Gå til innhold

Fluefiske i Lofoten


AAL

Anbefalte innlegg

Yo.

 

Skal ta meg en liten ferietur til lofoten om et par ukers tid, og lurte i den anledning på om det er mulig å fiske etter ørret og røye i noen fine vann eller elver nær f.eks. svolvær eller henningsvær, som sikkert er en av stedene jeg skal innom. Kan godt kombinere fisketur med vandring i fjellet etc. Hvor lang tid tar det å komme seg til vanna etc?

 

Vet at det typiske lofotfiske/skreifiske er populært, men har lyst til å prøve å fange no nordnorsk bø eller røye :) Har også inntrykk av at fisken har en tendens til å bli større og penere oppi nord :P

 

På forhånd takk for svar, som redder min ferie!

 

- André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 20 år siden jeg flyttet fra Lofoten og bedrev ikke mye fluefiske i oppveksten, men jeg har da hørt av man har fått bra med sjørøye i Svolværvannet de siste to-tre årene. Om du vil gå i fjellet vil jeg anbefale å gå opp til Nøkkvanna som ligger innafor Svolværvannet. Om du går opp Kongstinden (v slalombakken) tar det kanskje et par timer å komme seg opp, og der ligger det to vann innover. Hvordan fisket er der vet jeg ikke, men turen er ihvertfall helt fantastisk. Utover det tror jeg ikke du finner mange vann med bra ørretbestand på Austvågøya. Lengre vest har jeg hørt flere som har nevnt området rundt Å, men der er jeg ikke kjent.

 

Ellers er det jo fantastiske muligheter for fluefiske i sjøen etter sjøørret, sei og makrell (om de bare får litt varmere vær..) Da er området på yttersida, dvs rundt Laukvika/Delp svært spennende. Staffan har jo tidligere reklamert hardt for dette området.

 

I tillegg ligger det endel vann langs Lofast som helt sikkert er verdt et besøk, men disse har jeg heller ikke hatt tid til å utforske. Du får sette deg ned med et kart eller google earth, så finner du sikkert noe spennende.

 

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er et år forseint for tipsene, er fra lofoten og er lommekjent fisker derfra.

Virker som at ingentinge er avslørt:)

da får dere vell abre vente til NESTE år. det er ikke akkkurat elver, men bekker og vann.

i år stoppet rekorden for brun ørret på 8.5 KG, ble forøvrig tatt røye på 3, ørret på 7, ørret på 2 ørret, på 4 .. å slik går det.

mvh

Martin Bang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...