Gå til innhold

Ørretvann ødelagt av utsetting


Erlend S

Anbefalte innlegg

Fisket en del ganger her i oppveksten. Det var en gjennomsnittsstørrelse på "24 gram" på ørreten her. Sika holder på å vokse igjen og har vel egentlig ikke noen stor framtid. Men uansett er det forferdelig når slikt skjer. Og jeg er mer redd for at gjedda kan spre seg til nærliggende vann. Merkelig at enkelte kan finne på å gjøre dette. Når dette først har skjedd, så bør det gjøres en innsats for å sperre alle muligheter til at den kan spre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket en del ganger her i oppveksten.

 

Har Sika forbindelse til Gangåsvatnet?

 

Nei, det har den vel ikke. Som det står i artikkelen er det Gjøsjøen og Vasslivatnet som er utsatt. Nå er det ikke store bekken i mellom Gjøsjøen og Sika, men muligheten er vel tilstede for at gjedda kan kunne komme seg i mellom vannene. Vasslivatet er et relativt stort vann, så jeg har ikke kontroll på eventuelle videre spredningsmuligheter herifra.

 

Jeg har begrenset erfaring med gjdde, men hvor lett har den for å spre seg i mellom vann/vassdrag?? Bekken i mellom de to aktuelle vannene her er jo begrenset i størrelse og det er jo også en god strekning i mellom de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...