Gå til innhold

Utstyr - karibisk bonefish og hjemlig sjøørret


Anders_PGA

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er ingen stor saltvannsfluefisker, men har ordnet en 1 uke i Karibien i november (1-2 dager med guide) for bonefish, muligens tarpon også (kan da låne utstyr av guiden). Guide antyder:

- bonefish = klasse 8

- tarpon = klasse 10

- Flyteliner til begge.

 

Tenker å kjøpe stang i klasse 8 for bonefish, som jeg da kan benytte etter sjøørret her hjemme - et fiske jeg har tenkt å egne litt tid på i årene fremover (mest i Oslofjorden). Kan også være aktuelt å fiske etter sjøørret og mindre laks i vestlandselver (som Gloppen-elva). Jeg tenker at det må gå an å finne et greitt kompromiss her, men kanskje ikke på line (pga temeraturforskjeller?).

 

Spørsmål:

Er en 8-stang en grei løsning for disse behovene?

Hva slags line® bør velges?

 

Konkrete forslag til stenger/line - noen gode høsttilbud i disse dager? (Budsjett ganske romslig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan: Skal til Puerto Rico.

 

Ellers lite svar, fenget ikke dette her, skjønner jeg... :-\

Kan utdype litt i hvilke baner jeg tenker. Jeg har fisket ferskvannsørret i mange år, men ønsker å utvide horisonten litt (+at jeg får litt mer tid til å fiske i årene fremover). Har så vidt prøvd meg i lakse- og SØ-elver - med lånt utstyr (to-hånds).

 

Til det jeg skrev i starten av tråden:

Bonefish-delen er ikke SÅ viktig egentlig - jeg tenker at det som fungerer til sjøørret her hjemme (7/8) sikkert funker bra der nede, kanskje med unntak av line (pga temperaturforskjeller), men dette vet jeg lite om. Vedrørende line til 7/8-stang så ser jeg at flere her prater varmt om Airflo 40+. Hvor får dere tak i denne og egner den seg for Oslofjorden (IKKE midtvinters i minus-grader, da overlater jeg fjorden til nerdene/dvs. flertallet av dere andre her på forumet... ;D) Flyt, IM eller hva?

 

Kanskje vel så interessert i synspunkter på hvordan det vurderes med enhånds 7/8 stang til sjøørret/laks i elv vs lett to-håndsutstyr (jeg har så vidt fisket med to-hånds og er helt utrenet på speykast). Synspunkter på om det går an å kompromisse her? Liner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders...misunnelig kjenner jeg :)

 

Hvis du leser denne tråden så vurderer du sterkt denne i #7 9'6.

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13111.0

 

Rask, lett og meget presis...uten "overkill" følelse. Fabelaktig sjøørret/havabborstang her hjemme.

Og laks og sjøaure i elv selvsagt. Til det fisket vill jeg vurdert Airflo 40+ grunnet vannkast egenskapene.

Tipper det er massevis av gode saker for Mr Bonefish på #7 og #8 fronten å oppdrive.

 

Liner burde du vel gå for en slow intermediate/evt flyt i karibien. SA sine liner til dette fisket er gode..., likevl kunne du jo vurdere en Guideline Coastal line som combi...vet ikke hvordan den er i veldig varmt vann, men den tåler det vel ;)

Den tåler da kaldt også brukbart.

Gode rekeline på "flatsene" her hjemme, burde vel være godt på bonefish også...kjapt lading av stang og positiv turnover.

Lykke til....husk en snelle med bra kapasitet ;D

 

tig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders,

 

Stig har rätt. Om du köper ett spö som passar till havsöring/havsabborre här hemma blir det bra till bonefish också. Linklass 7/8 passar säkert bra.

 

För bonefish måste man ha en flytlina. Kasten blir inte särskilt långa men måste vara snabba. Att hålla på och ta hem en sjunken intermediatelina för att få upp den till nytt kast är inte att tänka på. För flatsfiske där du vadar är flytlina den enda du behöver. Från båt över lite djupare vatten kan kanske en cleartip ungera, men först en flytlina. Skall du fiska mycket från båt kan en tropiklina vara ett klokt val men om du enbart vadarfiskar går det bra med vilken flytlina som helst, vattnet kyler linan.

 

Det där med solskydd och sådant känner du till...

 

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å kjøpe seg ei line for tropiske forhold. Hvis du kun skal ha en line og fiske på grunt vann, kjøp ei flyteline, Det klarer du deg sannsynligvis langt med. Vil du variere litt så er en Sinktip line til Permit veldig fint. Evt en Saktesynkede line. En line du kan kombinere med tropiske forhold og her hjemme er Striped Bass lina til SA(synk 1). Den liker best litt varmere vann, og dypere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

nettopp kommet hjem fra Intersport i Bogstadveien. De hadde 50% på utstyr.

