Gå til innhold

Farger og størrelser på klekkere og spinnere?


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Godtfolk!

Her på Fluefiskesiden er det laget en kjempekjekk oversikt over "vanlige" farger og størrelser når man binder (parachute) døgniser. Som nybegynner er slikt veldig bra å ha tilgjengelig. Finnes det noe tilsvarende for klekkere og spinnere? Altså de mest "vanlige" fargene og størrelsene? Av og til ser det ut som folk binder veldig forskjellige farger og størrelser på klekkere og spinnere vs de voksne fluene, og jeg blir forvirra :)

Noen som har en slik oversikt, har en link eller har en mal man kan følge (noe ala "spinnere er hakket mørkere enn duns" eller noe)?

Etter som jeg skjønner, er det heller ikke alle døgniser man trenger klekker til fordi de klekker på land (marginata?)?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen slik oversikt, men antar at det går i nogelunde det samme. Brunt, sort, oliven. Det er iallefall de fargene jeg bruker på mine klekkere, noe som har funket kjempebra hittil. Sort er gull!

Marginataen foretrekker vel å klekke på land, men den klekker også i vann, etter hva jeg har forstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eirik:-)

Har du ikke boka til lennart?

Der står det farger du kan bruke i flyrite iallefall:-)

Fargene på innsektene vil nok uansett variere fra sted til sted...

Men fargene på klekkerne har samme farge som nymfene....

Men hvis du vil kan jeg sette opp farger i flyrite for deg på de mest kjente døgnfluene...skal se om jeg finner ett fargekart på internet også over flyrite fargene sånn att du kan bruke annen dubbing feks...:-)

Men jeg fikk ett tips her om dagen, og det kopiere feks nymfene i 100prosent i farge er nok ikke det lureste...ikke det man vil fange mest fisk på...

Nymfene de har så og si samme farge som bunnen og lyse under,for og kamuflere seg best mulig mot fisken...sånn gjør jo også fisken...

Så vi vil jo att fisken skal se flua vår...ikke kamuflere den best mulig ;-)

Så derfor har jeg troa på og putte på en ribb eller noe sånt om man bruker samme fargen som innsektet har iallefall,sånn att fisken har større sjans til og se den bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant en på renariver.com. http://www.renariver.com/Flash_N/flueboksen_N.html og på "farger på viktige døgnfluer". Den ser jo grei ut, bortsett fra at jeg bruker altfor små kroker ser det ut som ;)

Har skjønt at det er forskjell på fluene fra sted til sted. Har feks sett Danica i Trysil-elva og ved Røros, og der er fargene veldig forskjellig.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...