Gå til innhold

Utstyrsprat


Anbefalte innlegg

Tenkte kanskje det kunne være greit med en utstyrstråd i foto-avdelingen.

Mer spesifikt så har jeg et par spørsmål eller ideer i forhold til et par forskjellige linser, som jeg tenkte å ikke ta i nybegynnertråden - for å holde den "ren".

Holder på å sette sammen en liste over linser jeg tenker å legge til i samlinga. Solgte i sommer et par linser som jeg ikke enda har erstattet.

Først ute er spørsmålet etter en god nikon-linse rundt 10\15-20-25mm, altså en vidvinkelzoom av noe slag. Den eneste linsen jeg har sett solide anbefalinger til nå er Nikons 12-24mm, som jeg såvidt har sett brukt til rundt 6 lapper. Noen alternativer til denne? Eventuelt erfaringer med denne?

Ellers så er det Sigma's 24-70mm versus Nikons 24-70mm(VR1). Sigma fikk vel en EISA-award for den linsa, og den er tilgjengelig for en brøkdel av prisen til Nikonlinsa.

Nyprisene ligger vel på henholdsvis 10 og 15 lapper på de tror jeg(?)... Men jeg har sett gode eksemplarer av Sigma-linsa til rundt 4000kr...

Samme spørsmålet har jeg til Sigma's 70-200mm og Nikons 70-200mm(begge er f2.8). Her er prisforskjellen enda større... noen erfaringer?

Øvrig er jeg på utkikk etter en 300mm på sikt... til helst under 10 000, og den eneste anbefalingen jeg har fått til nå er Tamrons 300mm MF f2.8 fra 80tallet, andre ideer?....

Nikon har en veldig rimelig 35mm AFS f1.8 til 2000kr(ny)... er generelt imponert over bortimot all fastoptikk jeg har vært borti, og 35mm med lav(stor) blender kan være svært anvendelig.. Jeg har ikke klart å oppdrive no særlig erfaringer med denne linsa, så hvis noen har referanser eller aller helst personlige erfaringer - si fra! Vil gjerne høre erfaringer med annen fastoptikk rundt 20-35mm også.

Ellers, til de som vurderer å bytte ut kit-objektivet sitt med noe litt bedre - og kanskje gir en ekstra blender eller to. Så har jeg nå brukt en Tamron 17-50mm f2.8 en stund.. Linsa koster rundt 4000kr ny, men er tilgjengelig for alt fra 2000-3000kr brukt. Jeg var heldig og fikk en knallgod linse til 2500kr, såvidt brukt - og ingen synlige merker verken på glass eller plas. I tillegg kan jeg slå et slag for 50mm til både Nikon og Canon. Her er det mye fint å velge i, både f1.8 og f1.4 utgaver. Den førstnevnte er grisegod optikk til en latterlig billig penge. Sistnevnte er enda bedre... til litt mer. Bruktverdien på sistnevnte holder seg vesentlig høyere, det er mange knallfine eksemplarer å få tak i. Men nettopp på grunn av dette ligger de latterlige 500kr under ny-verdien. Derfor ville jeg iallefall anbefalt den rimeligste til de som er nysjerrig på litt annen type optikk enn hva som fulgte med kameraet, og sistnevnte til de som ikke synes 3000kr for en 50mm er mye, eller som har hatt en rimeligere 50mm.

Generelt, alle anbefalinger og ikke minst erfaringer med optikk eller annet kamerautstyr for den del mottas med takk i denne tråden! Både positive og negative!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Søtt nok det japanske sukkeret for meg, og ikke minst dyrt nok.

Er på jakt etter et lyssterkt objektiv i området +- 50mm

Lyssterkt F2.8 eller bedre.

Kikket en stund på Tamrons nye 17-50 med VC (DX)men har lagt den på is av forskjellige grunner. Prisen er dog sympatisk

Nikons 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX NIKKOR frister ille mye men dyr... også brukt.

Dessuten setter DX formatet en liten demper på kjøpelysten.. Begynne på nytt med objektiv parken hvis jeg skulle oppdate til FX hus frister ikke.

Da er jeg over på fast optikk. I første rekke

Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G (ca 75mm på DX)

Alternativt

Nikon Nikkor AF 35mm f/2D (ca 52mm i DX)

Hva som finnes av fullformat vid til normal zoom har jeg ikke satt meg så godt inn i enda men finnes sikkert ett alternativ eller to der også.

Pent brukt 70-200 F:2,8 VR frister også men har ikke pri enda, er mange av de på bruktmarkedet nå når VRII lanseres

Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtt nok det japanske sukkeret for meg, og ikke minst dyrt nok.

Er på jakt etter et lyssterkt objektiv i området +- 50mm

Lyssterkt F2.8 eller bedre.

Kikket en stund på Tamrons nye 17-50 med VC (DX)men har lagt den på is av forskjellige grunner. Prisen er dog sympatisk

Nikons 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX NIKKOR frister ille mye men dyr... også brukt.

Dessuten setter DX formatet en liten demper på kjøpelysten.. Begynne på nytt med objektiv parken hvis jeg skulle oppdate til FX hus frister ikke.

Da er jeg over på fast optikk. I første rekke

Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G (ca 75mm på DX)

Alternativt

Nikon Nikkor AF 35mm f/2D (ca 52mm i DX)

Hva som finnes av fullformat vid til normal zoom har jeg ikke satt meg så godt inn i enda men finnes sikkert ett alternativ eller to der også.

Pent brukt 70-200 F:2,8 VR frister også men har ikke pri enda, er mange av de på bruktmarkedet nå etter at VRII ble lansert

Noen som har synspunkter?

Ser vi tenker ikke sånn heeelt ulikt. Nå har jeg fått testet både Canon sin 50mm f1.4(tror jeg) og begge Nikon sine, og kan anbefale dem glatt.

Jeg har forgjengern til den Tamron-linsa du refererer til, og den er jeg faktisk ganske fornøyd med. Anvennelig, lett, god å håndtere... har igrunn ingen klager. Bildekvaliteten er over hva man kan forvente for 2500kr på en zoomlinse med 2.8-blender=)

Et altnernativ til den, er Sigma's 24-70mm. Den fikk en EISA-award i år eller i fjor... husker ikke helt. Den er litt vanskeligere å få fatt på brukt.. men jeg så en til Canon som kosta 4000kr her om dagen, det syntes jeg var grisebillig, da linsa koster 10 000kr ny. Aner ikke hvilken stand den var i tho..

Skulle gjerne sett noen erfaringer med den sistnevnte, for den har jeg bare lest på.. aldri fått testa.

Siste linsa du nevner koster ca. 10 000kr brukt på foto.no, og er full av lovord fra både foto.no-brukere og review-nettsider :)

Jeg har valgt å gi litt faen i DX\FX-greia, nå har jeg et Nikon D200, og det neste kameraet jeg kjøper meg vil mest sannsynelig være et DX-kamera(feks. D400) - Så skulle jeg evt. bytte kamera og objektivpark etter det en gang.. så får jeg heller bare selge hele dritn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...