 

Endte opp (under sterk tvil) med følgende:

 

- Guideline LeCie 10' MF 8#

- Vision XLA / VLA 89

- Airflo 40+ WF8F

 

Aner egentlig ingenting om dette utstyret, så jeg håper det funker bra.

 

Synspunkter på stanga? Snelle? Lina?

Kan denne lina brukes i Karibien?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se svar over. Det funker nok utmerket. Personlig så foretrekker jeg stenger på 9 fot(kanskje til og med kortere) til Sjøfiske med tunge fluer og mye vind. Lengre stenger blir fort litt bløte i tuppen. sikkert noen som er uenig. Bonefish-fluer veier ikke allverden så det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Anders, må dessverre si at den lina der passer egentlig ingen steder....

Det er det dårligst Airflo 40+ produktet jeg har vært borti. Massevis av minne og tull, samt dum line fordi du nesten er nødt til å ha hele klumpen utenfor stangtupp for at det skal gå ok....linen passer nok beste hjemme på hylla, og klar til laksefiske i elv neste sommer (strømmen i elv drar sikkert ut telefonledningpreget)

Var jeg dum nå?

Airflo 40+ er kanonbra i fast intermediate og raskere synk...min mening (heldigvis gjelder den ikke for alle, men de fleste vil nikke anerkjennede ;))

Stangen kan jeg ikke tenke meg er dårlig i det hele tatt....kanskje litt lang, men trenger ikke være dårlig, folk lager forkskjellige saker, hos noen er 10' utgaver til og med supre, men du kommer over enda et bra tilbud...se da etter lpx (e......tror hjeg de sier) #7 9'.....mange som liker den har jeg sett her inne.

Bruk snella, og kjøp deg en grei flyteline som ikke er nødvendig å pøse ut hele klumpen for å få det til å virke....eksempel på standar "norsk" line som er super til nærdistansefiske med gode overslag:

Guideline Highwater...Også Wulff har en super line om dagen, Predator...4 meter glassklar intermediate spiss...god line. Sikker fabelaktig til litt dypere fiske.

 

Bare velmenende råd.....kjøp deg enda en stang du siden du allerede har spart tonnevis på salg :D

Du blir nok glad...trenger en reserve stang med deg uansett, tenk hvor dumt hvis du ut i andre fisketime knekker favoritten...da er det greit å ha 10' #8 i backup okke som.... :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Toggi og Igor har denne guideline saken i #7....de kommer sikkert med gode råd...

<jeg har gitt mitt: BIIMX #7 9'6, men denne ender du nok ikke opp med fordi den ennå er altfor fersk på markedet til at horder med mennesker står frem og anbefaler :D

Men selv om jeg sier dette betyr det selvsagt ikke at andre ikke kan være like godt egnet til ditt forestående fiske :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Stig tenker vel på LPXe RS vil jeg tro. Stiv stang, men god for den som liker denslags :)

 

Er enig med Stig om 40+ flyt, styr unna. Skal du kaste laaangt, så er den bra, men til presisjonsfiske er det dødfødt. Tror mmfiske har tilbud på Albright A-5 9' 7 til litt over tusenlappen, absolutt verd å sjekke ut. Lite plass tar den også siden stanga er 5-delt. Snella er bra, kanskje i det litt tyngste laget, men gjør jobben. Alternativet kan være Lamson Guru eller Konic. Har selv Konic på 8'er stanga mi, og den holdt igjen en lyr på over 8kg uten problem

 

www.mmfiske.no/?ItemID=2284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 fot er for LANGT for tunge fluer og raske kast.... (Som regel)

 

Tenker du da på bonefish eller hjemlig sjøørret...?

 

1. Trodde bonefish-fluer ikke var så tunge...?

2. Kreves det mye raske og korte kast på SØ i fjorden?

(Bonefish krever vel dét, men stanga er kjøpt mer for fiske her hjemme egentlig. Skal vel kunne klare å kaste raskt nok på bonefish'en den uka... æææh, tror jeg... ;)

 

Fortsatt ingen som har erfaring med denne stanga (Guideline LeCie 10' 8#) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fluene til tropisk fiske er veldig ofte utstyrt med tunge "manualer" som øyne ja :) Laksefiske/sjøørretfiske med store fluer liker ofte under 10` også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kast i sjøen, flua i vannet prinsippet gjelder så det holder.

De gangene jeg tok mer pause enn fiske så gikk jeg glipp av såpass mye at jeg fisker i vannet 90 % av turen og tar noen få pauser. Det er vel ikke stanga det kommer an på her, men heller lina du bruker ;)

 

Til sjøørret er skyteklump alfa og omega, på alle mulige stenger jeg har fungerer det like bra med to luftkast uansett aksjon. Dermed vil jeg påstå at lina har en utrolig praktisk funksjon til dette fisket.

 

Heia Guideline Streamline ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...