon - bare løskrutt riktignok..men det skaper forviriing... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

classic spey.....med dt el continous taper (CT)my patent.hehe. er jeg enig , men i det moderne speycast skyter man så det griner...dette er jo blitt den mest brutale kastestilen av alle....så har vi the gRANT sWITCH som ingen ser til å ta seg bryderiet med å skjønne..navnet"the Underhandcast" er brukt i litteraturen allerede på 1800 tallet.. sorry ...få deg et "low pass filter"  hehe  eller "band reject" notch.. de fjerner visse frekvensområder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Gøran ikke er enig med meg, men jeg synes underhåndskastet er en type speykast. Eller kanskje heller si man kan kaste spey med underhåndskast. Underhåndskastet kan også brukes til mange andre kast som f.eks snakeroll. Speykast er et videre begrep som dekker flere stilarter, men bare to kast (enkelspey og dobbelspey). Ingen kaster spey lengre slik det originalt ble bedrevet. Speykastet har hele tiden vært i utvikling, så da går det ikke ann å si at et speykast skal gjøres akkurat slik, om man kan skyte line eller ikke. Vi kan ikke sitte i skandinavia og hevde at det ikke er speykast når man skyter line når tusenvis av skotter skyter line og kaller det for speykast.

 

Snakker man kun enhånds blir deg jo enda værre. Det finnes inget tradisjonelt speykast for enhånds, kun moderne varianter som er tilpasset enhånds. (når jeg snakker moderne i denne sammenheng snakker vi om de siste 100 årene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ble vel kasta med enhånds greenhart dessuten tror jeg navnet underhåndskast er like gammelt som spey...vi får få tak i

noen "SKIKKELIGE TUNGVEKTERE"

vi kan jo kalle alt spey og anderson kastet for anderson stilen....anderson stilen er et lukke system alt er tilpasset...

call it modern spey, classic spey...det viktige er at vi vet hva vi refererer til når vi prater...det er uhorvelig mye begrepsforvirring ute å går... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Spørs om det da måtte bli en hel mengde videoer med forskjellige varainter av modernisert spey...andersons greie er grundig definert, alt det andre virker mer som et slags samlebegrep for en mengde ulike og idividuelle varianter....(?)

Spørsmålet i utgangspuktet her var å få avklart litt om hva som er fordelen med "andersson-spey" (den hadde jeg fått en real overhøvling for.. :)) kontra det som da kalles spey, moerne spey, eller hva det blir..

Fint å holde det til enhånds, det er det folk her driver mest med, men ser man på tohåndskastingen til skottene så nærmer den seg andersons beskrivelser fra -91 mer og mer, det havner antagelig der før eller siden.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med skotten var interresant...hvem hvordan....?alt tohånds kan jo overføres til enhånds..og vice versa...bare scaled down.

bortsettfra  single spey off the left shoulder...dette er noe av det smarteste å trene på underhånd/spey på feil side...kan man  ikke det har man  et alvorlig handicap.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Er ingen kjenner på skottene og deres kasting, absolutt ikke, men etter å å ha søkt og sett gjennom en god del filmsnutter var det inntrykket jeg satt igjen med, når de demonsterer fiskekasting, i konkurranser blir det vel noe annet.

Nyttig å kaste litt med feil arm, gjør det rett som det er - da bruker man straks mindre muskler, så gjelder det å overføre det til¨bake til den riktige siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skotter bruker i dag underarmen mye mer aktivt enn slik det tradisjonelle speykastet er beskrevet i endel litt eldre bøker der underhånden holdes nesten helt inntil kroppen under hele kastet. Man kan jo på så måte si at det er en slags blanding av underhånds og tradisjonelt. Knut Syrstad har jo gått i motsatt retning og brukt mer øvre hånd enn han gjorde tidliggere (vel og merke under konkurransekasting med lange liner, under fisking er det 100% nedre hånd), da han tidliggere brukte nedre hånda mest aktivt også ved langliner. Nå er det vel ca 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

den klassiske speykastinga og ytviklinga av teknikken er gammel og foregikk vel men cane og greenhartstenger, disse var blaute og fordret en annen kastestil, ......jeg har selv stått i "speycastingstativet" til Mr. Falkus et par timer, men fikk kjeft da jeg dro fram ei grafittstang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg var i mange ås sammen med ei skotsk dame.....passa på......tidelig på 80 tallet....det var stilig, men typisk offiserpedagogikk....klin ubruklg!!! morsom mann som ble fullere og fullere utover dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Falkus var helt klart en personlighet og karakter, men lurer litt på om den britiske navlebeskuelsen har ført til at det henger igjen en del koservative splitcanenykker i det de kaller "moderne spey".

