Gå til innhold

Barduelva


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal oppover til Bardufoss å fiske 4 dager. Tenkte jeg skulle prøve Barduelva da det virket som det beste alternativet da jeg ikke er en andronom fisker. Meldte meg inn i forumet til elva men der var det lite nyttig å hente. Har hørt at man skal fiske fra Bardufossen til strømsli, men det er jo et relativt langt område.

 

Skal fiske med en fersking så hadde vært greit m noen områder hvor det er lett å kaste. Hva klekker der oppe i nord?

 

Send gjerne privat melding hvis det er hemmelig. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal oppover til Bardufoss å fiske 4 dager. Tenkte jeg skulle prøve Barduelva da det virket som det beste alternativet da jeg ikke er en andronom fisker. Meldte meg inn i forumet til elva men der var det lite nyttig å hente. Har hørt at man skal fiske fra Bardufossen til strømsli, men det er jo et relativt langt område.

 

Skal fiske med en fersking så hadde vært greit m noen områder hvor det er lett å kaste. Hva klekker der oppe i nord?

 

Send gjerne privat melding hvis det er hemmelig. :) :)

 

Hei

 

Hvilket forum, På Barduelvas venner sin nettside?

Hvis det er der du har meldt deg inn så er det nok ikke mye liv, av den enkle grunnen at foreningen jobber med helt andre ting en denne type formidling og informasjon, samt at de fleste av oss som jobber aktivt i foreningen er i feriemodus.

 

Vi er også på vei til og flytte forumet våres til et annet nettsted, ser for meg at aktiviteten vil øke da.

 

Områder som er lette og kaste i, området mellom Bardufoss og Setermoen. F. eks ved Blomlia eller bingolokalet som vi kaller det.

 

Der kan du stå med 150 meter baksleng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raymond.....har du ikke hørt om insektsløre......et viktig tema som blir for lite tatt opp ;D ;D ;D

 

jah! hehehe=)

 

hvordan går det ellers da? gleder du deg til å komme deg opp til bardufoss igjen...

 

var der i 3 uker nå nettopp men det var bare nordaving og regn...direkte utrivelig som jeg liker å kalle deg.. :)

 

fikk fisket litt i noen vann i området og største fisk var på 900gr...USH!!!  håpet på å perse over kiloen...men men....får gjøre det nå i ettermiddag når jeg drar i Nidelva her i trondheim....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal oppover til Bardufoss å fiske 4 dager. Tenkte jeg skulle prøve Barduelva da det virket som det beste alternativet da jeg ikke er en andronom fisker. Meldte meg inn i forumet til elva men der var det lite nyttig å hente. Har hørt at man skal fiske fra Bardufossen til strømsli, men det er jo et relativt langt område.

 

Skal fiske med en fersking så hadde vært greit m noen områder hvor det er lett å kaste. Hva klekker der oppe i nord?

 

Send gjerne privat melding hvis det er hemmelig. :) :)

 

Hei

 

Hvilket forum, På Barduelvas venner sin nettside?

Hvis det er der du har meldt deg inn så er det nok ikke mye liv, av den enkle grunnen at foreningen jobber med helt andre ting en denne type formidling og informasjon, samt at de fleste av oss som jobber aktivt i foreningen er i feriemodus.

 

Vi er også på vei til og flytte forumet våres til et annet nettsted, ser for meg at aktiviteten vil øke da.

 

Områder som er lette og kaste i, området mellom Bardufoss og Setermoen. F. eks ved Blomlia eller bingolokalet som vi kaller det.

 

Der kan du stå med 150 meter baksleng :)

 

ja og kanskje man er så heldig at man får en strak bingo også...:D:D

 

litt lengre mot heggelia er også bra...

 

nedenfor (baksiden) Bardufoss videregående er fine plasser også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har fått tips om Blomlia, Dynga og bingoen. Det er sikkert skiltet godt så jeg finner vel fram :) 150 meter er litt lenger enn jeg kaster så det passer fint. Noen som vet hvilke døgnfluer som klekker der oppe nå?

 

Hei

Det var brukbare klekkinger av Aurivillii, Rhodani og Sulphurea/Dalecarlica. Ikke alltid like lett og skille de to siste.

 

Når jeg skriver brukbare klekkinger, så mener jeg brukbar for Barduelva, hvor prøvetakinger i fjor ga f. eks 200 individer der det normalt skulle vært 5-700 stk.

 

Så ikke forvent de massive klekkingene og svermingene med påfølgende kembo spinnerfall.

 

Når det gjelder steder, så vil jeg sterkt anbefale de nedre områdene. Altså mellom Elverumskrysset og område hoppbakken. Altså Blomlia, bingolokalet og Tune. Det er tidvis større forekomster av df og vf her, en lengre oppe. Samt at du har en god bestand av både røye og ørret.

