Gå til innhold

Telling av gytegroper i Renaelva


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Normalt, før reglene så ble det solgt ca 1000 flere kort pr. år, det var normalt. Selvom jeg ikke tror  at de er ferdige med beregninga av solgt mengde fiskekort.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne, sportsfiskeøyne, er Renaelva en av de sunneste på østlandet. Dette har sin årsak i at det er få gyteplasser, altså lav registrering av gytegroper, samtidig som at det er få gode oppvekstområder for ørretyngelen. Naturligvis og heldigvis fører dette til at tettheten av ørret i elva blir såpass lav at de faktisk kan bli opp mot 2 kg på vesentlig insekter. Større ørreter enn dette vil jeg tro utnytter mort og sikbestanden i Løpsjøen deler av sin livssyklus (kan da bli 4-5 kg).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er en ting som er problemet, det er gjeddebestanden i løpsjøen som de attpåtil har freda, blir ikke den desimert når de snart skal tappe ut løpsjøen så er det idiotmakter som styrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne, sportsfiskeøyne, er Renaelva en av de sunneste på østlandet. Dette har sin årsak i at det er få gyteplasser, altså lav registrering av gytegroper, samtidig som at det er få gode oppvekstområder for ørretyngelen. Naturligvis og heldigvis fører dette til at tettheten av ørret i elva blir såpass lav at de faktisk kan bli opp mot 2 kg på vesentlig insekter. Større ørreter enn dette vil jeg tro utnytter mort og sikbestanden i Løpsjøen deler av sin livssyklus (kan da bli 4-5 kg).

 

 

 

ok, og hvor mange yngel tror du må til for å få frem 1 eneste 2 kilos??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en ting som er problemet, det er gjeddebestanden i løpsjøen som de attpåtil har freda, blir ikke den desimert når de snart skal tappe ut løpsjøen så er det idiotmakter som styrer!

 

Også Nina har jo lagt et relativt sterkt press nå på å få opphevet disse reglene. Jostein mente at det var forhåpninger om å få bort reglene til neste år. Og da er det ingenting som forhindrer et skikkelig oppfiske når løpsdammen tappes.

 

Et annet trist faktor Jostein pekte på var at 50% av alle hunnene i Rena blir brukt til stryking av rogn til settefisk anlegget. Settefisken er i de flestes øyne et mislykket prosjekt. Hadde vært mye bedre om disse hunnene hadde fått gytt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en ting som er problemet, det er gjeddebestanden i løpsjøen som de attpåtil har freda, blir ikke den desimert når de snart skal tappe ut løpsjøen så er det idiotmakter som styrer!

 

 

Et annet trist faktor Jostein pekte på var at 50% av alle hunnene i Rena blir brukt til stryking av rogn til settefisk anlegget. Settefisken er i de flestes øyne et mislykket prosjekt. Hadde vært mye bedre om disse hunnene hadde fått gytt naturlig.

 

Der har man kanskje noe av forklaringen på hvorfor det er så lite småfisk i rena også...trekker man ifra småfisken itilegg som blir borte av forskjellige grunner så kan det være noe der :)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ny info fra Jostein Berg på RV i dag angående telling av gytegroper:

 

http://www.renaelva.net/forum/index.php?PHPSESSID=rqeiha0tmlt3dpbfhsvjs6c2v3&topic=2466.msg40540;topicseen#new

 

Det er vel grunn til å si at dette var gledelig å høre men at det fortsatt er et stykke igjen til man kan si at man er fornøyd. Men en oppgang i antall gytegroper

er selvfølgelig gledelige nyheter.

Fortsatt er det elendige forhold i OVAS med null gyting og det er igrunn bare fryktelig trist.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Ny oppdatering:

http://www.renaelva.net/forum/index.php?PHPSESSID=fbb2lrm93t2m5d54vtncu4d4t4&topic=2466.msg41666;topicseen#new

15 gytegroper på rødsbakken er ikke bra etter mitt syn.

Dette er et strekke med mange fiskere. Da sier det seg selv at man må ta maksmålsreglene på alvor å sørge for at gytefisk får stå i elva og ikke kakkes.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt off topic i denne tråden, men ser ut til at det kan bli en løsning på fisketrapp spørsmålet i Løpet også.

Sitat fra Jostein Berg på RV:

Idag har det fra flere hold kommet meg for øret at ny omløpsbekk forbi Løpet virker å bli en realitet. Har hørt at Tore Qvenild har stått hardt på dette, og at den nye vandringsveien for harr og ørret skal inkorporeres i forbindelse med annen anleggsvirksomhet kommende år.

Hele tråden:

http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=122.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er litt off topic i denne tråden, men ser ut til at det kan bli en løsning på fisketrapp spørsmålet i Løpet også.

Sitat fra Jostein Berg på RV:

Idag har det fra flere hold kommet meg for øret at ny omløpsbekk forbi Løpet virker å bli en realitet. Har hørt at Tore Qvenild har stått hardt på dette, og at den nye vandringsveien for harr og ørret skal inkorporeres i forbindelse med annen anleggsvirksomhet kommende år.

Hele tråden:

http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=122.0

Det var gledelige nyheter, Sven Erik :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...