Underhåndsteknikken er en rendyrket grafitt-stil, som i utgangspunktet baserte seg på en omfattende studie av presisjonen i materialene - tusenvis av kast og målinger der Göransson konkluderte med at glassfiber var lengt mer presist enn splitcane, mens karbonfiber var tilsvarende mer presist enn glassfiber og helt suverent i forhold til de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falkus var helt klart en personlighet og karakter, men lurer litt på om den britiske navlebeskuelsen har ført til at det henger igjen en del koservative splitcanenykker i det de kaller "moderne spey".

Underhåndsteknikken er en rendyrket grafitt-stil, som i utgangspunktet baserte seg på en omfattende studie av presisjonen i materialene - tusenvis av kast og målinger der Göransson konkluderte med at glassfiber var lengt mer presist enn splitcane, mens karbonfiber var tilsvarende mer presist enn glassfiber og helt suverent i forhold til de andre.

Mulig jeg kan få et svar på noe jeg har lurt på nå- siden undersøkelsen til Göransson går på presisjonen på materialene.

 

Hva er variasjonen i egenskapene fra stang til stang i samme model og type fra grafittprodusentene ?

Er det så at man kan finne en superstang ala langrennsløpere som tester og tester ski for å finne det beste materialet.

Eller er stangproduksjonen så bra at alle stengene i en produksjon er helt like?

 

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva f...n skulle han med det....vi er jo i besittelse av verdens mest avanserte måle apparat..oss selv....skjerp deg fjell...kjøp et band reject filter...heheheh :-X dessuten greenhart er best.. basta!!du kan nemlig vri stanga uten powerfade...som på hulbygde hightech sugerør

du må ikke stå i tusen timer for ¨finne ut at en stang er spenstigere enn en annen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

hva f...n skulle han med det....

 

Spør ikke meg hvorfor, men det var akkurat på den tiden disse materialene var i bruk parallelt.

Det er sikkert ikke så lett heller å svare saklig på spørsmålet tråden handler om....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Falkus var helt klart en personlighet og karakter, men lurer litt på om den britiske navlebeskuelsen har ført til at det henger igjen en del koservative splitcanenykker i det de kaller "moderne spey".

Underhåndsteknikken er en rendyrket grafitt-stil, som i utgangspunktet baserte seg på en omfattende studie av presisjonen i materialene - tusenvis av kast og målinger der Göransson konkluderte med at glassfiber var lengt mer presist enn splitcane, mens karbonfiber var tilsvarende mer presist enn glassfiber og helt suverent i forhold til de andre.

Mulig jeg kan få et svar på noe jeg har lurt på nå- siden undersøkelsen til Göransson går på presisjonen på materialene.

 

Hva er variasjonen i egenskapene fra stang til stang i samme model og type fra grafittprodusentene ?

Er det så at man kan finne en superstang ala langrennsløpere som tester og tester ski for å finne det beste materialet.

Eller er stangproduksjonen så bra at alle stengene i en produksjon er helt like?

 

Trygve ;)

 

Vil tro det er her noe av forkskjellen på dyre og billige stenger ligger, hvor nøye man er med tilskjæring, fiberretniger, resiner og slike ting som jeg ikke har noen som helst peiling på. Dyre stenger fører til mer materialsvinn i produskjonen, det er omtrent alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg bare kødda...det er klart. problemet med dagens stenger var vel at de enten hadde for lang slaglengde eller var ujevne..

jeg kjenner historien hans...om de første forsøkene ...etc   hvorfor skriver du ikke en bok om mannen? jeg kan hjelpe til med å oversette... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

hehe jeg bare kødda...det er klart. problemet med dagens stenger var vel at de enten hadde for lang slaglengde eller var ujevne..

jeg kjenner historien hans...om de første forsøkene ...etc   hvorfor skriver du ikke en bok om mannen? jeg kan hjelpe til med å oversette... :o

 

På 60-årsdagen hans borte i Björbo var jeg så lettsindig at jeg påsto jeg skulle være i gang med en biografi innen han fyller 70, så jeg blir vel nødt til å hoppe i et eller annet, det snakkes løst og fast om andre ting, vi får se, noe blir det før eller siden ser det ut til.

 

 

ps...hvilke språk oversetter du til, esoterisk?

..fra spøk til noe annet, kanskje ikke så dumt med esoterisk skriving om fluekasting, men om det noen gang skulle lages et festskrift eller noe sånt, ville Sven Kalmar vært blant førstevalgene som bidragsyter, ingen tvil om det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...