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg og ta en titt på:

http://www.barduelva.net/ og www.barduelvasvenner.com

 

Johnny som driver barduelva.net har blant annet en elektronisk kartserie på sin hjemmeside, samt mye annen god informasjon.

 

På barduelvasvenner kan du finne opplysninger om ting som har skjedd, skjer og skal skje med vassdraget.

F. eks om regulantene planlegger vedlikeholdsarbeide, og vi får nyss om det i tide så vil det legges ut, samt annen informasjon.

Dessverre så opplever vi som oftest tørr elv, for så og få informasjon når vi begynner å forespørre oss om saken.

 

Begge hjemmesidene kan gi et lite pekepinn om tilstanden, som kan bidra til din skal, skal ikke reise til elva planlegging.

Det er enklere for oss som bor der oppe, vi ser galskapen hver dag  :'(

 

Uansett så er det viktig at vi får meldinger fra folk som ferdes langs elva, og spesielt bilde og film dokumentasjon om hva du ser på lav vannstand/tørrlegging, f. eks insektdød, strandet yngel, begroing (algevekst) og rett og slett oversiktbilder over store tørrlagte arealer. Om du samtidig kan gi oss bilder av før/etter så er dette det mest perfekte.

 

Og er du ikke medlem fra før, så anmoder vi om at man melder seg inn.

Når revisjonen er ferdig, og nye konsesjon vilkår for Statkraft er på plass så har grunneierlaget en interesse av at vi fortsetter som forening, for å være med og bidra til et bedre vassdrag. Da vil barduelvasvenner fortsette og være et talerør for brukerne.

 

Men det er mye som gjenstår som vi er dypt innvollvert i, ikke bare revisjonen som vil pågå flere år til, men også vanndirektivet og utbyggingene av småkraftverkene om disse starter, samt andre saker som angår vassdraget i større eller mindre grad. Vi er en høringspart på alt som angår vassdraget.

 

Avslutningsvis så vil jeg henstille til dere alle. Ta godt vare på vassdraget. Det er utrolig hva folk legger igjen av søppel på mange av de gode oppholdsplassene langs elva. Se på denne linken: http://nyside.barduelvasvenner.com/readarticle.php?article_id=21

 

Så hvis dere kommer over søppel og annen faenskap som disse imbesile, hjernetomme tullingene har lagt igjen. Ta det med og kast det i nærmeste container.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har jo ikke vært der før så litt vanskelig å vurdere vannstanden men så ut til å være grei vannstand. Nå regnet det jo endel da jeg var der. Fisket 3 steder nedover. De mest kjente plassene der elva møter veien. På de 2 første hvis man kjører fra bardufoss var det ingen døgnfluer som jeg kunne se. Litt sporadisk myggklekking som jeg fikk noen fisk på. Fisket strekket oppstrøms for den ene broa. Her var det litt rhodani men det var kun i svingen oppstrøms for broa at fisken vaket. Tok et par fisk der. Så en annen fisker som fikk en pen i dyprenna på motsatt side men han så ut til å fiske m streamer.

 

Var der litt for kort til å få noe godt inntrykk av elva men drar opp igjen neste år ;D for de som lurer var fisken på 3,2 som er ny pers for meg på tørt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom fra Barduelva ikveld, har vært der siden søndag kveld. Spredte klekkinger som til tider ble ganske gode. Noen ganger gode nok til steady vaking, men typisk var fisk som var oppe veldig sjelden. Viden var stadig på lur men det ble noen fisk endelig etter to bomturer tidligere i sommer:-)

Vannstand var ok, varierte 20 cm bortsett fra i går kveld da den sank 0,5 meter. Vanntemp 10,5 grader på mandag morgen.

 

Har inntrykk av at man ser de fleste fiskene som holder til på ett strekke om man henger der en stund. Jeg syntes det er veldig få fisk her sammenliknet med feks renaelva, jeg tenker da på ørret. Det er veldig mange gode standplasser der det ikke er fisk. Kanskje det er på tide med litt mer regler i denne elva?

Oppfordrer til å slippe fisk tilbake:-)

 

Tore

post-2350-13949866405317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er helt på det rene at vi må slippe tilbake større fisk.......det finnes ganske mange av dem.......men det kunne vært flere.....vi må fimme en adresse som vi kan bombe med epost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt på det rene at vi må slippe tilbake større fisk.......det finnes ganske mange av dem.......men det kunne vært flere.....vi må fimme en adresse som vi kan bombe med epost

 

Vi jobber med våres høringsdokument til revisjonen som har frist 31 denne mnd.

Et av tiltakene vi ønskes sett på er biotopforberedende tiltak. Dette er med i dokumentet.

 

Dokumentet i seg selv er nå på 12 A4 sider  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...