Gå til innhold

Stangens "rygg"


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

Veldig dårlig google oversettelse:

Hvordan du plasserer hjul setet og guider på tomt vil påvirke måten stangen avstøpninger. Hvis du plasserer guider på den myke siden, vil det kaste med mer kraft, men de svakeste side vil stå overfor fisken under kampen. Hvis du plasserer dem på stive siden, vil du få mer fisk kamper makt, men du skal kaste med den svakeste delen av tomt.

Du vil få to forskjellige svar på hvilken side av tomt å plassere guidene hvis du spør noen stang selskaper. De er begge rett, men vi tar problemet litt lenger enn det. Det viktigste er å sørge for at du ikke plasserer førerne på sidene (mellom myke og harde kanter). Som skaper vri i det tomme og produserer en stang som kaster dårlig og bryter lett.

Hvordan får du det riktig? Enkelt, finn du er ryggraden i det tomme. For å gjøre dette stedet tuppen av stangen tomt på gulvet, hold butt ende med den ene hånden og bruke noen moderat press midt på blanke med pekefingeren på den andre hånden. Med spissen av tomt bøyd, snu stangen med den hånden som holder stumpen slutten.

post-3462-13949872111124_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, husk at de her snakker om den stive og myke siden som ryggen og magen. Ikke det stiveste punktet på stanga. Som regel plasserer man ringene på ryggen på lettere stenger (opp til klasse 7/8) og på magen på tyngre stenger.

Claus, hva er det du er redd for med testen??

Her er en video som forklarer meget enkelt hvordan det gjøres:

Legg merke til hvordan du kan bruke de ytre delene for å finne ryggen i de nedre. Den tykkeste delen vil alltid dominere den tynnere.

Han plasserer ringene på "magen", og det er en smakssak. Eller rettere sagt en behovssak - ref hva Morten har sitert over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte sammen Z-axis`en i dag for å teste litt, men jeg får det ikke til helt.

Også satt jeg sammen stanga etter merkene som fulgte på stanga og sikta.

Og det var jo ikke akkurat 100% i en rett linje :'(

Er det noen her i oslo omg. som har virkelig peil på å "spine" stanga og hjelpe meg med det?

Det hadde jeg satt STOR pris på ;D Også kunne jeg fått lært meg det skikkelig også :P

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Satte sammen Z-axis`en i dag for å teste litt, men jeg får det ikke til helt.

Også satt jeg sammen stanga etter merkene som fulgte på stanga og sikta.

Og det var jo ikke akkurat 100% i en rett linje :'(

Er det noen her i oslo omg. som har virkelig peil på å "spine" stanga og hjelpe meg med det?

Det hadde jeg satt STOR pris på ;D Også kunne jeg fått lært meg det skikkelig også :P

Morten

Hør på Tore M, han kan dette :)

SKULLE du kjøre forbi Hokksund kan jeg alltids vise deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, poenget er at stanga skal bli rett ETTER at ringene er montert...

Hehe, ja jeg har jo skjønt det. Og stanga skulle blitt rett etter at ringene er monter :)

Jeg kan ikke noe for det men jeg kan være en helt for jævlig perfeksjonist på enkelte ting.

Og følger jeg de øvre merkene eller omvendt, så kan jeg føle at et ringene ikke blir satt 100% der de skal være.

Også har jeg fått med meg at Sage ikke "spiner" stanga. De gjør den bare rett :P

Men jeg kunne faktisk tenkt meg å hatt ringene på belly-siden jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte sammen Z-axis`en i dag for å teste litt, men jeg får det ikke til helt.

Også satt jeg sammen stanga etter merkene som fulgte på stanga og sikta.

Og det var jo ikke akkurat 100% i en rett linje :'(

Er det noen her i oslo omg. som har virkelig peil på å "spine" stanga og hjelpe meg med det?

Det hadde jeg satt STOR pris på ;D Også kunne jeg fått lært meg det skikkelig også :P

Morten

Hør på Tore M, han kan dette :)

SKULLE du kjøre forbi Hokksund kan jeg alltids vise deg :)

Ja jeg hører på Tore :)

Har skjønt at han kan tingene sine ;)

Er ikke hver dag jeg kjører forbi der men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

rygg, mage, spines, belly... fyttigrisen.

dette kapittelet i stangbygging er vanvittig vanskelig å sette seg inni, men i all hovedsak fordi det skrives og misforstås i alle retninger får jeg inntyrkk av.

Leser mann det Tore og Pål skriver over, så er det lett å bli forvirret fordi man tidligere har trodd att det var så innviklet. Synes denne filmen er veldig forklarende, og da fremstår forklaringene til Tore og Pål også mer forståelige.

Konkluskon; man leter etter stangen naturlige bøyningskurve. Om man velger å plassere ringene INNI denne kurven eller uttenpå (altså magen eller ryggen) er vel egentlig ikke så fordømrade viktig. (stangen skal jo bøye seg både fremover og bakover under kastingen uansett  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...