Gå til innhold

Oliver Edwards


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

vet ikke hvor mange er kjent med denne karen, men jeg må si at han er en av mine favoritter når det kommer til fluebinding og fluefiske.

det er bare et eller annet når jeg ser filmene hans som gjør at jeg kuuuuuuuuuuulern helt og bare nyter

også binder han utrolig mange klassiske mønster, og man må bare digge den lille boken han bruker å dra frem, når han skal fortelle om hva slags materiell som ble originalt brukt.

for alle dere som ikke har sett noe oliver har laget, anbefaler jeg dere å prøve å få tak en dvd eller to og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig flink, har mye fint å komme med også er det jo alltid morsomt å se fluefiske i de engelske kalkelvene. Men syns han fort kan bli litt kjedelig, som f.eks i Mayfly time on a chalk stream hvor han fisker i 10 min og bruker nesten 50 minutter på å vise åssen han binder en enkelt flue, Mohican mayfly. DET blir kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tror det var i 1997, Galten gård,etter at kurset / seminaret i regi var over, var han med til Renaelva og fisket noen dager. Jeg skaffet fram en sovepose og overnattingen skulle foregå i en Lavo, det var for øvrig første gangen han sov i sovepose og stekte pølser på spidd og lomper med ketshup og sennep. Vi hadde noen fine fiskedager. Men en ting er jeg ikke imponert over, det var fluene, for at han skulle få fisk så måtte fan ty til de vanlige halvmoderne mønstrene som fallskermfluer for å få fisk. Oliver binder vakre fluer, men fisker nok mest med sine Yorkse våtfluer, så jeg er langtfra imonerponert av fluene hans presentert i bøker og på video, bortsatt fra den store foamdøgnflua, men han hadde ikke fluer som funka i Rena!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tror det var i 1997, Galten gård,etter at kurset / seminaret i regi var over, var han med til Renaelva og fisket noen dager. Jeg skaffet fram en sovepose og overnattingen skulle foregå i en Lavo, det var for øvrig første gangen han sov i sovepose og stekte pølser på spidd og lomper med ketshup og sennep. Vi hadde noen fine fiskedager. Men en ting er jeg ikke imponert over, det var fluene, for at han skulle få fisk så måtte fan ty til de vanlige halvmoderne mønstrene som fallskermfluer for å få fisk. Oliver binder vakre fluer, men fisker nok mest med sine Yorkse våtfluer, så jeg er langtfra imonerponert av fluene hans presentert i bøker og på video, bortsatt fra den store foamdøgnflua, men han hadde ikke fluer som funka i Rena!

He he.

Ja jeg har også prøvd endel fancy-scmænsy fluer oppgjennom, men man kommer som regel tilbake til rufsefluene som du vet funker.

Sier som Reitan, det enkleste er ofte det beste !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver er en av de virkelig store for meg. Han er svært innovativ på teknikker og binder i tillegg flotte fluer. Han har små detaljer og måter å gjøre ting på i sine fluer som er smarte og gir bra resultat. Disse tingene kan man overføre til egne fluer og forbedre de...

Hehe.. at han ikke hadde fluer for Rena sier ingen ting. Det blir som å komme med rufsepuppene til en engelsk kalkelv i midten av en Baetisklekking... Nå binder han faktisk sånne halvmoderne parachuter i filmen sin. Han binder alle typer fluer, fra avanserte til svært enkle.

Jeg er enig at bindesekvensene blir ganske drøye på filmene hans. Men det er bare å spole.. Det jeg liker med filmene er den litt lune måten det foregår på, olivers tørrvittige kommentarer og det å se litt andre fiskeplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg fikk boken nå. Bra at de trykket en ny utgave.

Han er ikke bare en kjempeflink fluebinder, er han en glimrende fiskare. Det gjør ham så spesiell. Jeg binder fluer for fiske så han er kanskje den beste til å lære av. Jeg anbefaler alle sine DVD `s og skrifter.

http://www.anglebooks.com/product.php/23335/oliver-edwards--flytyer-s-masterclass-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Oliver er en av de virkelig store for meg. Han er svært innovativ på teknikker og binder i tillegg flotte fluer. Han har små detaljer og måter å gjøre ting på i sine fluer som er smarte og gir bra resultat. Disse tingene kan man overføre til egne fluer og forbedre de...

Hehe.. at han ikke hadde fluer for Rena sier ingen ting. Det blir som å komme med rufsepuppene til en engelsk kalkelv i midten av en Baetisklekking... Nå binder han faktisk sånne halvmoderne parachuter i filmen sin. Han binder alle typer fluer, fra avanserte til svært enkle.

Jeg er enig at bindesekvensene blir ganske drøye på filmene hans. Men det er bare å spole.. Det jeg liker med filmene er den litt lune måten det foregår på, olivers tørrvittige kommentarer og det å se litt andre fiskeplasser.

Helt enig. På endel områder, og ikke minst superrealistiske imitasjoner, er han en av de store. Fiska sammen med flere "utenlandskjendiser" rundt omkring i verden, og likt for dem alle er at de trenger "tillvenning" der de fisker.

Edwards var for noen år tilbake på det britiske teamet som testfisker og fluebinder under VM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...